نگرانی از تشدید کرونا در فرآیند انتخابات

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۱۱

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفته است، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت از مرز 130 نفر در روز گذشته است و در این حال، متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به کمتر از 50 درصد افت کرده است. در این حال، از آنجا که طی دو ماه آینده قرار است، انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین انتخابات شوراهای شهر برگزار شود، بیم آن می‌رود که در فرآیند تبلیغات و برگزاری انتخابات، شیوع کرونا بیشتر شود، از همین رو، هاشمی پیشنهاد کرده که کمیته بحران کرونا برای 2 ماه پیش رو تشکیل شود. او البته همچون 14 ماه گذشته نگران وضعیت ناپایدار حمل و نقل عمومی تهران است و با اشاره به اینکه تا دو سال دیگر با کرونا دست به گریبان هستیم، بر الزام تقویت ناوگان مترو و اتوبوس پایتخت طی دو سال پیش رو تاکید دارد. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در پایان جلسه دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره شرایط کرونایی و مشخص نبودن واکسیناسیون گفت: بررسی که در کمیته شورای شهر در موضوع کرونا داریم، موج چهارم همچنان ادامه دارد چرا که پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر کمتر از ۶۰ درصد اجرا می‌شود.  او ادامه داد: گزارش‌هایی داریم که حتی رعایت پروتکل‌ها شاید کمتر از ۵۰ درصد هم باشد. این موضوع خطرناک است و باعث می‌شود پاندمی و پیک چهارم به صورت فوری کنترل نشود.  هاشمی با اشاره به اینکه به زودی ۴ انتخابات دیگر در پیش داریم، گفت: خود انتخابات و حضور افراد برای تبلیغ یک خطر است که نگرانی‌ها روز به روز حداقل در تهران بیشتر می‌شود.  رییس شورای شهر تهران گفت: این مساله را به بحث گذاشتیم و بررسی تعداد فوتی‌ها و مبتلایان نشان می‌دهد این نگرانی بسیار زیاد است و آن را به ستاد کرونای کلان‌شهر تهران و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنیم. به نظر می‌آید باید یک کمیته بحران جدی برای دو ماهی که در پیش داریم تشکیل شود.  هاشمی در واکنش به قرنطینه تهران گفت: تعطیلی یا قرنطینه کامل امکان‌پذیر نیست اما از حدی که اکنون قرنطینه اعمال شده باید بیشتر باشد.  او درباره تاثیر حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا گفت: با توجه به اینکه تا یک سال و دو سال آینده بیش از ۲۰۰ میلیون دز واکسن باید تامین شود کرونا ادامه خواهد داشت در نتیجه قطعا باید حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم. هاشمی همچنین در جریان دویست و هشتاد وهفتمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: تشدید تلفات کرونایی در تهران، نگرانی‌ها را افزایش داده است و تلفات کرونا در تهران از مرز ۱۳۰ نفر عبور کرده و روند افزایشی آن، از بازگشت شرایط وخیم پاییز گذشته خبر می‌دهد و متاسفانه محدودیت‌های دیرهنگام ایجاد شده، تاکنون تاثیرگذار نبوده است و قرنطینه کردن بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها باید لحاظ شود.  او ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده خدمات ارایه شده توسط مدیریت شهری، جزو فعالیت‌های ضروری مورد نیاز شهروندان است، از مسوولان مدیریت شهری انتظار داریم مساله واکسیناسیون پرسنل صف مقدم شهرداری تهران را که بدون تعطیلی و وقفه در حال خدمت‌رسانی و در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند را پیگیری کنند. 

    لزوم نظارت بر روند تزریق و تامین

واکسن کرونا

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران از دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی درخواست کرد که بر روند تزریق و تامین واکسن نظارت جدی داشته باشند.

