افزایش ۹۰ درصدی سفرهای نوروزی

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۹۴

گروه راه و شهرسازی|

برای شکل‌گیری موج چهارم کرونا در نوروز علل مختلفی از سوی مسوولان و مقام‌های رسمی دولتی اعلام شده است اما بی‌گمان بخشی از علل ایجاد این موج کرونایی را باید در افزایش سفرهای نوروزی جست‌وجو کرد. 

آن‌گونه که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است، اگر چه سفرهای نوروزی سال جاری نسبت به شرایط عادی کشور در سال ۹۷، کاهش داشته است، اما سفرها نسبت به نوروز ۹۸، به میزان ۱۹ درصد و نسبت به نوروز ۹۹ که همه جا قفل بود و تردد نبود، حدود ۹۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته اسلامی، حدود 4.5 میلیون نفر امسال با وسیله نقلیه عمومی (اتوبوس، سواری و مینی‌بوس) سفر کردند این تعداد با نفر صندلی است نه شماره ملی و ممکن است یک نفر رفت و برگشت داشته باشد که در این صورت تعداد نصف می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با هواپیما و ۸۰۰ هزار نفر با قطار سفر کردند، حدود ۳ میلیون با سواری شخصی جابه‌جا شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه ممنوعیت سفر به ترکیه با تور تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: این مصوبه سه شنبه هفته گذشته ابلاغ شده است و زمان پایان ممنوعیت سفر با تور به ترکیه مشخص نیست.

  تعلیق پروازهای لندن به زودی لغو می‌شود

‌در این حال، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه هم اینک سفر هوایی به 33 کشور ممنوع است، گفت: با توجه به بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا در انگلستان و لندن، برنامه داریم پروازهای لندن را تعیین تکلیف کنیم و در آینده نه چندان دور تعلیق پروازهای لندن برداشته خواهد شد. 

‌ ذیبخش در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت پروازهای ترکیه اظهار کرد: پروازهای ترکیه فعلاً تا یک مه ‌برابر با 11 اردیبهشت 1400 تعلیق شده است که این تعلیق به دلیل شیوع شدید کرونا در کشور انگلیس بود.

وی افزود: با توجه به آنکه وضعیت انگلستان و لندن از نظر کرونا از شرایط بحران خارج شده است، برنامه داریم پروازهای لندن را تعیین تکلیف کنیم و در آینده نه چندان دور تعلیق پروازهای لندن برداشته خواهد شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: وضعیت انگلستان از نظر کرونا چندان بحرانی نیست و حتی مدارس این کشور باز شده است و قاعدتاً‌ برای برقراری مجدد پروازهای لندن، مشکل خاصی نباید وجود داشته باشد.

ذیبخش افزود: در صفحه شخصی اینجانب، بسیاری از ایرانیان مقیم لندن بابت تعلیق پروازهای انگلستان مراتب اعتراض را اعلام کرده‌اند و حتی بسیاری از آنها اعلام کردند که برای مدت زمان مشخصی به لندن آمده‌اند و امروز چون ایران پرواز لندن ندارد پشت درهای سفارتخانه خوابیده‌اند.

وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری همه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا مشکل تعلیق پروازهای لندن رفع شود، ‌اما تصمیم نهایی با ستاد ملی مقابله با کرونا است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در این راستا شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران فروش بلیت پروازهای لندن را از تاریخ 6 مه ‌به بعد (16 اردیبهشت 1400) انجام می‌دهد.

ذیبخش درباره دلیل تعلیق پروازهای عراق نیز اظهار کرد: وضعیت کرونا در کشور عراق چندان مناسب نیست، با این حال کشور عراق هم تأکید کرده است که برای صدور ویزا باید حتماً وزارت کشور عراق موضوع را تأیید کند و متقاضیان با مراجعه به سفارت عراق به وزارت کشور عراق ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر در پروازهای بین عراق و ایران فقط اتباع دو طرف پذیرفته می‌شوند یا اینکه صدور بلیت و ویزا برای دیپلمات‌ها و ماموریت‌های اداری صادر می‌شود.

  تداوم تعلیق پروازها به 33 کشور 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا در دنیا، تعلیق پروازها به 33 کشور ادامه دارد که در این باره می‌توان به کشورهایی نظیر عراق، انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و غیره اشاره کرد. پروازها به کشور ترکیه نیز برقرار است، اما تعداد پروازها تا اندازه‌ای محدود شده است. اما طبق تصمیم دولت تورهای پروازی به ترکیه لغو شده است.

