ویژه

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۱۲

آبرسانی روستاهای استان اصفهان در قالب پویش الف- ب ایران

پروژه آبرسانی به 110 روستای استان اصفهان با جمعیتی بالغ بر 93 هزار و 77 نفر، به صورت ویدئو‌کنفرانس با حضور وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب و معاون عمرانی استانداری اصفهان، در هفته 44 پویش الف- ب ایران، مورد بهره‌برداری قرار گرفت. هاشم امینی، مدیرعامل آبفا اصفهان با اشاره به حذف آبرسانی سیار به روستاها در استان اصفهان عنوان کرد: با یکپارچه سازی آبفا شهری و روستایی، فاصله خدمات رسانی به روستاها نسبت به شهرها بسیار کاهش یافته و این خدمات به سرعت در حال اجرا است به‌طوری‌که 23 خدمت آبفا در تمام حدود هزار روستای استان ارایه می‌گردد. مدیرعامل آبفا اصفهان افزود: طرح 300-100 با هدف حذف آبرسانی سیار، کاهش پرت آب و 300 کیلومتر لوله گذاری آب در 100 روستا از آذر ماه آغاز شده، اسفند ماه به پایان می‌رسد و در پویش فصل بهار افتتاح می‌گردد. امینی تصریح کرد: با اعتباری بالغ بر 390 میلیارد تومان و از طریق انعقاد قرارداد بیع‌متقابل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اجرای شبکه فاضلاب 22 روستا در دستور کار قرار گرفت. امینی با اشاره به طرح آبرسانی به 110روستا در 15 شهرستان در استان اصفهان خاطرنشان ساخت: با اجرای 55 کیلومتر خطوط انتقال و 95 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه توزیع، 55 لیتر برثانیه به ظرفیت جدید تامین آب شرب، از طریق منابع جدید محلی و بهره مندی از دیگر منابع افزوده شد که بالغ بر 255 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.  حجت‌الله غلامی، معاون عمرانی استاندار عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان اصفهان کم آبی است که به منظور غلبه بر این چالش و کاهش تبعات آن در استان، در برنامه سازگاری با کم آبی 55 برنامه در کارگروه مصرف بهینه آب در بخش صنعت، شرب و کشاورزی تدوین شده است. تامین آب شرب روستاها یکی از اقدامات مهمی است که شرکت آبفا استان اصفهان با افتتاح این پروژه، به خوبی آن را عملیاتی نموده است.

مبنای افزایش جریمه قطع درختان، تورم اعلامی بانک مرکزی است

شهرداری تهران در راستای شفافیت مالی برای نخستین‌بار عدد مشخصی برای تبصره‌های بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفت که یکی از آنها مربوط به جریمه قطع درختان بود. جریمه قطع درخت بر اساس مصوبه ۱۳۹۸ شورای شهر بین ۶۸۰ هزار تومان تا ۱۱۸ میلیون تومان بر اساس بن درخت متغیر است. برای نخستین‌بار در بودجه‌های سنواتی شهرداری تهران بار مالی تبصره‌ها در ردیف‌های بودجه لحاظ شد، این اقدام در جهت شفاف‌سازی مالی سند دخل و خرج پایتخت از سوی مدیران شهری انجام شد. این در شرایطی است که در سال‌های گذشته چندین تبصره در بودجه که شهرداری را مجاز به دریافت عوارض یا جریمه می‌کرد بدون آنکه عدد و رقمی در بخش درآمدی برای آن لحاظ شود، به عنوان سند مالی شهرداری منتشر و مبنای اقدامات این نهاد قرار می‌گرفت. مثلا در سال ۱۳۹۹ بار مالی این تبصره‌ها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تا به امروز بوده است؛ اما این میزان هیچگاه در بودجه دیده نشد چرا که اعداد و ارقام تقریبی بودند، حالا هم بار مالی تبصره‌ها برای سال ۱۴۰۰، چیزی در حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که یکی از این تبصره‌ها مربوط به جریمه قطع درختان است. آنطور که در بند «ب» تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران آمده است؛ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز با عنوان «عوارض قطع اشجار» به شماره ردیف درآمدی «۱۱۰۲۰۷» پس از واریز به حساب تمرکز درآمد اختصاصی، به میزان صد در صد در ردیف اعتباری اختصاص به شماره طبقه‌بندی «۲۲-۳۰۱۰۲۴۵۷۲» تخصیص یافته محسوب شده و به صورت هفتگی به حساب سازمان بوستان‌ها و فضای سبز واریز می‌شود تا آن سازمان صرفا با عنوان «احیا و تملک باغات با اولویت مناطق دارای کمبود فضای سبز» هزینه شود. شهرداری تهران هم با توجه به میزان تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار و همینطور مصوبه شورای شهر تهران درباره رقم جریمه قطع درختان، در نهایت میزان این جریمه را تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود سه هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. دریافت جریمه یا عوارض از کسانی که درختان را بدون مجوز قانونی قطع کنند، قدمتی نزدیک به چهار دهه دارد و اهرمی برای جلوگیری از قطع درختان است و میزان جریمه هم هر سال و متناسب با تورم و با مصوبه شورای شهر افزایش پیدا می‌کند. مثلا در سال ۱۳۹۴، اعضای وقت شورای شهر تهران جریمه قطع هر اصله درخت در سطح شهر تهران را از ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰۸ میلیون تومان تعیین کردند. یا در سال ۱۳۹۳ هم با رای اعضای وقت شورای شهر جریمه قطع بدون مجوز درختان ۲ تا پنج برابر نسبت به سال‌های قبلتر، شد. این میزان افزایش جریمه در شرایطی است که بسیاری از ناظران شهری بر این باورند که در سال‌های گذشته پایین بودن میزان جریمه قطع درختان و در کنار آن مصوبه برج باغ‌ها سبب شد تا بسیاری از درختان شهر تهران نابود شوند.

جریمه قطع درختان صرف تملک باغات می‌شود

تبصره یک از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری‌ها مربوط به حصول اطمینان از تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی بر اساس قوانین، مقررات و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است، تبصره‌ای که در چند ساعت گذشته احتمالا با تفسیری اشتباه از بخش «ب» بند ۳ آن موجب بروز شایعاتی در مورد قطع درختان و حصول درآمد از سوی شهرداری تهران شده است. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و توسعه فضای سبز شهر تهران در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار شهر گفت: این ردیف بودجه مربوط به تخریب فضای سبز است. کسانی که فضای سبز را تخریب می‌کنند از طریق   قوه قضاییه مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. او گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران هر شخص در صورت تخریب فضای سبز علاوه بر پرداخت جریمه از طریق مراجع ذی صلاح و قوه قضاییه مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.  

 

ارسال نظر