در شهر

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۳۵۲

    علت کاهش کیفیت هوای تهران در فروردین؟

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دلیل کاهش کیفیت هوا در فروردین ۱۴۰۰ را کاهش بارندگی و ایجاد کانون‌های گردو غبار در اثر خشکسالی برشمرد. به گزارش مهر، کیفیت هوا در پایتخت از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تا 20 فروردین، دو روز در شرایط پاک، ۱۴ روز در شرایط قابل قبول و چهار روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. این در حالی است که طی همین بازه زمانی در سال گذشته کیفیت هوای تهران ۱۲ روز در شرایط پاک و هشت روز در شرایط قابل قبول قرار داشته است. گفتنی است که کیفیت هوا طی این بازه در هیچ روزی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای همه قرار نگرفته است. مقایسه این آمار نشان می‌دهد که کیفیت هوا در تهران طی فروردین ۱۴۰۰ آلوده‌تر شده است. محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره این موضوع اظهار کرد: معمولاً روزهای ابتدایی فصل بهار که همزمان با تعطیلات نوروز است با کاهش سفرهای درون شهری در تهران مواجه هستیم. از سویی دیگر عموماً طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت بارش‌های خوبی در سطح شهر تهران داریم که با وزش باد نیز همراه می‌شوند.

روشنی ادامه داد: بارش باران و وزش باد طی بهار سبب می‌شود که کیفیت هوا در نقاط مختلف ازجمله تهران مطلوب شود اما متأسفانه طی سال جاری به دلیل کاهش بارش‌ها، اقلیم خشک‌تری نسبت به سال‌های گذشته در تهران داریم.

به گفته مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این شرایط سبب شده است که هنگام وزش باد در تهران گرد و خاک از کانون‌های مختلفی به شهر منتقل و در نتیجه بر تعداد روزهای آلوده افزوده شود. بر اساس این گزارش کیفیت هوای تهران از ابتدای سال تاکنون طی چهار روز به‌دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

    واکنش الهام فخاری به رد صلاحیتش 

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در واکنش به رد صلاحیتش از سوی هیات اجرایی انتخابات گفت: هنوز هیچ نتیجه‌ای ابلاغ نشده است و منتظر مشخص شدن بررسی هیات اجرایی هستیم.

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به اعلام خبر رد صلاحیت او از سوی هیات اجرایی انتخابات گفت: هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده و کار هیات اجرایی تمام نشده است. 

او ادامه داد: هنوز هیچ نتیجه‌ای ابلاغ نشده است و منتظر مشخص شدن بررسی هیات اجرایی هستیم. 

فخاری در پاسخ به اینکه صحبت‌هایی که درباره دلیل رد صلاحیت شما مطرح شده را تایید می‌کنید؟ گفت: خیر و ترجیح می‌دهم که منتظر ابلاغ رسمی نتایج بمانم. امیدوارم همه کمک کنیم تا فضای همکاری و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات شکل گیرد.

    شورای شهر قرچک منحل شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قرچک از انحلال شورای شهر قرچک به دلیل مسائل مالی ۶ نفر از اعضای آن خبر داد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، سعید دوستی نژاد، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قرچک از انحلال شورای شهر قرچک به دلیل مسائل مالی ۶ نفر از اعضای آن خبر داد و بیان کرد: پیرو گزارش‌های واصله مبنی بر تخلفات مالی برخی از اعضای شورای شهر قرچک موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قرچک افزود: با جمع‌آوری اسناد و مدارک لازم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) تاکنون ۶ نفر از اعضای شورای شهر به دلیل مسائل مالی به دستگاه قضایی احضار و تفهیم اتهام شدند. وی اظهار کرد: برای این ۶ نفر قرار نظارت منع شرکت در جلسات صادر شده که این امر موجب انحلال شورا خواهد شد. دوستی نژاد تصریح کرد: سایر اعضای شورا نیز در خصوص این پرونده احضار شده‌اند و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

    ضرورت اتصال سازمان‌ها به سامانه هشدار سریع زلزله 

رضا کرمی محمدی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران گفت: باید سازمان‌های تخصصی آب، برق و گاز و... برای بهره‌برداری بیشتر به این سامانه متصل شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، کرمی محمدی با تاکید بر اینکه زلزله مهم‌ترین مخاطره پایتخت است، تاکید کرد: با توجه به اینکه وقوع زلزله هیچگاه خبر نمی‌کند، سازمان‌های دخیل در حوزه بحران در پایتخت باید هر لحظه فرصت را جهت انجام اقدامات پیشگیرانه و افزایش آمادگی‌های لازم برای مقابله با این مخاطره مغتنم بدانند.

