جانمایی بنگاه‌های اقتصادی متفاوت در شهر

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۴۸۱
جانمایی بنگاه‌های اقتصادی متفاوت در شهر

گروه راه و شهرسازی|

زندگی شهرنشینی دچار تغییرات شگرفی شده است، تغییراتی که نیازمند قوانین و مقررات تازه هستند. از شرکت‌های دانش بنیان و حیوانات خانگی نیز می‌توان به عنوان دو پدیده نوظهور در شهرها یاد کرد. دو مساله‌ای که دیروز بخش قابل توجهی از نشست علنی شورای شهر تهران را به خود اختصاص داد و اعضای شورای شهر از سویی به یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد لایحه فعالیت‎های دانش‎بنیان و نوآورانه در شهر» رای دادند و از سوی دیگر، طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران را تصویب کردند. در واقع با این دو مصوبه، نحوه استقرار این دو نوع بنگاه اقتصادی که متضمن اشتغال افراد نیز هست، مشخص می‌شود.

     استقرار دانش بنیان‌ها در فضای مسکونی؟

بر اساس این گزارش، دیروز اعضای شورا در دویست و نود و چهارمین جلسه علنی، طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد لایه فعالیت‎های دانش‎بنیان و نوآورانه در شهر تهران را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت کلیات این لایحه به رای گذاشته شد و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر در این خصوص گفت: در بهمن ماه سال گذشته طرح یک فوریتی «الزام شهرداری تهران به ایجاد لایحه فعالیت‎های دانش‎بنیان و نوآورانه در شهر» ارایه شد که به تصویب رسید. او افزود: با سبک تازه‎ای از فعالیت‎ها در سطح شهر روبرو هستیم. فعالیت‎‎های شرکت‎های دانش‌بنیان در بخش اقتصادی با رویکرد دانش محورانه شکل می‌گیرند و تمایل دانشجویان به افزایش این رویکرد در سطح شهرها مورد توجه قرار گرفته است اما در حال حاضر بخش بزرگی از این شرکت‎ها در بافت مسکونی شهرها فعالیت می‎کنند که منجر به آشفتگی در بافت‎های مسکونی شده است. همچنین دانشگاه‎های تولید‌کننده و حمایت‌کننده این استارتاپ‎ها، تحت عنوان مراکز رشد و توسعه، در حوزه پیرامونی خود، یک ورود جدی را آغاز کرده‎اند. نژادبهرام ادامه داد: بدین‌ترتیب مدیریت شهری به این جمع‎بندی رسید که نیازمند یک دستورالعمل هم برای حمایت از این استارتاپ‎ها و هم برای حفظ ساختار شهر است. در بندهای 5 و 6 طرح جامع به این موضوع اشاره شده است. اما در طرح تفصیلی نادیده انگاشته شده‌اند. بنابراین با عنایت به این بند در طرح جامع و مصوبه شورای عالی شهرسازی این طرح تهیه شده است تا ضوابطی را برای شهرداری مشخص کند. متاسفانه در طرح تفصیلی برای این نوع فعالیت‎ها ضابطه‎ای وجود ندارد. سید حسن رسولی نیز با طرح پرسشی اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران که در وهله اول موظف است که در دوگانه حقوق عمومی و حقوق خصوصی، مدافع حقوق عمومی باشد، با استفاده از چه مستندات قانونی بنا دارد که شهردار را موظف کند که با تدوین یک دستورالعمل، نسبت به استقرار شرکت‎ها و بنگاه‎های دانش بنیان در فضای مسکونی اقدام کند؟ این امر باعث هرج و مرج می‌شود.

نژاد بهرام در پاسخ به رسولی گفت: دغدغه ما هم با شما مشترک است و این امر را فقط در برخی مناطق اجرا می‌کنیم تا شامل دیگر مناطق نشود.

