ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۳۵

برخورد با متخلفان  سفر اردویی مشهد

داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری گفت: در کلیپی که اخیراً منتشر شد و تعدادی از زائران امام رضا (ع) بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بدون زدن ماسک در اتوبوس از کبودرآهنگ به مشهد می‌رفتند، به دلیل رعایت نشدن مقررات، شرکت، راننده و مالک اتوبوس قطع خدمات شدند. باقرجوان در گفت‌وگو با فارس، در تشریح آمار سفرهای نوروزی از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای، اظهار داشت: امسال به دلیل شیوع کرونا و تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر عدم انجام سفر، توصیه ما هم به مردم، ماندن در خانه و عدم انجام سفرهای غیرضروری بود.

وی افزود: در این ایام ناوگان فقط برای سفرهای ضروری آماده شده بود، با همین رویکرد، پیش‌فروش بلیت نوروزی نداشتیم و فروش بلیت‌ها در واقع روزفروش بود و فقط برای سفرهای ضروری، ناوگان فراهم بود و ظرفیت‌ها هم محدود شده بود. 

او با بیان اینکه در نوروز 99 با توجه به آنکه در روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور بودیم، سفرها تقریبا لغو شده بود، گفت: ‌اگر بخواهیم سفرهای نوروز 1400 را با نوروز 98 که شرایط عادی بود مقایسه کنیم، ما امسال 21.4 درصد در تعداد مسافر کاهش داشته‌ایم.  وی افزود: تا ساعت 24 روز گذشته تعداد 5 میلیون و 100 هزار مسافر از طریق ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند.  باقرجوان افزود: در راستای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تعداد سرویس‌ها (ناوگان) 9 درصد افزایش یافت.  مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از 25 اسفند 99 تا پایان وقت 14 فروردین 1400، تعداد 673 هزار سفر انجام شد.  وی توضیح داد: در واقع با وجود افزایش سرویس‌ها با کاهش 21.4 درصدی مواجه بودیم. باقرجون افزود: ‌در این ایام سامانه‌های پاسخگو برقرار کردیم و تلاش کردیم با مسافران همراه باشیم، همکاران ما در پایانه‌ها تا آخرین لحظه مستقر بودند، 1800 مورد شکایت از طریق تلفن گویای 141، وب سایت سازمان راهداری و غیره ثبت شد که 326 مورد آن مربوط به عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌ها بود که همکاران ما ورود و مشکل را رفع کردند. مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: یک مورد از برخورد ما همان کلیپی بود که یکی دو روز اخیر منتشر شد که تعدادی از زائران امام رضا (ع) بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بدون زدن ماسک در اتوبوس از کبودرآهنگ در 12فروردین به سمت مشهد حرکت کرده بودند که به همین دلیل شرکت، راننده و مالک اتوبوس قطع خدمات شدند و با راننده و مالک برخورد شد.  وی افزود: در مورد دیگری هم که پیش از این خبرگزاری فارس گزارشی از عدم رعایت فاصله‌گذاری در یکی از سفرها داده بود (از اینجا بخوانید)، با مالک و راننده خاطی برخورد شد. در آن موضوع، راننده و مالک مقصر بودند. مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: تلاش می‌کنیم هزینه تخلف را برای شرکت‌های تعاونی، راننده و مالک افزایش دهیم تا اجازه تخلف نداشته باشند.

پیشنهاد جذاب وزیر راه  به مالکان خانه‌های خالی 

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای مالیات برخانه‌های خالی از ۱۹ فروردین گفت: کسانی که خانه خالی زیاد دارند، در صورت عرضه به بازار، آمادگی داریم به آنها زمین مرغوب شهری جهت ساخت وساز بدهیم. اسلامی در گفت‌وگو با مهر درباره تأثیر ثبت اطلاعات ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه املاک و اسکان کشور اظهار کرد: ما روند شناسایی واحدهای خالی را انجام داده‌ایم اما در قانون هم آمده که باید همه افرادی که ملکی دارند، آن را در سامانه اسکان ثبت کنند. وی افزود: ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم؛ همچنین طبق اصلاحیه جدید قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانونگذار مردم را به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه جامع املاک و اسکان و وزارت راه و شهرسازی را به تهیه زیرساخت‌های آن مکلف کرده است. اسلامی درباره اینکه آیا بخش‌هایی از مردم می‌توانند از پس رقم مالیاتی سنگینی که برای خانه‌های خالی تعیین می‌شود، بربیایند یا خیر؟ گفت: نکته مهم این است که مالکان خانه‌های خالی یا واحد خود را به بازار اجاره بیاورند یا با فروش آن، برای سرمایه‌گذاری به بخش‌های دیگر مانند سایر بازارها منتقل کنند؛ باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، صرفاً به سمت تولید برود.

ثبت ۲۶۵ مورد شکایت  از ایرلاین‌ها و آژانس‌ها

سازمان هواپیمایی کشوری از ثبت ۲۲۵ فقره شکایت مسافران از شرکت‌های هوایپمایی داخلی و ۴۰ شکایت مسافران از آژانس‌های فروش بلیت هواپیما در اسفند ماه سال گذشته خبر داد. به گزارش مهر، سازمان هواپیمایی کشوری جدول پایش شکایات مسافران از عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های فروش بلیت مربوط به اسفند سال ۹۹ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مجموعاً ۲۲۵ شکایت از شرکت‌های هواپیمایی و ۴۰ شکایت از آژانس‌ها و در مجموع ۲۶۵ فقره شکایت به ثبت رسیده است. این سازمان به ۲۵۱ فقره از شکایات معادل ۹۵ درصد آنها به شاکیان پاسخ داده است. بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی، ایران‌ایر با ۵۱ شکایت، بیشترین میزان شکایات واصله از مسافران را داشته و قشم‌ایر با ۲۹ شکایت در رتبه بعدی قرار دارد. کمترین میزان شکایات نیز به هواپیمایی پویا با «بدون ثبت شکایت» و شرکت هواپیمایی فلای‌پرشیا با یک فقره شکایت اختصاص دارد.

 

ارسال نظر