  پیشنهاد عملیات بازگشت ایرانی‌ها 

در این حال، تورج دهقان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان هواپیمایی اعلام کند پروازهای داخلی یا خارجی را محدود کرده، کاهش دهد یا تعطیل کند این کار را انجام می‌دهیم چراکه ما سیاست‌گذار نیستیم این وظیفه بر عهده دستگاه‌هایی مانند این ستاد است. از سوی دیگر حتی اگر مسافر خارجی به ایران بیاید و تست PCR منفی داشته باشد مجدداً در ایران نیز از او تست گرفته‌ می‌شود. بنابراین اگر به تست‌هایی که در ایران گرفته می‌شود، اعتمادی وجود دارد، پس می‌توان در وضعیت پروازهای مسافری بازنگری انجام داد.

  خیابان‌خوابی ایرانیان در لندن و استانبول 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پروازهای خارجی مقاصدی مانند انگلستان که در این کشورها ویروس کرونا نسبتاً کنترل شده همچنان ممنوع و پرواز به برخی کشورها که شیوع ویروس کرونا در آنجا گسترش پیدا کرده هنوز ممنوع نشده است، اعلام کرد: در این زمینه اگر به صفحه اینستاگرام سازمان هواپیمایی کشوری یا برخی از مسوولان این سازمان مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که مردم تا چه حد نسبت به این تصمیمات انتقاد می‌کنند و حتی به ما توهین می‌کنند در حالی که به ما ربطی ندارد، برخی از شهروندان ایرانی در کشورهایی مانند انگلستان و ترکیه در خیابان‌های لندن و استانبول می‌خوابند و پولی ندارند اما نمی‌توانند به ایران که کشورشان است، باز گردند. در این زمینه باید نسبت به شهروندان خودمان و هموطنانمان احساس مسوولیت کنیم و نمی‌توانیم به دلیل شیوع ویروس کرونا آنها را همانجا رها کنیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: یکی از کارهایی که می‌توان در این زمینه انجام داد این است که همه آنها را موظف کنیم که در کشور مبداء خود تست کرونا بدهند و در ایران نیز از آنها تست PCR گرفته شود و تا زمانی که نتیجه این تست مشخص می‌شود آنها را در هتلی مشخص قرنطینه کنیم که هزینه آن را هم خودشان پرداخت کنند اما نباید هموطنان خودمان را به حال خودشان در کشورهای مختلف رها کنیم که در خیابان‌ها بخوابند. دهقان زنگنه اضافه کرد: من زمانی که اعتراضات و انتقادهای زیاد مردم را که در انگلستان مانده بودند و هیچ کاری از آنها بر نمی‌آمد، تصمیم گرفتم که هر کاری می‌توانم انجام دهم و در این راستا با هزاران التماس و خواهش توانستم یک مجوز پرواز فوق‌العاده به لندن برای بازگرداندن این مسافران دریافت کنم. به نظر من در چنین شرایط و برهه حساسی باید عملیاتی و سریعتر عمل کنیم و تصمیمات و مصوبات ابلاغی نیز باید به موقع اعلام شود من از همه مسوولان و متولیان خواهش می‌کنم که هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا هموطنانمان بتوانند به کشورشان باز گردند.

  شرکت‌های هواپیمایی زیان زیادی 

تحمل‌ کرده‌اند 

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره وضعیت شرکت‌های هواپیمایی و فعالان این صنعت نیز گفت: مسلماً در سال جاری باید از شرکت‌های هواپیمایی حمایت شود چرا که آنها طی ۱۴ ماه گذشته زیان‌های بسیاری را متحمل شدند حتی در این شرایط مورد هجمه هم قرار گرفتند و فشار زیادی به آنها وارد شد در حالی که بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا انجام دادند. حتی برخی از مسوولان که در ایام عید با هواپیما جابه‌جا شدند با من تماس گرفتند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پرواز خود را تایید کردند.

دهقان زنگنه تاکید کرد: دولت در سال ۱۴۰۰ باید از صنعت هوانوردی حمایت بیشتری کند چرا که این صنعت بسیار پیچیده است و همه دشمنان این مرز و بوم طی سال‌های گذشته به دنبال این بودند که بتوانند صنعت هوانوردی ایران را زمین‌گیر کنند اما با تلاش متخصصان ایرانی آرزوی آنها بر باد رفت. حتی توانستیم با محوریت ایران‌ایر و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش بنیان قطعه‌سازی در صنعت هوانوردی را آغاز کنیم و از این پیچ هم رد شویم اما در این شرایط نباید بیش از حد به این صنعت فشار وارد کنیم.


 

ارسال نظر