میرلوحی به عنوان موافق طرح مذکور گفت: از گذشته تا محدوده ۱۲۰ کیلومتری شهر امکان ایجاد واحد‌های تولیدی نبود. وقتی موضوع فناوری‌ها مطرح شد، چون تعارضی با شهر نداشت، شامل ممنوعیت نشد. او ادامه داد: در دنیا، انقلابی در کسب و کار رخ داده است و شهرهای جدیدی در حال ایجاد هستند که در زمینه فناوری فعال هستند. ۲۲ منطقه تهران از حیث تقسیم کار تفاوتی ندارند و این اشکال دارد. اگر بتوانیم بین دانشگاه‎ها و محلات و مناطق یک نقطه تلاقی پیدا کنیم، این نقطه تلاقی همین گونه طرح‎های فناوری است. سالاری نیز در پاسخ به رسولی گفت: دغدغه آقای رسولی کاملا درست است و در طرح تفصیلی شهر تهران پهنه‌بندی شده است و از طرفی این شرکت‌های دانش بنیان تعریف جامعی ندارند. ما می‎گوییم شهرداری تهران با توجه به اهمیت حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان، دستورالعمل جامع نحوه استقرار این شرکت‎ها را ارایه کند.

     نیاز پایتخت به ارایه  خدمات دامپزشکی مجاز

در رویدادی دیگر، اعضای شورای شهر تهران طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران را در صحن علنی شورا به تصویب رساندند. در جریان بررسی طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران زهرا صدراعظم نوری گزارش کمیسیون مشترک سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و معماری وشهر‌سازی را قرائت کرد. در ادامه کلیات این طرح به رای گذاشته شد و با 17 رای به تصویب رسید. همچنین پیشنهادی از سوی ناهید خداکرمی ارایه شد تا در سطر 5 ماده واحده علاوه بر خدمات درمانی، خدمات مراقبت و پانسیون نیز آورده شود.

حق شناس در موافقت با این پیشنهاد گفت: خانم خداکرمی روی نکته مهمی دست گذاشتند.سبک زندگی در شهرها متفاوت شده و در خیلی از خانواده‌ها می‌بینیم که حیوانات خانگی نگهداری می‌شود. ما به عنوان مسوول باید به دنبال حفظ بهداشت شهر باشیم هرچه ما تمایلی به این سبک زندگی نداشته باشیم مسوولیت‌مان ایجاب می‌کند راجع این موضوغ فکر کنیم.پیشنهاد خانم خداکرمی درست، دقیق و هوشمندانه است. در ادامه اما خداکرمی پیشنهاد پانسیون را پس گرفت. او گفت: وقتی یک حیوانی عمل ارتوپدی دارد و مجبور است بستری شود. بنابراین به این ماده واحده فقط کلمه نگهداری را اضافه کنیم. این پیشنهاد به رای گذاشته شد و با 14 رای موافق به تصویب رسید.

محمد سالاری درباره طرح ساماندهی خدمات مراکز دامپزشکی و حیوانات خانگی در شهر تهران با اشاره به نیاز شهر تهران به ارایه خدمات دامپزشکی به حیوانات خانگی مجاز گفت: نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر یکی از وظایف شوراهای شهر است و با توجه به مشکلات واحدهای دامپزشکی جهت ارایه خدمات درمانی و ضرورت ساماندهی استقرار آنها، طرح ساماندهی خدمات مراکز دامپزشکی در شهر تهران در شورای پنجم پیشنهاد و به تصویب رسید.

