کرونای هندی پشت مرزهای شرقی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۸۷۳
کرونای هندی پشت مرزهای شرقی ایران

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که از روز شنبه 4 اردیبهشت، فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، با توجه به شیوع ویروس کرونای جهش یافته هندی، هرگونه تردد مستقیم یا غیر مستقیم مسافر و کالا با این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد، اما همچنان مرزهای شرقی با کشور پاکستان (به‌طور غیرمستقیم با هند) فعال هستند و مسوولان راهداری و گمرکی دیروز اعلام کردند که هیچ گونه دستورالعملی برای توقف تردد مسافر یا کالاهای تجاری به آنها اعلام نشده است. طبق اعلام مسوولان گمرک، هنوز ابلاغیه‌ای در رابطه با ممنوعیت تردد مسافر و کالا از هند و همچنین مرز پاکستان به گمرک ایران اعلام نشده است.  سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت تردد در مرز پاکستان یا ورود کالا از این کشور و هند گفت که با وجود اعلامی که در رابطه با ممنوعیت تردد مسافر و کالا از این دو کشور شده است، ما در گمرک ایران هنوز ابلاغیه‌ای در رابطه با این ممنوعیت دریافت نکرده‌ایم و شرایط به روال گذشته ادامه دارد. با وجود این، سیدحسین حسینی، معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ورود و خروج مسافر بین ایران و پاکستان از طریق مرزهای مشترک شامل میرجاوه و بخشی از ریمدان انجام می‌شود اما از روز یکشنبه اعلام کردیم تردد مسافری ممنوع شود. حسینی در گفت‌وگو با فارس، درباره نامه وزارت کشور به وزارت راه مبنی بر توقف ترددهای هوایی و زمینی با کشورهای هند و پاکستان به دلیل شیوع شدید کرونا در کشور هند ‌اظهار کرد: این بخشنامه هنوز کتباً به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ نشده است، مقرر شد وزارت بهداشت و همکاران سازمان راهداری پیگیری کنند که این بخشنامه وزارت کشور، رسماً به سازمان راهداری ابلاغ شود‌. وی ادامه داد: در حال حاضر ناوگان بار پاکستانی به هیچ عنوان به کشور ما وارد نمی‌شود و ما ورود بار از سمت پاکستان به سمت ایران نداریم. مرزهای تازه تأسیس ریمدان و پیشین که اخیراً به بهره‌برداری رسید و عملاً از مرزهای تیس و ریمدان ترددهای تجاری نداریم و فقط بازارچه‌های آنها فعال است. حسینی اظهار کرد: در واقع این دو مرز با وجود آنکه چند روزی است افتتاح شده هنوز در آنها فعالیت مرز مجاز‌ و استقرار گمرک به درستی انجام نشده و بار از طریق بازارچه می‌رود که بازارچه هم در اختیار وزارت کشور است.

    تست کرونا از کامیون‌داران ایرانی 

وی افزود: تنها مرزی که بخش تجاری آن با پاکستان فعال است، مرز میرجاوه است که همان‌گونه که گفته شد از ابتدای شیوع کرونا کامیون‌های پاکستانی از پاکستان وارد ایران نمی‌شوند و فقط کامیون‌های ایرانی به سمت پاکستان می‌روند که این هم بدین گونه است که حداکثر تا گمرک شهر تفتان در 10 کیلومتری مرز می‌روند یا پشت دیوار مرز بار تخلیه شده و کامیون‌ها برمی‌گردند.کامیون‌ها زمانی که برمی‌گردند پیش از ورود به مرز توسط بهداشت مرزی غربالگری می‌شوند، همکاران وزارت بهداشت آنجا استقرار دارند‌ و از ‌راننده‌ها تست کرونا انجام می‌شود‌.

