گره زدن سرنوشت رمزارزها به مسکن

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۶۷۰
گره زدن سرنوشت رمزارزها به مسکن

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که همای سعادت از شانه «رمزارزها» پرکشیده است و آینده این بازار پر ریسک در پرده‌ای از ابهام قرار گرفته، همچنان جسته و گریخته اخباری مبنی بر تمایل به معاملات ملکی با رمزارزها در داخل و خارج کشور به گوش می‌رسد. مساله‌ای که رایج نیست اما بی‌گمان می‌تواند به عنوان راهکاری برای اعتبار بخشی به کاربرد رمزارزهای ریز و درشتی که همچون قارچ بر زمین می‌رویند، تلقی شود، به ویژه آنکه اگر این پدیده نامتداول از سوی ملاکان بزرگ و نامدار جهانی تبلیغ شود. بی‌گمان، بده بستان ملک و رمزارز، بازی دو سر برد برای هر دو طرف معاملات اینچنین خواهد بود. از سویی، تصور می‌شود، بازار مسکن در ایران و کشورهای اطراف، با تن دادن به استفاده از این پول‌های متمایز، در خروج از رکود یا دستیابی به رونق بیشتر منتفع خواهند شد و از سوی دیگر، این رمزارزهای بی‌نام و نشان و یک شبه خلق شده، می‌توان به باشگاه ارزهای معتبر جهانی رخنه کنند و از گمنامی رهایی یابند. 

به گزارش «تعادل»، مرکزی‌ترین چالش رمزارزها و در واقع هر گونه ارزی، پذیرش میان فعالان بازارهای مختلف و انجام انواع معاملات با این دسته از پول‌های مدرن است، مساله‌ای که طی دو ماه اخیر باعث اضافه پرشِ ارزش رمزارزها شد و البته طی روزهای گذشته نیز آنها را از کرسی پادشاهی (البته به‌طور موقت) به زیر کشیده است.

روز 4 فروردین سال جاری بود که ایلان ماسک در توییت خود نوشت: حالا می‌توانید ماشین‌های تسلا را با استفاده از بیت کوین خریداری کنید. در چند ماه آینده قابلیت خرید با بیت کوین برای خارج از امریکا نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. در پی این توییت، قیمت هر واحد بیت کوین در مدت کوتاهی از 56 هزار دلار تا حدود 65 هزار دلار رشد کرد و دوج‌کوین، رمزارزی که در قالب شوخی ایجاد شده بود، با توییت‌های ایلان ماسک به چهارمین رمزارز بزرگ جهان تبدیل شد. این همه در حالی بود که تسلا یک ماه پیش از اعلام فروش محصولات خود با بیت کوین، فاش کرد که معادل یک و نیم میلیارد دلار بیت‌کوین خریده است. با این حال، حمایت بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودروهای برقی جهان ادامه نیافت و در واقع موتور یکی از فضای بسیار مهم برای رشد و نمو رمزارزها از کار افتاد. چرا که مدیرعامل این شرکت در روز 3 اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد، به دلیل ملاحظات موجود درباره اثر منفی بیت‌کوین بر تغییر اقلیم، شرکت تسلا فعلا این رمزارز را برای فروش خودروهایش نمی‌پذیرد. کمی پس از آنکه ایلان ماسک این موضوع را در توییتی اعلام کرد، نرخ برابری بیت‌کوین با واحدهای پول کشورهای عمده حدود ۱۰ درصد افت کرد. مجموعه دلایل افت رمزارزها اما در سه شنبه هفته گذشته (28 اردیبهشت سال جاری) با اظهارنظر انجمن ملی مالی اینترنت چین، انجمن بانکی چین و انجمن پرداخت و 

تسویه حساب چین درباره رمزارزها تکمیل و تقویت شد. این سه نهاد روز سه‌شنبه اعلام کردند که ممنوعیت‌های اعمال‌شده در سال‌های 2013 و 2017 که موسسات مالی و پرداخت را از ارایه خدمات مربوط به معاملات رمزارزها منع می‌کند، مجددا فعال خواهد شد. همچنین این نهادها، عرضه اولیه کوین‌ها را ممنوع اعلام کردند و نتیجه این مصوبات در آن سال‌ها نیز موجب افت شدید قیمت بیت‌کوین شد. در گزارش اخیر این سه نهاد اقتصادی آمده‌ است که صعود و سقوط شدید قیمتی رمزارزها طی ماه‌های اخیر منجر به بازگشت فعالیت‌های سوداگرانه ارز مجازی شده‌ است. این به‌طور جدی به ایمنی سرمایه‌گذاری مردم آسیب‌ می‌رساند.

  خرید خانه با دوج کوین در دوبی 

بیانیه سه نهاد اقتصادی چین، در شرایط کنونی، همچون شلیک به هسته قدرت رمزارزها (افزایش پذیرش از سوی معامله گران) بود. در این حال، اما به نظر می‌رسد که سایر بخش‌های سنگین وزن اقتصاد چندملیتی تلاش دارد تا سرنوشت رمزارزها را به مساله املاک گره بزند چه آنکه برای نخستین‌بار در خاورمیانه قرار است امکان انجام معاملات بزرگ مسکونی با دوج کوین فراهم شود.

