تحول در تبادلات مرزی ایران و پاکستان

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۵۶

پایانه مرزی پیشین سومین گذرگاه رسمی مرزی بین ایران و پاکستان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و مقامات پاکستانی به بهره‌برداری رسید.

اسلامی در مراسم افتتاح پایانه مرزی پیشین افزود: در بحث توسعه روابط و تبادلات با کشور دوست و همسایه پاکستان چند گام اساسی را با همکاری وزارت امور خارجه دنبال کردیم که نخستین آن این بود که ما بعد از سال‌ها که فقط یک مرز رسمی داشتیم با عنایت همه مدیران توانستیم مرز دوم رسمی «ریمدان» را پارسال افتتاح کنیم و امسال هم شاهد افتتاح سومین مرز رسمی با این کشور هستیم. وی افزود: از این به بعد تبادلات مرزی و رفت و آمدهای تجاری با کشور پاکستان به‌طور کلی متحول خواهد شد. اضافه کردن ۲ پایانه رسمی برای تبادلات تجاری و همچنین ۶ بازارچه رسمی کمک می‌کند که ما به سمت یک کار تجاری خوب حرکت کنیم.

     پایداری صلح بین ایران و پاکستان

وزیر راه و شهرسازی گفت: بازگشایی گذرگاه مرزی پیشین - مند می‌تواند طلیعه‌ای از آینده‌ای روشن برای همکاری فزاینده اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان باشد.  به گزارش ایلنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، امروز اول اردیبهشت در مراسم افتتاح گذرگاه مرزی پیشین – مند، ضمن تشکر از دولت پاکستان و وزیر تولیدات دفاعی و سایر مقامات این کشور که در این مراسم افتتاحیه حضور یافتند، گفت: بازگشایی گذرگاه مرزی پیشین - مند به عنوان سومین مرز رسمی میان دو کشور دوست و همسایه با گذشت کمتر از ۴ ماه از مراسم قبلی بازگشایی ریمدان - گبد، می‌تواند طلیعه‌ای از آینده‌ای روشن برای همکاری فزاینده اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان باشد. 

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: ما با همسایگان روابط خویشاوندی و برادری داریم و در این زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی نزدیک با همسایگان به مثابه رویکردی کلان‌نگر و همه‌جانبه در ذیل سیاست خارجی کلان کشور تعریف شده و متکی بر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور به ویژه نواحی مرزنشین برای تعمیق این پیوند به صورت دو جانبه و چند جانبه در قالب همکاری‌های منطقه‌ای است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشور پاکستان با 900 کیلومتر مرز مشترک و یکی از پرجمعیت‌ترین همسایگان ایران و با اشتراکات قومی و فرهنگی همواره از جایگاه و منزلت بالایی برای مردم و دولتمردان ایران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌شمار مرزی بر خوردار است، گفت: گسترش نقاط مرزی بین دو کشور با هدف ایجاد بازارهای مرزی بیشتر، مجتمع‌های تولیدی - صنعتی و به تبع آن شهرک‌های مسکونی و آبادانی استان‌های همجوار و توسعه اقتصادی منطقه رفاه و سعادت ساکنین استان‌های دو کشور، در پایداری صلح تاثیر بسزایی خواهد داشت. وی افزود: این موارد از برنامه‌های مهم دولت ایران خواهد بود و یقین است که دولت‌های ایران و پاکستان همزمان با افتتاح گذرگاه پیشین - مند و امضای سند همکاری برای فعالیت بیشتر و بهتر بازارچه‌های مرزی بین دو کشور اهداف مشترکی را دنبال خواهند کرد. مهم‌ترین این اهداف تامین امنیت و رونق اقتصادی و رفاه عمومی مناطق مرزی از طریق توسعه تجارت سامان‌مند است. اسلامی گفت: امیدوارم موقعیت منحصر به فرد نقطه‌ مرزی پیشین - مند و نزدیکی این گذرگاه به بندر کراچی به عنوان اصلی‌ترین بندر کشور پاکستان این امکان را فراهم کند که ترانزیت کالا از این مرز افزایش یافته و رونق تجارت و ایجاد اشتغال را برای مردم منطقه به ارمغان آورد. بازگشایی گذرگاه‌های ریمدان - گبد و پیشین - مند می‌تواند گام موثری در مقابله با توسعه‌نیافتگی و تبعات آن همچون پدیده‌های شوم افراط‌گرایی و قاچاق باشد و از این رو از مسوولان محلی و استانی تقاضا دارم با بذل توجه نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در این دو گذرگاه از هیچ تلاشی فروگذاری نداشته باشند.