    جزییات ممنوعیت تردد مسافران هندی 

از سوی دیگر، جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اعمال فوری ممنوعیت تردد مسافران هندی و تشدید نظارت‌ها در مرزهای شرقی کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، هدایتی در این باره اظهار کرد: گرچه با کشور هندوستان مرز زمینی مشترک نداریم اما ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای در خصوص توقف کامل و فوری هرگونه نقل و انتقال مسافر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از کشور هندوستان ابلاغ کرده است و در این صورت هیچ یک از مسافرانی که در هندوستان بودند یا به آنجا سفر کرده‌اند نمی‌توانند از مرزهای شرقی کشور به ایران وارد شوند. وی افزود: بخش دیگر این مصوبه درباره تشدید کنترل‌های بهداشتی در مرزهای شرقی کشور و کمک به متولیان آن است که سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در این زمینه به نمایندگان مستقر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در مرزها کمک خواهد کرد و امکانات مورد نیاز در راستای اعمال ابلاغیه‌ها را در حد مقدورات در اختیارشان خواهد گذاشت. هدایتی گفت: درباره تردد کالاهای تجاری نیز همواره در طول شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های خاصی در این زمینه وجود داشته است و بر این اساس تخلیه و بارگیری در محدوده مرزی اعمال خواهد شد بدین صورت که رانندگان دو کشور در عمق قلمرو کشور مقابل تردد نخواهند داشت.

    تعلیق پروازهای ایران با هند و پاکستان 

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: هیچ پروازی بین ایران با هند و پاکستان از مبدا فرودگاه امام خمینی انجام نمی‌شود و بلیت فروشی بین ایران و این دوکشور تنها به صورت رزرو از سوی آژانس‌های مسافری است. ذیبخش در گفت‌وگو با ایرنا درباره ادامه بلیت فروشی به مقصد هند و پاکستان، گفت: هیچ پروازی از مبدا پاکستان و هند به ایران انجام نمی‌شود.همینطور هیچ پروازی از مبدا فرودگاه امام خمینی به این دوکشور انجام نمی‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: آژانس‌های هواپیمایی نیز درحال حاضر بلیت برای روزهای منع پروازی نمی‌فروشند و بلیت به شکل رزروی به فروش می‌رود. براساس این گزارش، دیروز در فضای مجازی عنوان شد که پرواز به هند همچنان برقرار است و بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهایی که هند با فاجعه شیوع کرونا مواجه است، هنوز فروش بلیت پرواز به مقصد دهلی ادامه دارد.  این در حالی است که ستادملی مبارزه با کرونا روز شنبه اعلام کرد «همه پروازهای هند و پاکستان تا اطلاع بعدی و انتقال مسافر از راه دریا هم ممنوع است.»

    بازگشت «پرسپولیس» با پرواز اختصاصی 

سخنگوی سازمان هواپیمایی همچنین گفت: آخرین پرواز از هند به ایران بامداد روز شنبه برای بازگرداندن ایرانی‌ها به کشور بود که تمام مسافران این پرواز تست منفی از مبدا و مقصد داشتند. ذیبخش در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین پرواز هند به ایران اظهار کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایر در هفته دو پرواز تهران- بمبئی انجام می‌داد که از شروع ماه مبارک رمضان این پروازها برقرار نشده است و اخیرا هم هر دو هفته یک بار پرواز تهران- بمبئی انجام می‌شد. وی ادامه داد: همچنین شرکت هواپیمایی ماهان در هفته 4 پرواز تهران- دهلی داشت که این 4 پرواز فقط روزهای جمعه برقرار بودند. ذیبخش درباره برگشت اعضای تیم فوتبال پرسپولیس از هند به کشور بیان داشت: تیم پرسپولیس با پرواز اختصاصی هواپیمای وارش به کشور برمی‌گردند.

