فاتحه باغات خوانده خواهد شد؟

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۱۰
فاتحه باغات خوانده خواهد شد؟

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای شهر تهران در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه در خصوص انحلال جمعیت خیریه امام علی خواستار رعایت حداکثر دقت و انصاف در رسیدگی به پرونده آن شدند. سیدآرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران دیروز در جریان برگزاری جلسه شورا گفت: نامه‌ای توسط اعضای شورای شهر درخصوص حکم صادره برای جمعیت امام علی به رییس قوه قضاییه تهیه شده است تا در رسیدگی به این پرونده رعایت انصاف و عدل انجام گیرد.  او در ادامه با قرائت متن نامه گفت: حضرت آیت الله رییسی، ریاست محترم قوه قضاییه، همانطور که مستحضرید، حکم بدوی انحلال جمعیت خیریه امام علی موجب نگرانی در میان جامعه فعالان مدنی، نیکوکاران و اقشار مختلف شده است و بیم آن می‌رود که موجی از ناامیدی در میان دلسوزان مملکت به ویژه داوطلبان امور خیر و نیک ایجاد نموده و روند خروج سرمایه اجتماعی و فرهنگی از کشور را تشدید نماید.  میلانی گفت: جمعیت مذکور در طول دو دهه فعالیت خود در سطح ملی منشأ خدمات و خیرات فراوان بوده و توانسته است مشارکت جمع کثیری از نخبگان و تحصیلکردگان دانشگاهی را در این امور خیر جلب نماید. 

    تذکر درباره انتصابات فامیلی در شهرداری

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در بخشی دیگراز نشست علنی دیروز این شورا درخصوص انتصاب اقوام برخی مدیرکل‌ها در شهرداری تهران و عدم اجرای مصوبه شورای شهر مبنی بر تعارض منافع در این زمینه به شهردار تهران تذکر داد. نظری در جریان جلسه دویست و هفتاد و نهم شورای شهر تهران در تذکری درباره‌عدم اجرای دقیق مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر تعارض منافع گفت: متاسفانه گاهی شاهد هستیم برخی از کسانی که در شهرداری مشخصا به عنوان مدیر کل مسوولیت دارند از اقوام درجه یک نسبی و یا سببی خود برای جذب در سیستم شهرداری بهره گرفتند.  او ادامه داد: متاسفانه این مصوبه شورای شهر با دقت لازم دنبال نشده است. از این رو، به شهردار تهران تذکر می‌دهم چرا که برخی از افرادی که در شهرداری مسوولیت دارند، اقوام نزدیک مانند همسر خود را در شهرداری جذب کرده‌اند که کاملا برخلاف مقررات است و باید با آن برخورد شود.

     فاتحه باغات خوانده خواهد شد؟

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز دیروز در صحن علنی این شورا با اشاره به آیین نامه جدید شورای عالی استان‌ها درخصوص تعیین باغ و غیرباغ بودن پلاک‌های ثبتی گفت: شورای عالی استان‌ها آیین نامه‌ای تهیه کرده است که وهن شوراهای شهر سراسر کشور است و فاتحه همه باغات شهر تهران و همه شهرهای بزرگ خوانده خواهد شد. دیروز در جریان دویست و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران، بررسی باغ بودن و یا نبودن چند پلاک ثبتی در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.  سالاری درباره نخستین پلاک ثبتی با اشاره به جزئیات آن گفت: نظر کمیسیون ماده ۷ در سال ۹۰ و ۹۹ مبنی بر باغ بودن ملک است. حدنصاب درختان این پلاک ۴۰ مورد است در حالی که براساس نظر کمیسیون ماده ۷، اکنون ۱۷ اصله است. همچنین این ملک ۳۷ درصد سطح اشغال دارد. با توجه به اینکه در متن سند قید مشجر و بنای احداثی آمده است به رقم آنکه حدنصاب لازم برای درختان را ندارد، مبنی بر باغ بودن ملک است.  صدراعظم نوری در ادامه با تذکر به سالاری گفت: آنقدر بر روی حدنصاب درختان تاکید نکنید. از این تاکید من و شما شورای عالی استان‌ها آیین نامه‌ای تهیه کرده است که وهن شوراهای شهر سراسر کشور است و فاتحه همه باغات شهر تهران و همه شهرهای بزرگ خوانده خواهد شد.  او افزود: در قانون گفته نشده است که حدنصاب درختان بعلاوه سند، بلکه به یکی از شرایط پنج‌گانه استناد شده است. اینکه مرتبا تاکید می‌شود سند باغ است، مشجر است، اما حد نصاب را ندارد درست نیست. طبیعی است ملکی که درختان را قطع کرده، حدنصاب را ندارد و این نافی باغ بودن سند ملک نیست.  رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: بر این مساله تاکید نکنید چرا که بر روی رای اعضا اثرگذار است. 