     جزییات و ویژگی‌های سومین مرز 

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این باره گفت: با افتتاح این پایانه مرزی، علاوه بر امکان ارتقاء توسعه تجارت بین دو کشور از سطح بازارچه‌ای به سطح مرز رسمی و بین‌المللی، حجم بالایی از مبادلات اتفاق افتاده و سقف و محدودیتی که در وضعیت بازارچه‌ای وجود داشت برداشته می‌شود. به گونه‌ای که از حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال گذشته می‌توان به تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری در هر سال رسید که البته حدود دو سال رسیدن به این عدد طول می‌کشد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مرز حدود ۹۰۰ کیلومتری بین ایران و پاکستان، اظهار کرد: افتتاح این گذرگاه مرزی نه تنها برای مرزنشینان و بومیان منطقه رونق اقتصادی بیشتری به ارمغان خواهد آورد بلکه می‌تواند در حوزه مسافری برای ایرانیان و پاکستانی‌ها نقش آفرین باشد به عنوان مثال هر ساله در ماه محرم و به ویژه ایام اربعین مرز میرجاوه پذیرای زائران بسیاری از شیعیان پاکستان بوده است که با افتتاح این پایانه مرزی مذکور می‌توان از پتانسیل مسافری آنها نیز استفاده کرد چرا که امروز از سالن مسافری موقت مرز «پیشین» نیز رونمایی خواهد شد و ازسوی دیگر می‌تواند در صورت تامین امنیت از مرز به کریدور اقتصادی چین و پاکستان به نام «سی‌پک» از طریق ریل و جاده متصل شد.

     ساخت سریع پایانه مرزی پیشین و ریمدان 

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: پایانه مرزی ریمدان و پیشین در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شدند و پایانه پیشین طی مدت زمانی کمتر از ۴۴ روز ساخته شد. موهبتی در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از بندر شهید بهشتی چابهار به خبرنگاران گفت: مرز رسمی پیشین قدمت تصویب طولانی دارد ولی ریمدان در سال ۹۵ با پیگیری‌های فراوان تصویب و در دی‌ماه سال گذشته راه‌اندازی شد. وی با اشاره به مرز رسمی ایران در میرجاوه تصریح کرد: توجه به اینکه ۲ کشور همسایه پاکستان که هند و چین باشند ۳۷ درصد جمعیت جهان را دارند و با توجه به پیشرفت و توسعه‌ای که در هند و چین وجود دارد و پاکستان هم جزو کشورهای در حال پیشرفت است قطعا نیاز به ارتباطات بیشتر برای مبادلات تجاری و اقتصادی با این کشور احساس می‌شد. موهبتی تصریح کرد: مرز رسمی پیشین طی چند ساعت آینده با حضور مقامات دو کشور راه‌اندازی می‌شود. البته مرز کوهک هم که بازارچه آن هم فعال است در کار گروه مرزهای رسمی تصویب شده و منتظر موافقت با پاکستان هستیم. وی اضافه کرد: مقوله ارتباطات و تجارت با پاکستان هم با مصوبه‌ای که دولت در آخر سال داد قطعا آینده درخشانی رقم خواهد زد و اصولا با نگاه بلندی که وزیر راه و شهرسازی و دولت دارد در بحث مرز، پروژه‌های مرزهای رسمی و پایانه‌های رسمی، محدودیت اعتباری ندارند.


 

ارسال نظر