دریغ از یک دلار سهمیه ارزی

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۷۶
دریغ از یک دلار سهمیه ارزی

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که همواره طی سال‌های گذشته مدیریت شهری بر لزوم انجام تعهدات دولت در تجهیز ناوگان مترو و اتوبوس شهری اصرار داشته‌اند و حتی این اصرار همزمان با ورود ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت فاصله اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهری افزایش نیز یافته است، اما به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، دولت تاکنون حتی یک دلار سهمیه ارزی هم به این مساله اختصاص نداده است. در این حال، آسیب‌های انسانی موج چهارم کرونا در کشور، در پایتخت بیش از هر شهر دیگری رخ نموده است به گونه که به گفته سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س)، آمار جان‌باختگان کرونا در پایتخت ۳ رقمی شد و متاسفانه شرایط بهشت زهرا، شرایط خوبی نیست و کارکنان بهشت زهرا (س) در دو شیفت و بعضاً سه شیفت کار می‌کنند.

   تا یک سال دیگر با کرونا

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه آمار فوتی‌های کرونا در پایتخت به حدود 100 نفر در طول روز رسیده است گفت: ‌به نظر می‌رسد حداقل تا یکسال دیگر درگیر کرونا باشیم و توجه به حمل و نقل عمومی حائز اهمیت است. هاشمی در حاشیه جلسه علنی دیروز شورای شهر درباره موضوع کرونا و احتمال انتقال ویروس کووید ـ 19 در حمل و نقل عمومی، ‌گفت: بر اساس اعلام اتحادیه ناوگان حمل و نقل عمومی اگر مدت زمان کمی در مترو و اتوبوس باشیم احتمال ابتلا به کرونا کمتر است و بر همین اساس به شهروندان توصیه کردم بیشتر از 15 تا 20 دقیقه در مترو و اتوبوس نمانند. وی با بیان اینکه فوتی‌های کرونا در پایتخت به حدود 100 نفر در طول روز رسیده است گفت: به نظرم اگر شرایط مشابه وضعیت کنونی پیش رود آمار بالاتر هم می‌رود بنابر این باید به توسعه حمل و نقل عمومی بیش از گذشته توجه کنیم. رییس شورای شهر تهران ادامه داد: با شرایطی که در زمینه تأمین واکسن وجود دارد و اگر بخواهیم 60 میلیون نفر را حداقل در دو دوز واکسینه کنیم به 120 میلیون واکسن نیاز داریم بنابراین حداقل تا یکسال آینده همچنان درگیر کرونا خواهیم بود. هاشمی گفت: دولت باید اقدامات لازم را جهت حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی انجام دهد من نمی‌دانم چرا قفل این موضوع باز نمی‌شود و نتیجه‌ای حاصل نشده در حالی که دولت می‌تواند از بودجه‌های دولتی یا سیستم بانکی تأمین اعتبار کند. وی گفت: البته در حوزه نوسازی اتفاقاتی توسط دولت به وقوع پیوسته و بودجه‌هایی در حال تزریق ا ست و برخی اتوبوس‌ها و واگن‌های قدیمی مترو نوسازی آن آغاز شده است. رییس شورای شهر تهران گفت: طی سال گذشته با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ساخت قطار ملی با 80درصد طراحی داخلی و 75 درصد ساخت به نتیجه رسید و روز گذشته نیز اولین قطار ملی رونمایی شد. ‌رییس‌جمهور دستور تولید این قطار و تأمین بودجه را داد و امیدواریم مسیر به خوبی پیش رود. وی گفت: شهرداری تهران با شرکت واگن‌سازی جهت ساخت 105دستگاه واگن قراردادی امضاء کرده که می‌تواند به سرعت کار ساخت واگن‌ها آغاز شود ولی من از دولت خواستارم حداقل در انتهای فعالیت خود اعتباری را به این مساله اختصاص دهد و در دوره مدیریت شهری بعدی شاهد افزوده شدن این واگن‌ها باشیم.