  آیین‌نامه جدید باغات هنوز لازم الاجرا نیست

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی پرونده‌های باغات با بیان اینکه آیین‌نامه جدید باغات هنوز لازم‌الاجرا نشده است، گفت: در حال حاضر بر اساس آیین‌نامه پیشین در مورد باغات تصمیم‌گیری می‌شود.

اعطا گفت: آیین نامه جدید باغات تصویب شده اما هنوز به شورای شهر ابلاغ نشده است. طبق ماده ١ و ٢ قانون مدنی هر قانون عام‌الشمولی باید در روزنامه رسمی چاپ و 15 روز از آن  بگذرد و 15 روز پس از انتشار در سراسر کشور لازم‌الاجرا است مگر آنکه در خود قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.  اعطا تاکید کرد: این آیین‌نامه باید از طریق شورای عالی استان‌ها به شورا‌ها ابلاغ شود اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و با توجه به عدم انتشار در روزنامه رسمی هنوز برای شورای شهر جاری و ساری نیست.

     لطفا حاشیه نسازید!

رییس شورای شهر تهران درباره نبود رویکرد مشخص در تصمیم‌گیری باغ و غیرباغ بودن پلاک‌های ثبتی در صحن شورا گفت: مساله تشخیص باغ بودن و نبودن مشکل است و به همین دلیل پس از تصویب قانون در مجلس و رفتن آن به مجمع تشخیص، اعلام شده که تشخیص نهایی درباره موارد دارای اختلاف مبنی بر باغ بودن یا نبودن بر عهده اعضای شورای شهر است. محسن هاشمی در پایان جلسه دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در واکنش به این سوال که دستورالعمل خاصی در شورا برای بررسی پرونده باغات وجود ندارد، اظهار کرد: مساله تشخیص باغ بودن و نبودن مشکل است و به همین دلیل پس از تصویب قانون در مجلس و رفتن آن به مجمع تشخیص، اعلام شده که تشخیص نهایی درباره موارد دارای اختلاف مبنی بر باغ بودن یا نبودن بر عهده اعضای شورای شهر است. چراکه برای تشخیص ابهاماتی وجود داشته است و گفتند اعضای شورا به نظرات گوش دهند و تکلیف پرونده را روشن کنند.  رییس شورای شهر تهران افزود: در نتیجه تشخیص باغ و غیر باغ همیشه با ضد و نقیض‌هایی همراه است و اگر اینگونه نبود قانون خودش مشخص می‌کرد و اگر آنقدر راحت بود که آن به ما سپرده نمی‌شد.  هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست اعلام کرده که تصمیمات مربوط به باغات قبلاً در جای دیگر گرفته می‌شود، به شوخی گفت: لطفا حاشیه نسازید.

     نامگذاری خیابانی به نام مه‌لقا ملاح

اعضای شورای شهر تهران  همچنین دیروز با تغییر نام یک خیابان به نام مه‌لقا ملاح و هنریک مجنونیان از چهره‌های سرشناس محیط زیست کشور رای مثبت دادند. در جلسه دیروز شورای شهر تهران شصت امین جلسه نامگذاری معابر و خیابان‌های تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.  محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با قرائت گزارش کمیته نامگذاری گفت: میدان هجرت به شهیدان ارتش، خیابان هجرت شهیدان ارتش، خیابان هجرت، حدفاصل بزرگراه بسیج به سمت جنوب شهیدان سرباز، کوچه کامران در خیابان ولیعصر به نام دکتر مه لقا ملاح، خیابان سیزدهم در میرازی شیرازی به نام دکتر هنریک مجنونیان، خیابان زیبا به کامبیز بهران سلطانی، میدان اول شهرک قائم به نام جنگلبان، میدان دوم شهرک قائم به محیط بان، خیابان نصرت غربی در حدفاصل خیابان توحید و شادمهر به دکتر عباس اقبال آشتیانی، خیابان داد به دکتر محمدرضا حافظی، بوستان راز هستی به بوستان سمن‌ها، خیابان حجت و نیلوفر به دکتر مینا ایزدیار، بوستان معلم در خیابان امام خمینی به شهریار عدل، خیابان کمیل به دکتر حسین کریمان، بلوار گل‌ها به شهدای کمیته انقلاب اسلامی، خیابان لادن به خیابان دکتر محمد دبیر سیاقی و خیابان ایثار به شهید مصطفی محمد میرزایی تغییر نام خواهند کرد.  بر اساس این گزارش، اعضای شورای شهر تهران به پیشنهادات کمیته نامگذاری رای مثبت دادند. 

 

ارسال نظر