آنگونه که ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است، در راستای افزایش نقش ارزهای دیجیتالی در کسب و کارهای امارات، یک شرکت ساخت و ساز عمرانی مستقر در دوبی اعلام کرد در نظر دارد امکان خرید واحدهای مسکونی در این شهر با استفاده از دوج کوین را فراهم کند. طبق اعلام شرکت سامانا، خریداران می‌توانند با پرداخت دوج کوین مالک خانه در پروژه جمیرا ویلیج سیرکل شوند و همچنین از پنج درصد تخفیف در مقایسه با پرداخت بر حسب ارزهای دیگر نیز بهره مند شوند. 

عمران فاروق، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتالی روشی 

ایده آل و بدون واسطه است، افزود: می‌توانیم با استفاده از قراردادهای هوشمند و ظرفیت‌های شبکه بلاک چین بر موانع موجود غلبه کنیم. 

دوج کوین نیز به مانند سایر ارزهای دیجیتالی در روزهای اخیر ریزش شدیدی را تجربه کرده اما نظر برخی از طرفداران آن، رسیدن قیمتش به قله‌های جدید است. ایلان ماسک- مدیرعامل تسلا و از طرفداران سرسخت دوج کوین-نیز در توییتی با انتشار عکس یک دلار مات شده نوشته بود: می‌توانید قیمت دوج کوین را به من بگویید؟ ماسک که بارها و بارها از دوج کوین حمایت کرده، همچنین خبر از همکاری خود با توسعه‌دهندگان دوج کوین برای افزایش کارایی این رمزارز داده است.

جیمز انگل، استاد اقتصاد در دانشگاه جورج تاون گفت: فکر می‌کنم وضعیت برای ایلان ماسک خیلی خوب است. می‌تواند هر چه می‌خواهد راجع به 

بیت کوین بگوید یا بنویسد و برای فعالان بازار هم نظر وی در خصوص تعیین مسیر قیمت این رمزارز نقش زیادی دارد. انگل در عین حال هشدار داد دوج کوین دارای نوسان خیلی زیادی است و سرمایه‌گذاری در آن ریسک خاص خود را دارد: وقتی در زمین ایلان ماسک بازی می‌کنید باید آماده باشید که تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

  انجام معاملات ملک داخل ایران

 با رمزارزها

به گزارش «تعادل»، از آغاز پاییز سال گذشته که مشهورترین رمزارزهای جهان در مسیری صعود و فتح قله‌های قیمتی شگفت‌انگیز قرار گرفتند، در داخل کشور نیز زیر پوست شهر، برخی از فعالان بازار مستغلات به انجام معامله با رمزارزها تشویق می‌کردند، به گونه‌ای که هر از گاه،

 برخی سایت‌های تبلیغی همچون «دیوار» محلی مناسبی برای تبلیغ خرید و فروش املاک با رمزارزها بود. البته آماری از اینکه چه تعداد از معاملات ملکی در کشور و به ویژه در استان تهران از جنس این معاملات بوده، مشخص نیست. چه آنکه بر اساس قوانین موجود کشور، خرید و فروش ملک با استفاده از ارزهای خارجی غیرقانونی است. اگر چه به دلیل تازه مطرح شدن بحث معامله املاک با رمزارزها، قوانین کشوری در این باره تصریح ندارند، اما بی‌گمان، منشأ تمام رمزارزهای کنونی در خارج از مرزهای ایران واقع شده است.

   پیامدهای معامله مسکن با رمزارزها

از سوی دیگر، با توجه به نبود قوانین مرتبط با انجام معامله با رمزارزها، مساله پولشویی و جابه‌جایی پول‌های کثیف از این طریق نیز مصداق می‌یابد. کما اینکه پیش از این نیز، بازار مسکن و به ویژه بخش ساخت و ساز آن، محل توجه پولشویان بود و همانطور که در دادگاه‌های جرایم اقتصادی که طی یک سال گذشته برگزار شدند نیز مشاهده کردیم که اغلب رشوه دادن و گرفتن‌های کلان با به نام زدن یک ملک یا ویلای خاص (بدون دریافت پول از طرف مقابل) صورت گرفته است. از این رو، به نظر می‌رسد، پیوند بازار مسکن داخل کشور با بازار رمزارزها، زمینه فساد گسترده‌تری را در این حوزه ایجاد خواهد کرد و باعث خروج بازار مسکن از رکود نمی‌شود، چرا که این شیوه از معامله غیرقانونی به ویلاها و آپارتمان لوکس چند ده میلیاردتومانی محدود خواهد شد و در شرایط کنونی در میان عامه مردم رسوخ نخواهد کرد. پیش از این نیز برخی از کارشناسان مسکن در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرده بودند که ارزهای دیجیتال پول رسمی کشور نیست و معامله خانه با بیت کوین به لحاظ حقوقی امری غیرقانونی است و این نوع معاملات باعث سقوط ارزش ریال می‌شود. ارزهای دیجیتال بابت هر نوع معامله‌ای هنوز به رسمیت شناخته نشده است و جزو ارزهای رایج نیست. بنابراین هر نوع استفاده یا معامله با این نوع ارزها جهت سوداگری یا بالا بُردن ارزش این نوع ارزها محسوب می‌شود و چنانچه بعد از معامله خریدار یا فروشنده نسبت به دریافت ارز دیجیتال متضرر شود قانون از مالباخته حمایت نمی‌کند؛ چرا که در قوانین معامله ملک با ارز دیجیتال مجاز نیست.

 

ارسال نظر