ایرانشهر

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۲۶

پایان برج‌سازی در حریم رضوی

شورای عالی معماری و شهرسازی ایران طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را تصویب کرد. به گزارش فارس، به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر و تداوم هویت معنوی زیارت، ارتقای تسهیلات اقامتی برای اقشار کم درآمد و نیز حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده «طرح حرم رضوی» در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. پس از گذشت افزون بر ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) و با گسترش نارضایتی‌های اجتماعی و همچنین در پاسخ به دغدغه‌های مجاورین، زائرین، نخبگان محلی و کشوری مبنی بر حفظ جایگاه معنوی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، از انتهای سال گذشته "طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی " در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اهمیت مساله، مراحل تهیه طرح طی بازه فشرده یک ساله و با مشارکت متخصصان ملی و محلی حوزه شهرسازی به انجام رسید. جلوگیری از مرتفع‌سازی، حفظ کلیه مساجد و حسینیه‌ها، ارایه ضوابط ویژه برای آثار فرهنگی و هویتی، احیای٢٧محور تشرف و نیز رونق‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگی‌های طرح حریم رضوی است که مورد تصویب شورای عالی معاری و شهرسازی قرار گرفت.

زلزله خاموش در انتظار دشت‌های ۴ استان

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از وارد شدن داده‌های نقشه پهنه گسلی ۶ کلان‌شهر به فاز داوری خبر داد و با بیان اینکه پس از تایید، این داده‌ها منتشر خواهد شد، گفت: علاوه بر آن نقشه فرونشست دشت‌های ۴ استان در دستور کار است که امیدواریم تا پایان سال جاری منتشر شود.  دکتر رضا شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه این مطالعات در کلان‌شهرهای «تهران»، «کرج»، «مشهد»، «تبریز»، «کرمان» و «شیراز» به صورت مشخص در حال اجرا است، ادامه داد: از سوی دیگر سازوکار اجرای این پروژه و اعلام نتایج آن در سازمان زمین‌شناسی پیچیده است؛ چرا که قبل از آنکه داده‌ها در اختیار عموم قرار گیرد، باید در شورای ارزیابی این سازمان مورد داوری قرار گیرد و در صورت تایید این شورا، نتایج به مرحله انتشار خواهند رسید. وی با اشاره به خطر فرونشست بسیاری از دشت‌های کشور، اظهار کرد: این پدیده به صورت ویژه در دشت‌های استان‌های البرز، تهران و سمنان و به ویژه اصفهان وجود دارد که تهیه نقشه پهنه فرونشست این مناطق در دستور کار ما قرار دارد.

قرنطینه مسافران مشکوک در فرودگاه‌ها و بنادر

شهرام آدم‌نژاد، جانشین وزیر راه در ستاد مدیریت بحران از ابلاغ دستورالعمل به روز شده پذیرش مسافران بین‌المللی هوایی و دریایی در شرایط شیوع کرونا و قرنطینه ۱۴ روزه مسافران مشکوک خبر داد.به گزارش مهر، آدم نژاد با تاکید بر توجه مردم به شرایط پذیرش مسافران بین‌المللی در ایران هنگام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای سفر، گفت: با توجه به شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در جهان و به منظور شفاف‌سازی الزامات ورود به کشور در شرایط کرونا برای مردم و همچنین افزایش هماهنگی‌ها و انسجام اقدامات بین وزارت‌های راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور خارجه، دستورالعمل به روز شده پذیرش مسافران بین‌المللی در فرودگاه‌ها و بنادر کشور براساس پروتکل‌های بهداشتی، در کارگروه متشکل از متخصصان این سه بخش بازنگری و تدوین شد.او گفت: بر اساس این دستورالعمل تمامی مسافران بالای ۸ سال که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند، ملزم به ارایه گواهی تست مولکولی PCR منفی با اعتبار حداکثر ۹۶ ساعت هستند.وی افزود: این آزمایش‌ها که در مبدا و مقصد باید ارایه شود، می‌بایست از سوی آزمایشگاه‌های مورد تأیید مرجع بهداشتی رسمی کشور مبدا صادر شده باشند که اسامی این آزمایشگاه‌ها از طریق وبسایت کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در هر کشور مبدا اعلام خواهد شد.

ساخت ۲۰۰ کیلومتر خط مترو در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتخاذ سیاست توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل گفت: ساخت ۲۰۰ کیلومتر مترو بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار قرار دارد. به گزارش تسنیم، حبیب‌الله طاهرخانی با بیان اینکه به این منظور بر حمل و نقل ریلی، آزادراهی و بزرگراهی تمرکز کرده‌ایم، افزود: ساخت حدود 200 کیلومتر خط مترو بین شهرهای جدید و شهرهای مادر را در دستور کار داریم که اولین آن مترو 

کرج-هشتگرد، سال گذشته به‌طول 26 کیلومتر افتتاح شد. مترو اصفهان- بهارستان، پروژه مهم دیگری است که در این حوزه در دست ساخت داریم. طول این خط 15 کیلومتر است و تلاش می‌کنیم تا سال آینده این پروژه را افتتاح کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی، مترو مشهد-گلبهار را دیگر پروژه مهم شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه حمل و نقل ریلی خواند و خاطرنشان کرد: پیشرفت این خط مترو که حدود 40 کیلومتر طول دارد، هم‌اکنون حدود 40 درصد است.

 

ارسال نظر