ایرانشهر

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۷۲

10 درصد مستاجران وام ودیعه مسکن گرفتند

در حالی که قرار بود از ۲.۲ میلیون خانوار مستاجر، به ۹۰۰ هزار مستأجر وام ودیعه مسکن پرداخت شود، دیروز رییس کل بانک مرکزی از پرداخت ۲۱۵ هزار فقره وام خبر داد، یعنی کمتر از ۱۰ درصد نیازمندان. به گزارش تسنیم، اول مردادماه امسال حسن روحانی رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره به طرح پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران گفته بود: آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند و همچنین برای خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند در تهران برای اجاره‌ای که می‌کنند 50 میلیون تومان می‌توانند از بانک پول بگیرند. این مبلغ در شهرهای بزرگ 30 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 15 میلیون تومان است.این مبالغ برای مدت یکساله اجاره‌نامه است و مستاجران سود 13 درصد را به صورت ماهانه به بانک پرداخت می‌کنند و پس از پایان موعد اجاره‌نامه مستاجران باید اصل پول را به بانک برگردانند. سه روز پس از اظهارات رییس‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام برای وام ودیعه مسکن را آغاز کرد . 6 مردادماه امسال مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه با اعلام اینکه 2.2 میلیون خانوار مستاجر نیازمند کمک و حمایت دولت در ایام کرونا هستند، گفته بود: در این مرحله 900 هزار خانوار مستاجر وام ودیعه مسکن دریافت کنند.

بررسی آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای در هیات وزیران 

معاون وزیر راه و شهرسازی از حدود ۴۵ هزار مسکن مهر در کشور باقیمانده از بررسی آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای در هیات دولت خبر داد. محمود محمودزاده در گفت‌وگو با تسنیم، از ارسال آیین‌نامه اجرایی اجاره‌داری حرفه‌ای به هیات دولت خبر داد و گفت: این برنامه یک مسیر و جریان جدید در حوزه اجاره‌داری و ازدیاد واحدهای مسکونی اجاره‌ای در سراسر کشور خصوصا با اولویت کلانشهرها و شهرهایی که بیشتر مشکل مسکن داریم، ایجاد خواهد کرد.

برنامه ساخت ۵۰ هزار مسکن ارزان‌قیمت 

در راستای طرح اقدام ملی مسکن، صبح دیروز تفاهمنامه احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های یک تا سه با پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان وام ۴ درصد به متقاضیان بین مسوولان وزارت راه و شهرسازی و بانک امضا شد. به گزارش ایسنا، در راستای طرح اقدام ملی مسکن و در قالب توسعه مسکن ارزان قیمت، صبح دیروز تفاهمنامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک قرض‌الحسنه رسالت به منظور احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های یک تا سه درآمدی منعقد شد.

طبق این تفاهمنامه قرار است ۱۵۰ میلیون تومان وام با نرخ سود ۴ درصد به متقاضیان تعلق بگیرد. در اجرای این طرح، خانوارهای کم‌درآمد تازه ازدواج‌کرده و سرپرست خانوارهایی که دارای ۳ فرزند و بیشتر هستند در اولویت هستند. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، اسامی افرادی که در اولویت دریافت این وام‌ها و مشارکت در این طرح هستند از سوی معاونت مسکن و ساختمان به بانک اعلام و معرفی خواهند شد. مدت زمان اجرای این تفاهمنامه ۳ سال و مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ سال تعیین شده است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه امروز جامعه محور بوده و زمینه را برای گسترش نیکوکاری در کشور فراهم می‌کند، افزود: این تفاهمنامه که برای ۵۰ هزار واحد به امضا رسیده یکی از بی‌نظیرترین اقدامات بعد از انقلاب اسلامی است که جامعه محور بوده و سرمایه اجتماعی را مدنظر قرار می‌دهد، شامل زوج‌های جوان و خانوارهای کم‌درآمدی است که با این کار به دنبال آن هستیم تا باقیات و صالحاتی از خود بر جای بگذاریم. به گفته وی، طبق این برنامه جریان ساخت‌وساز، کیفیت منابع و پشتیبانی تامین زمین توامان انجام خواهد شد و تولید مسکن ارزان قیمت به جریان می‌افتد. بنابراین گزارش، یکی از نقدهایی که به طرح اقدام ملی مسکن صورت می‌گرفت این بود که اقشار پایین توانایی پرداخت هزینه‌های بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت و اقساط زمین آن را ندارند. بر این اساس امضای تفاهمنامه امروز می‌تواند گام ابتدایی برای دهکهای پایین تلقی شود. اوایل دی ماه سال ۱۳۹۸ کمیته‌ای با حضور چند نهاد حمایتی به ریاست معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با هدف ساخت مسکن دهکهای یک تا سه تشکیل شد. به نظر می‌رسد تفاهمنامه امروز در قالب اهداف این کمیته امضا شده است. این نهادها شامل بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بسیج مستضعفین، آستان قدس رضوی(ع) و خیرین مسکن ساز هستند. چند روز قبل نیز (۹ اسفندماه ۱۳۹۹) با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی در استان گلستان پنج مورد افتتاح انجام شد که بهره‌برداری از ۲۵۰۰ واحد مسکن محرومان با اعتبار ۱۶۳میلیارد تومان از جمله این برنامه‌ها بود.

به دستور حسن روحانی، رییس‌جمهوری ساخت ۷۷ هزار مسکن تحت عنوان «مسکن محرومان» با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و وام بلاعوض در ۱۲ استان شروع شده است. افراد محرومی که تحت پوشش نهدهای حمایتی نیستند و توانایی مالی برای احداث مسکن را ندارند می‌توانند با تسهیلاتی که دولت به آنها پرداخت می‌کند از این طرح برخوردار شوند.


 

ارسال نظر