نظری در جلسه دیروز شورای شهر تهران در تذکری با اشاره به اخبار منتشره درباره تزریق واکسن کرونای پاکبانان به مسوولان شهری گفت: آنچه که در خبرها تحت عنوان تزریق واکسن از سوی مسوولان دو شهر در پوشش پاکبان شنیدیم، نه تنها تاسف‌آور که شرم‌آور بود و لازم است برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی وزارت بهداشت حتما لیست اسامی افراد دریافت‌کننده واکسن را در سامانه‌ای به اطلاع مردم برساند.  او از شهرداری تهران نیز درخواست کرد تا لیستی از تمام افراد و کارکنانی را که با پیگیری شهرداری تهران اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند را به‌طور شفاف اعلام کنند و گفت: لازم است روند واکسیناسیون آتش‌نشانان، رانندگان تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی، کارمندان مترو و میادین میوه و تره بار،

 سازمان خدمات اجتماعی و فروشگاه‌های شهروند نیز تسریع شود.

    مجوز ساخت برج‌های تخلیه گاز اضطراری

در این حال، اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت واگذاری حق انتفاع به صورت رقبی اراضی و املاک خود به شرکت گاز استان تهران جهت احداث برج‌های تخلیه اضطراری گاز در مواقع بحران (زلزله) رای مثبت دادند. محمد نادر محمدزاده، رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: تلاقی برق و گاز بعد از زلزله منجر به آتش سوزی‌های بزرگی در شهرها می‌شود که ممکن است تولید انفجار کنند. بر اساس مصوبه دولت در کلان‌شهر تهران درباره شریان‌های حیاتی تهران مطالعه‌ای انجام شد که بر مبنای آن امکان تخلیه خطوط لوله شهر تهران فراهم شود. این املاک غالبا در حوزه مالکیت شهرداری است و ۲۴ نقطه شناسایی شده است و غالبا در فضای سبز و رمپ و اطراف بزرگراه‌ها در نظر گرفته شده است. 

    تعرفه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری

در حمل و نقل عمومی

در رویدادی دیگر، اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه «تعیین ضابطه تعرفه‌گذاری بهای محصولات حاصل از طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارک عمومی - 

خصوصی» را به تصویب رساندند. مناف هاشمی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: الان برای اتوبوس‌های خودمان هم با قیمت ۱۵۰۰ تومانی امکان به‌روزرسانی و اورهال کردن نداریم. بخش خصوصی با این نگاه وارد حوزه حمل و نقل نمی‌شود و اکنون که با سرمایه‌گذاران صحبت می‌کنیم باید این اجازه را داشته باشیم که امتیازاتی را قائل شویم.  او با بیان اینکه قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد و باید دوباره در شورا افزایش قیمت تصویب شود گفت: اجازه مذاکرات را می‌خواهیم داشته باشیم و باید به سرمایه‌گذار با این لایحه بگوییم که تعرفه‌گذاری شما متفاوت است.  محسن هاشمی در واکنش به صحبت‌های معاون حمل و نقل و ترافیک گفت: دولت موظف است مابه التفاوت قیمت را بدهد و همین الان هم برای سیستم اتوبوسرانی خصوصی این کار را انجام می‌دهیم و نیاز به مصوبه ندارد. این کار جوی در جامعه ایجاد می‌کند که می‌خواهیم قیمت‌ها را بالا ببریم. مناف هاشمی در واکنش به آن گفت: این لایحه دو تبصره دارد که در تبصره یک آن شهرداری تهران مکلف است در صورت‌عدم افزایش نرخ کرایه مطابق مدل مالی مصوب طرح نسبت به جبران مابه تفاوت مربوطه در بودجه سنواتی اقدام نماید.  او با اشاره به تبصره دو این لایحه گفت: شهرداری تهران مجاز است کلیه درآمدهای غیرعملیاتی پیش بینی شده در مدل مالی مصوب طرح را به مشارکت‌کننده واگذار کند. یعنی این درآمد متعلق به بخش خصوصی می‌شود.  او افزود: بیش از ۳۰ درصد اتوبوس‌های بخش خصوصی در تهران کار نمی‌کنند و آنهایی که کار می‌کنند همه در مرحله ورشکستگی هستند.چون دولت سهم خود را نمی‌دهد روز به روز ورشکسته‌تر می‌شوند.  بر اساس این گزارش، اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت این لایحه رای مثبت دادند.

 

ارسال نظر