    وضعیت پروازهای هند با سایر کشورها؟

بحران کرونا در هند باعث شده است که کشورهای بیشتری پرواز به یا از این کشور را ممنوع اعلام کنند. کشوری که گمان می‌رفت به ایمنی گله‌ای در مقابل بیماری کرونا دست یافته است، اکنون به یکی از مراکز شیوع این بیماری در جهان تبدیل شده است. شیوع گونه جهش یافته ویروس در هند، که به‌شدت واگیردار است، سبب شده کشورهای مختلفی در جهان پرواز از یا به این کشور را ممنوع اعلام کنند. به گزارش ایسنا، سایت «سیمپل فلایینگ» در این رابطه نوشت: فهرست کشورهایی که پروازهای هند را ممنوع یا محدود می‌کنند هر روز در حال افزایش است. در ادامه با برخی از کشورهایی که پروازهای هند خود را کاهش داده یا تعلیق کرده‌اند، آشنا می‌شوید. آنطور که گاردین گزارش داده است، دولت استرالیا پروازهای هند به این کشور را ۳۰ درصد کاهش خواهد داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از کسانی که پس از ورود به استرالیا به دلیل ابتلا به کرونا قرنطینه شده‌اند، مسافرانی از هند بوده‌اند. در تاریخ ۲۲ آوریل، دولت فدرال کانادا یک ممنوعیت ۳۰ روزه برای پروازهای تجاری و شخصی از هر دو مبدا هند و پاکستان صادر کرد. فرانسه پروازها را ممنوع نکرده است، اما برای کسانی که از هند وارد فرانسه می‌شوند، یک قرنطینه ۱۰ روزه در نظر گرفته است. در تاریخ ۱۹ آوریل، دولت هنگ‌کنگ پروازهای هند، پاکستان و فیلیپین را برای یک بازه ۱۴ روزه ممنوع اعلام کرد. دولت اندونزی برای خارجیانی که در ۱۴ روز اخیر به هند سفر کرده‌اند، ویزای ورود به کشور صادر نمی‌کند. زلاندنواز روز ۲۸ آوریل، ساکنان کشورهای مختلفی از جمله هند از ورود به زلاندنو منع شده‌اند. هرچند شهروندان این کشور که به هند سفر داشته‌اند، همچنان می‌توانند به این کشور وارد شوند. سنگاپور ورود تمام شهروندان غیر مقیم را که به هند سفر کرده‌اند، از تاریخ ۲۳ آوریل ممنوع اعلام کرد. امارات متحده عربی تمام پروازها از یا به هند را به مدت ۱۰ روز از تاریخ ۲۵ آوریل ممنوع اعلام کرد. هند از تاریخ ۲۳ آوریل به فهرست قرمز بریتانیا وارد شده است. تنها شهروندان بریتانیا یا ایرلندی یا کسانی که حق اقامت در این کشورها را دارند، می‌توانند وارد این کشور شوند. با این حال کسانی که ۱۰ روز پیش از سفر در هند بوده‌اند، از ورود به بریتانیا منع شده‌اند.

    احتمال توقف جریان حمل دریایی کالا 

انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز طی نامه‌ای به مدیران شرکت‌های کشتیرانی، نمایندگی کشتیرانی، خدمات بندری و غیره از احتمال توقف جریان حمل کالای دریایی بین ایران و هندوستان خبر داد. به گزارش فارس، این انجمن اعلام کرد: با استناد به نامه فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا منتشر شده در سایت رسمی وزارت کشور خطاب به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توقف تردد مسافر و کالا با کشور هندوستان و نظر به مبادلات قابل توجه دریایی کالا و نیز احتمال بروز اخلال در برنامه‌های جاری حمل دریایی کالا توصیه می‌شود همه تمهیدات لازم و پیش‌بینی‌های متعارف به منظور جلوگیری از بروز گسترش و خسارت به عمل آید. در ادامه این نامه آمده است: بدیهی است تصمیم‌گیری‌های قطعی در زمینه توقف یا عدم توقف حمل و نقل دریایی کالا از سوی مراجع ذیصلاح در وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی اعلام خواهد شد.این نامه به امضای مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران رسیده است. در این حال، نورالله اسعدی، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص امکان ورود کشتی‌های هندی به بندر خرمشهر گفت: هیچ کشتی‌ای از کشور هند در بندر خرمشهر پهلو نمی‌گیرد و نگرفته است.

 

 

ارسال نظر