سالاری با اشاره به اهمیت حوزه بهداشت و سلامت عمومی جامعه گفت: در این طرح استقرار مراکز دارای مجوزو پروانه تاسیس از سازمان دامپزشکی برای ارایه خدمات درمانی در ساختمان‌های مستقل بدون سکنه که به‌طورکامل در اختیار این مراکز باشد و منوط به رعایت ملاحظات محیط زیستی و بهداشتی، عدم ایجاد مزاحمت برای همسایگان و ساکنان اطراف بلامانع خواهد بود. وی گفت: دراین طرح مقرر شد تا جزییات ضوابط و دستورالعمل‌های مورد نیاز استقرار واحدها و مراکز ارایه خدمات دامپزشکی متناسب با سطح فعالیت واحدهای دامپزشکی (مطب‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها) و با توجه به سایر شاخص‌های تاثیرگذار بر فعالیت این واحدها توسط شهرداری تهران و همکاری سازمان دامپزشکی و دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه و در مراجع قانونی به تصویب برسد. سالاری با اشاره به دغدغه‌های فعالیت واحدهای دامپزشکی در سطح شهر گفت: به منظور رفع دغدغه‌ها فهرست گونه‌های حیوانات خانگی مجاز جهت معاینه و درمان در مراکز دامپزشکی مستقر در محدوده شهر تهران نیز در این طرح مشخص شد.

     ارایه لایحه پس از 3   سال

اعضای شورای شهر تهران همچنین دیروز در جریان بررسی لایحه شهرداری در خصوص طرح تهران ۱۴۰۰ بر ضرورت بازنگری آن تاکید کردند. سید ابراهیم امینی در این باره گفت: یک مصوبه در این زمینه در ۲۰ اسفند ۹۶ داشتیم و شهرداری را مکلف کردیم که حداکثر ظرف ۳ ماه لایحه را ارایه کند. معاون فرهنگی هم حضور ندارد. این وهن به شوراست که پس از چهار سال لایحه آمده است. خداکرمی نیز گفت: در این طرح قرار بود بخش‎های فرهنگی و تجاری و طبیعت تهران نشان داده شده و احیا شوند. به نظر می‌رسد اهداف کلی طرح ناپدید شده‎اند. بنابراین از شهرداری خواهشمندم این لایحه را پس گرفته و دوباره با طرح اولیه تطبیق دهند. درنهایت یک فوریت لایحه به رای گذاشته شد که با ۹ موافق به تصویب نرسید و جهت بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شد.


اما و اگر ساخت هتل 34 طبقه در غرب پایتخت

اعضای شورای شهر تهران بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انعقاد قرارداد پروژه‎های هتل کوهستان و هتل تاو به روش مشارکت واقع در شهرداری منطقه2» را به جلسه بعدی شورا موکول کردند. دیروز لایحه شهردار تهران در خصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انعقاد قرارداد پروژه‎های هتل کوهستان و هتل تاو به روش مشارکت واقع در شهرداری منطقه2» مورد بررسی قرار گرفت و مرتضی الویری در این خصوص اظهارکرد: شهرداری تهران به علت کمبود هتل در سطح تهران، یک لایحه ارایه کرد که در آن پیشنهاد شده است که دو هتل در تهران ایجاد شوند. یعنی هتل کوهستان و هتل تاو و آورده شهرداری زمین و مجوز است و آورده سرمایه‎گذار ساختن ‌تجهیز هتل است. او افزود: لایحه در کمیسیون بررسی شد و در نهایت با ایجاد هتل کوهستان موافقت شد که قرار است در منطقه 2 ایجاد شود و زمین آن با مساحت ۱۹ هزار متر مربع در مالکیت شهرداری است. هتل 34 طبقه است و سه طبقه آن زیر زمین و ۳۱ طبقه آن روی زمین است. از آن‎جا که کاربری زمین آن فضای سبز است، لذا به مجوز شورا نیاز است. زهرا صدراعظم نوری نیز پرسید: با توجه به موقعیت هتل کوهستان که در اراضی شمسه در دره حسنک است. این حجم واگذاری زمین برای هتل آیا با مصوبه اراضی شمسه همخوانی دارد؟ همچنین او در پاسخ به هاشمی در خصوص نحوه شراکت گفت: سهم شهرداری ۴۲ درصد و سهم سرمایه‌گذار ۵۴ درصد است.سپس رییس شورا محسن هاشمی ادامه این دستور را به جلسه بعد موکول کرد.

 

ارسال نظر