    دریغ از یک دلار سهمیه ارزی 

رییس شورای شهر تهران همچنین در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار کرد: تاکنون یک ریال هم به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی کرونا پرداخت نشده، در حالی که منابع مالی شهرداری به دلیل رکود کاهش و هزینه‌ها بدلیل تورم افزایش داشته است. هاشمی در پاسخ به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون با وجود تنها تامین ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس و یک رام قطار تولید داخل، چه میزان از نیاز این ناوگان برطرف شده است؟ گفت: این مطلب درست است که به ناوگان مترو واتوبوسرانی تهران، تعداد قابل توجهی اضافه نشده است، اما توجه داشته باشید با توجه به کاهش تعداد مسافر به دلیل کرونا و استفاده از حداکثر ظرفیت ناوگان در شرایط پیک، عملا سیستم حمل ونقل عمومی تهران با بحران بهره‌برداری مواجه است و باید منابع لازم برای تعمیر و نگهداری این سیستم تامین شود.  او ادامه داد: پرداخت یارانه مترو از سوی دولت هم بدلیل کاهش مسافر مترو، با مشکل مواجه شده است و در این شرایط عملا نه تنها نیاز ناوگان حمل ونقل عمومی تامین نشده، بلکه ظرفیت کنونی نیز با چالش مواجه است. قطار تولید داخل نیز باید مسیر تست سرعت و اخذ استاندارد را طی کند و بعید است، زودتر از شش ماه دیگر بتواند به ناوگان مترو اضافه شود. البته اضافه شدن یک قطار یعنی افزایش نیم درصدی ظرفیت که قاعدتا تاثیر چندانی ندارد. 

    پیش‌بینی فوت نیم میلیونی در تهران!

هاشمی در پاسخ به اینکه با توجه به پیش‌بینی فوت بیش از۵۰۰ نفر در روز در موج چهارم کرونا، تدارکات برای تجهیز حمل و نقل عمومی چقدر بوده، آن هم در شرایطی که نقش شهرداری تهران در تصمیمات ستاد کرونا کمرنگ شده است، اظهار داشت: البته موضوع حضور مدیریت شهری در ستاد ملی کرونا، مساله‌ای است که ما خودمان ضرورت آن را مطرح کردیم، اما این مساله به شکل نمادین نمی‌تواند همه مشکلات ما را حل کند، واقعیت آن است که طی ۱۴ ماه سپری شده از اعلام ورود کرونا به کشور، تاکنون یک ریال نیز به مدیریت شهری از منابع ستاد ملی کرونا پرداخت نشده، در حالی که منابع مالی شهرداری به دلیل رکود کاهش و هزینه‌ها بدلیل تورم افزایش داشته است.  رییس شورای شهر تهران افزود: این موضوع هم پوشیده نیست و بارها در مصاحبه‌ها اعلام شده و مقامات دولت بهتر از ما در جریان مشکلات هستند، اما نیاز به عمل وجود دارد و مشکلات مردم با گفتار درمانی حل نمی‌شود، باید رسانه‌ها وافکار عمومی مسوولان اجرایی در دولت ومجلس را تحت فشار بگذارند که موضوع حمل ونقل عمومی به عنوان یک ضرورت و اولویت مطرح شود.  رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در طول سه سال گذشته، میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید کالاهای اساسی مانند روغن و مرغ اختصاص یافته است، ادامه داد: در حالی که بخش قابل توجهی از آن نیز در محل خود صرف نشده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، اما یک دلار به اتوبوس و مترو تهران سهمیه ارزی داده نشده است. 

