ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۱۳

عقب‌نشینی موقت از تمدید اجباری قراردادهای اجاره 

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خرداد برای قراردادهای اجاره مسکن با توجه به ویروس کرونا تصمیم‌گیری می‌‌شود، گفت: در این راستا گزارشی به ستاد ملی کرونا ارسال می‌شود. این در حالی است که در اوایل هفته جاری، محمود‌زاده معاون وزیر راه با اشاره به مصوبه سال گذشته که در آن تصریح شده بود، تمدید اجباری اجاره نامه‌ها تا سه ماه پس از پایان کرونا معتبر است، گفته بود: اجاره نامه‌ها همچون سال گذشته باید به از سوی مالکان تمدید شود و موجر نمی‌تواند مستاجر خود را در دوران کرونا جواب کند. به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی اما دیروز گفت: تاکنون هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در خصوص میزان افزایش نرخ اجاره‌بها گرفته نشده است. مصوبه ستاد ملی برای یک دوره یک ساله است و اجاره‌نامه‌ها معمولاً از خرداد و تیر تمدید می‌شوند. در خردادماه یک گزارشی به ستاد ملی خواهیم داد و برای ادامه آن در 1400 تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

دلیل نبستن مرز هوایی ترکیه

یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی گفت: مرز هوایی ترکیه تنها راه ارتباطی ما با دیگر کشورهای دنیا از نظر خطوط هوایی است، امروز مسافران تجاری زیادی در این مسیر هوایی تردد می‌کنند و به دلیل شیوع کرونا در ترکیه، گردشگران استقبال چندانی ندارند. او در گفت‌وگو با فارس، درباره دلایل مقاومت دولت برای بستن مرز هوایی ایران با ترکیه با وجود شیوع بیماری کرونا در این کشور و متوقف نشدن پروازهای ترکیه اظهار کرد: دلیل اینکه بستن مرز هوایی ایران و ترکیه از نظر دولت چندان منطقی نیست این است که در حال حاضر تنها مسیر ارتباطی ما با کشورهای اروپایی از طریق همین ترکیه است و بستن این مرز هوایی چندان راحت نیست. وی ادامه داد: در حال حاضر بین مردم این موضوع مطرح شده است که هر کسی به ترکیه می‌رود برای گردشگری است در حالی که ما مسافران تجاری بسیاری در این مسیر هوایی داریم و از سوی دیگر مسافران زیادی از طریق ترکیه به دیگر نقاط دنیا می‌روند و بستن مرز هوایی ترکیه تبعات زیادی برای ما دارد و فقط مشکلات را دو چندان می‌کند. وی افزود: در حال حاضر هم به دلیل شیوع شدید کرونا در ترکیه مسافران گردشگری زیادی در این مسیر نداریم و گردشگران خود مایل به سفر به ترکیه نیستند. وی اضافه کرد: در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه حدود ۴۰ پرواز ورودی و خروجی بین ایران و ترکیه انجام می‌شود. در این حال، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طبق آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تورهای گردشگری به مقصد ترکیه لغو و ممنوع شده است اما پروازهای شخصی به کشور ترکیه برقرار بوده و ممنوعیتی شامل آن نشده است. به گفته او، در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ۲۰ کشور مختلف از جمله آلمان، فرانسه، ترکیه، لبنان، امارات، قطر، کویت، پاکستان، هند، اتریش، ایتالیا، چین، تایلند، مالزی، افغانستان، روسیه، سوریه، عمان، ازبکستان و قزاقستان به صورت هفتگی پرواز دارند.

ممنوعیت سفرهای زمینی خارجی

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: هیچ تردد و سفر عادی زمینی از مرزهای ۲۵ گانه کشور انجام نمی‌شود و برخی ترددها به صورت محدود و با شرایط ویژه از برخی از مرزها صورت می‌گیرد. هدایتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: ترددهای محدود از مرزهای زمینی از و به کشورهایی مانند ترکیه، عراق و افغانستان صورت می‌گیرد که آن هم با شرایط و محدودیت‌هایی مانند داشتن اقامت یا تابعیت انجام می‌شود. او با بیان اینکه برخی ترددها نیز با مجوز صورت می‌گیرد، گفت: روزانه حدود ۱۵۰۰ نفر از مسافران آن هم با شرایط مذکور از مرزهای زمینی کشور عبور می‌کنند که همه پروتکل‌های بهداشتی برای آنها انجام می‌شود.

افزایش 79  درصدی قیمت مسکن ملی 

سازمان برنامه و بودجه با توجه به رشد هزینه‌های ساخت، شاخص تعدیل پروژه‌های عمرانی را در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام کرده که بر این اساس قیمت هر متر مربع مسکن ملی که تا پیش از این دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود ۷۹ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، هزینه ساخت مسکن ملی از 2 میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در هر متر مربع به 4 میلیون و ۹۲۲ هزار تومان افزایش یافته است. این نرخ تعدیل شده که از سوی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام شده بر اساس نرخ رشد قیمت مصالح و دستمزد اعمال شده است. سازمان برنامه و بودجه هر سه ماه یک بار هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی را بر اساس نرخ روز اعلام می‌کند که در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت ساخت مسکن ملی را برای سازندگان و پیمانکاران ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در نظر گرفت و در سه ماهه چهارم با ۷۹ درصد رشد مواجه شده است.

این خبر را جواد حق شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن به ایسنا اعلام کرد و گفت: رشد ۷۹درصدی هزینه ساخت هر متر مربع واحدهای اقدام ملی مسکن البته شامل همه مراحل پروژه نمی‌شود. به‌طور مثال اگر ابنیه در مرحله اسکلت باشد، هزینه فوندانسیون، عایق رطوبتی و غیره بر اساس نرخ قبلی اعمال خواهد شد.

 

ارسال نظر