در شهر

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۱۹

دلیل استعفای خلیل‌آبادی از شورای شهر

رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: گاهی اعضا به دلیل شنیده نشدن صدای خود در شورا و پیش نرفتن امور به شکل مطلوب، اقدام به استعفا می‌کنند. ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با مهر، در خصوص خبر استعفای حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر پایتخت گفت: بر اساس اخبار منتشر شده گویا روز سه شنبه آقای خلیل‌آبادی از عضویت در شورای شهر استعفا کرده و نامه استعفای خود را به هیات رییسه شورای شهر تقدیم کرده‌اند. وی در پاسخ به اینکه علت استعفای خلیل‌آبادی چیست، عنوان کرد: گاهی استعفای یک عضو شورا برای شنیده شدن صدای وی است. در واقع در برخی موارد آن عضو انتظاراتی داشته اما آن انتظارات محقق نشده در نتیجه برای پررنگ کردن توقعات و مسائل مدنظر خود، اقدام به استعفا می‌کند. خداکرمی تصریح کرد: در برخی موارد نیز وقتی اعضا مشاهده می‌کنند که اهداف مد نظر شورا آن طور که باید پیش نمی‌رود و شورا در مسیر اصلی خود قرار ندارد، اقدام به استعفا می‌کنند. وی در پاسخ به اینکه آیا شورای شهر با استعفای این عضو موافقت خواهد کرد یا خیر، ابراز کرد: شورای شهر با خروج هیچیک از اعضا موافقت نخواهند کرد و استعفای آقای خلیل آبادی نیز پذیرفته نخواهد شد. رییس کمیته سلامت شورای شهر تاکید کرد: چراکه اعضای شورای پنجم همگی با هم وارد این شورا شده و همگی با هم ایستادگی و مقاومت خواهیم کرد و با هم نیز این دوره را به پایان خواهیم رساند.

هاشمی: به شورای شهر تهران نمره  ۱۵ می‌دهم

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت: شورای شهر آرامی داشتیم و اجازه ندادیم پرسنل شهرداری زیاد شوند و حتی ده هزار نفر را کم کردیم.

به گزارش ایلنا، هاشمی با حضور در یک برنامه رادیویی، گفت‌وگو درباره عملکرد شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه چه نمره‌ای به کارنامه ۴ساله شورای شهر می‌دهید؟ گفت: به شورای شهر نمره ۱۵ می‌دهم. البته بعضا این اتفاق افتاده است که نتوانستیم انتظارات مردم را کاملا تحقق بخشیم اما عملکرد شورا با شهرداری فرق می‌کند.  او ادامه داد: ما شهرفروشی نکردیم، قانون فروشی نکردیم، با رانت خواری مواجهه جدی کردیم، صیانت از فضای سبز را جدی دنبال کردیم، توسعه حمل ونقل عمومی را خیلی پیگیری کردیم اما از بخش دولت موفق نبودیم تا منابع را تامین کنیم.  هاشمی گفت: حدود ۳۹ کیلومتر از خطوط مترو را تمام کردیم، اما در تجهیز دچار مشکل شدیم، همچنین در بافت فرسوده مصوبات خوبی داشتیم. البته در بحث آسیب‌های اجتماعی خیلی خوب پیش نرفتیم.  رییس شورای شهر تهران گفت: در مجموع شورای شهر آرامی داشتیم و اجازه ندادیم پرسنل شهرداری زیاد شوند و حتی ده هزار نفر را کم کردیم.  او در واکنش به اینکه به این شورا لقب شورای نامگذاری را داده‌اند اظهار کرد: برای ما حاشیه ساختند. ما تعداد زیادی نامگذاری کردیم و چند مورد از نظر برخی خوب فرض نشد، مثلا درباره نامگذاری خیابانی به نام آقایان بازرگان و شجریان گفتند چرا این اسامی را گذاشتید. هاشمی گفت: یکی دو مورد تذکر جدی صورت گرفت که فورا آن را لغو کردیم اما بقیه که تذکر جدی نبود را نامگذاری کردیم. باید به این نکته اشاره کنم که موضوع نامگذاری از وظایف شورا است اما حساسیت روی آن ایجاد شد.

اجاره‌های میلیاردی خانه‌های تهرانی

در آستانه فصل جابه‌جایی مستاجران، در مناطقی از تهران، مبلغ قراردادهای اجاره نجومی شده‌ است. به گزارش ایلنا، در حالی که عمده مردم نگران سر رسید قراردادها و تعیین درصد نرخ اجاره‌بها در سال جدید با احتساب تورم بیش از 36 درصدی هستند، در مناطقی از کشور قراردادهای اجاره با ارقام نجومی و میلیاردی تمدید یا منعقد می‌شود. چند عامل مهم در روش محاسبه اجاره‌بها نقش دارند. بهای ملک، نرخ تورم، نرخ سود بانکی، نرخ ارز از جمله مهم‌ترین و اثرگذارترین مولفه‌ها در نرخ اجاره واحدهای مسکونی هستند که هر یک ازاین عوامل در سال گذشته و چند سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه بودند. به‌طوری که قیمت مسکن در بیش از 7 سال گذشته 700 درصد رشد داشته و نرخ تورم در سال گذشته بیش از 36 درصد اعلام شد. هر چه نرخ سود بانکی بالاتر باشد، سقف مبلغ رهن افزایش و اجاره کاهش می‌یابد. همچنین در نرخ ارز هم بازار دچار تلاطم‌های بود و در مقطعی از سال گذشته قیمت دلار حتی به 30 هزار تومان هم رسید.  اما در این میان، موضوع مهم عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی بین دهک‌های مختلف است، طبق آخرین گزارش مرکز آمار، فاصله تورمی بین دهک‌ها در اسفند ماه سال گذشته ٨,٨ درصد رسید. نتیجه این شکاف تورمی بین دهک‌ها این است که در حالی که بسیاری از خانوار مستاجر نگران سررسید قراردادهای اجاره و اعلام افزایش چند درصدی اجاره‌بها دراین شرایط رکودی اقتصاد و کاهش بی‌سابقه توان پرداخت‌ها هستند و بسیاری از مستاجران ناچار به کاهش متراژ خانه علی رغم عدم تناسب آن با جمعیت خانوار شدند یا به مناطق پایین‌تر کوچ کرده‌اند، عده‌ای در برخی از مناطق تهران قراردادهای میلیاردی برای اجاره مسکن تمدید یا منعقد می‌کنند. به‌طور مثال، یک پنت هاوس 500 متری در ولنجک به قیمت 12 میلیارد تومان رهن کامل برای اجاره گذاشته شده است. یا یک آپارتمان 120 متری در فلامک شمالی به قیمت 1.5 میلیارد تومان رهن کامل برای عرضه به بازار معرفی شده است.

 

ارسال نظر