    خطر کرونا در مترو و اتوبوس بیشتر

 از صف مرغ 

او با بیان اینکه خطر کرونا در فضای بسته مترو و اتوبوس بسیار بیشتر است، گفت: اگر مردم در صف مرغ که در فضای باز است، ممکن است کرونا بگیرند در مترو واتوبوس که فضای بسته‌ای است، با وجود ازدحام شرایط خطرناک‌تری دارند، اما برای دولت و مجلس، مترو و اتوبوس در تامین منابع اولویت ندارد، در حالی که اولویت اتوبوس کمتر از مرغ و روغن نیست، قابل سوءاستفاده هم نیست و در شهر می‌ماند. 

هاشمی گفت: انتظار ما این است که همان‌گونه که مجلس به فضای مجازی و صداوسیما و سایر بخش‌های مورد علاقه‌اش اولویت و منابع می‌دهد به مترو واتوبوس هم بودجه واقعی بدهد، نه اینکه کل بودجه تامین اتوبوس برای تهران در سال از سوی دولت، کفاف تهیه ۵ دستگاه اتوبوس را هم ندهد. 

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اتوبوس و مترو این روزها بسیار شلوغ هست و کرایه‌ها هم از اول اردیبهشت زیاد می‌شود و در واقع مردم در این فشار تورمی فقط شاهد پرداخت بیشتر کرایه هستند در صورتی که کیفیت خدمات تغییری ندارد، آیا باز هم باید هزینه‌های تحمیل شده به حمل ونقل از جیب مردم تامین شود؟ اظهار کرد: شهرداری موظف است که حقوق کارکنان مترو واتوبوسرانی را مطابق با مقررات افزایش دهد، هزینه مواد اولیه و تجهیزات و تعمیرات نیز با نرخ ارز و تورم افزایش می‌یابد، در زمان کاهش درآمد سیستم حمل ونقل عمومی به دلیل کرونا، یا باید این منابع توسط ستاد ملی کرونا تامین شود یا مبلغ بلیت تعدیل شود که البته نظر شورا، راه نخست است وباید به دولت و مجلس فشار آورده شود که این منابع را تامین کنند.


الزام حناچی به ارایه سند تحویل و تحول شهرداری

اعضای شورای شهر تهران، دیروز شهردار را ملزم به ارایه سند تحویل و تحول شهرداری کردند. در جریان دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران طرح دو فوریتی الزام شهرداری تهران به ارایه گزارش و سند تحویل و تحول شهرداری تهران مبتنی بر کارنامه مدیریت شهری در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت.  علی اعطا، پیشنهاد‌دهنده این طرح در توضیح آن گفت: در ابتدای این دوره مدیریت شهری پس از یک دوره ۱۴ ساله پیوسته روند سیاسی و فکری، تغییراتی ناشی از اراده و خواست مردم ایجاد شد که براساس آن رویکردهای جاری باید تغییر کند و شهر به نحو دیگری اداره شود. او با بیان اینکه این امر در برنامه‌های شورا متبلور شد افزود: در هفتمین جلسه شورای شهر در سال ۹۶ طرحی را به پیشنهاد آقای رسولی تحت عنوان الزام شهردار تهران به تهیه و ارایه گزارش سند تحول شهری ظرف ۱۰۰ روز به تصویب رساندیم. سند سال ۹۶ چیزی که تحویل گرفتیم و سند سال ۱۴۰۰ چیزی که باید تحویل دهیم را مشخص خواهد کرد و گزارشی مستند در حوزه‌های مختلف شهرداری با صورت‌بندی مقایسه‌ای و قابل استناد ارایه خواهد داد.  سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به محتوای این سند گفت: براساس آن شهرداری تهران موظف است گزارش و سند تغییر و تحول تهران را با تاکید بر اطلاعات دقیق و قابل استناد مبتنی بر کارنامه شهری، بر مبنای گزارش و سند تحول سال ۹۶، حداکثر تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تهیه، به شورای شهر ارایه و در صحن علنی شورا قرائت کند. بر اساس این گزارش، با رای اعضای شورای شهر تهران، شهردار تهران ملزم به ارایه سند تحویل و تحول شهرداری شد.

 

ارسال نظر