او با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران در سال ۹۹ یکی از مهم‌ترین اقدامات این سازمان در سال گذشته بود، خاطرنشان کرد: در سال جاری تمام تلاش ما توسعه و تکمیل مستمر این سامانه است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر امکان ارسال سیگنال هشدار به سازمان‌های تخصصی جهت اقدام به موقع و سریع هنگام وقوع زلزله فراهم است، تاکید کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همان‌گونه که در سال گذشته با سازمان‌های تخصصی و زیرساختی در حوزه مدیریت بحران مکاتباتی را داشته است آمادگی دارد تا در صورت دریافت درخواست از سوی این سازمان‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به ارایه سیگنال هشدار، جهت بهره‌برداری متناسب با نیاز این سازمان‌ها اقدام کند.

کرمی محمدی با اشاره به لزوم اشتراک‌گذاری و یکپارچه سازی اطلاعات میان سازمان‌ها و دستگاه‌های دخیل در حوزه مدیریت بحران شهر تهران گفت: براساس مصوبه تاریخ ۲۵ تیر سال ۱۳۹۶ هیات محترم وزیران تمام سازمان‌ها مکلف به اشتراک گذاری اطلاعات با سازمان مدیریت بحران شهر تهران شدند.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس این مصوبه همکاری‌ها و هماهنگی‌های قابل قبولی با سازمان‌های دخیل در حوزه مدیریت بحران شهر تهران انجام شده است، عنوان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با پیگیری‌های مستمر سازمان مدیریت بحران شهر تهران و همکاری سازمان فاوای شهرداری، خروجی‌های قابل توجهی در راستای ایجاد وحدت فرماندهی در مدیریت حوادث شهری ایجاد شده است.

وی افزود: نتیجه این پیگیری‌ها ایجاد نرم افزار هوشمند فرماندهی حوادث شهری است که بر این اساس امکان دسترسی و اتصال ستاد فرماندهی مدیریت بحران شهر تهران، مرکز عملیات اضطراری شهر تهران و دیسپچینگ به این نرم افزار فراهم شده است.

وی اظهار کرد: سازمان‌های مذکور با دسترسی به اطلاعات نرم افزار هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران یا اتصال به آن نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات حوادث اقدام می‌کنند یا از اطلاعات آن جهت پیشبرد هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر عملیات اجرایی هنگام حادثه استفاده خواهند کرد.

کرمی محمدی افزود: بدین وسیله تمام سازمان‌های مرتبط با حوزه بحران وضعیت حادثه را از لحظه رخداد تا پایان عملیات رصد کرده و در صورت نیاز هماهنگی و اقدامات مناسب با وظیفه ذاتی خود را اجرا می‌کنند.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: تهران به عنوان پایتخت کشور و شهری که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی کشور در آن مستقر شده نیازمند آن است که با نگاه پیشگیرانه و پیش از وقوع رخداد زلزله به صورت مکرر شاهد برگزاری جلسات هماهنگی با حضور سازمان‌های زیرساختی و تخصصی در حوزه مدیریت بحران باشد.

او با اشاره به اینکه قانون جدید مدیریت بحران مصوب سال ۹۸ بخشی از این همکاری‌ها را در تهران به لحاظ پشتوانه قانونی کمرنگ کرد، خاطرنشان کرد: اما واقعیت همکاری و هماهنگی بین سازمان‌های تخصصی مدیریت بحران پیش از وقوع هر نوع بحران از جمله زلزله ضرورتی انکارناپذیر است.

کرمی محمدی با اشاره به اینکه سازمان‌ها و دستگاه‌های دخیل در حوزه مدیریت بحران پایتخت با ایجاد زمینه‌های همکاری بین سازمانی می‌توانند موفق به جلب مشارکت اجتماعی و حضور و همراهی مردم پیش از وقوع بحران برای روز حادثه شوند، عنوان کرد: نفس همکاری و هماهنگی بین سازمانی بیانگر تحقق مفاهیمی چون مشارکت به عنوان یکی از شاخص‌های مهم سرمایه اجتماعی است. لذا با پایبندی به این امر مهم می‌توان به مرور نسبت به افزایش سرمایه اجتماعی بین سازمانی و برون سازمانی و جلب مشارکت اجتماعی اقدام کرد.

 

ارسال نظر