در شهر

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۰۱

3 درصد اعضای شوراهای شهر و روستا بانو هستند

مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: حضور بانوان در مدیریت‌های محلی پررنگ است و اکنون ۴۰۲۹ زن عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند.

مهدی جمالی نژاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر در پنجمین دوره از فعالیت شواری اسلامی شهر و روستا در کشور ۱۲۵ هزار و ۹۹۲ نفر عضو هستند که بانوان در مبحث مدیریت محلی سهم پررنگی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش «تعادل» اگر چه از نظر کمی عضویت 4029 نفر بانو در شورای‌های اسلامی شهر و روستا قابل توجه است، اما با یک محاسبه ساده متوجه می‌شویم که سهم بانوان از مشارکت در شوراهای شهر و روستا حدود 3 درصد است و 97 درصد باقیمانده به مردان تعلق دارد. بی گمان از آنجا که حدود 50 درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند، 3 درصد سهم بسیار اندکی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۷ هزار و ۱۱۹ دهیاری در کشور در حال فعالیت است که ۲۸۵۵ نفر از دهیاران بانوان هستند و می‌توان گفت بانوان در مدیریت محلی مربوط به روستا‌ها هم فعالیت چشمگیری دارند. جمالی نژاد گفت: از بدو تأسیس نهاد دهیاری تاکنون، زنان حضوری پویا و فعال در عرصه مدیریت روستایی داشته‌ و همواره توانسته‌اند به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی، دوشادوش مردان از عهده مسوولیت‌های مدیریتی به خوبی برآمده و حرکت به سمت توسعه را شتاب دهند.

وی با بیان اینکه ۷۴ درصد از کل جمعیت کشور در ‌شهرها و ۲۶ درصد در روستاها ساکن هستند، گفت: هم اکنون ۱۳۴۸ شهرداری و ۳۷ هزار و ۱۱۹ دهیاری در حال خدمت رسانی به هموطنان هستند .

بر اساس این گزارش، شوراهای اسلامی شهر و روستا که نمادی از سپردن امور به دست مردم و مدیریت محلی است، شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها ایران به‌طور جداگانه با رأی مردم همان حوزه انتخاب می‌شوندو تا کنون پنج دوره از این نوع انتخابات برای انتخاب اعضای شوراها برگزارشده است و ششمین دوره آن هم سال آینده همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشورمصوب سال ۱۳۷۷ است و درآن وظایفی برای دهیاران تعیین شده است و دهیار توسط اعضای شورای روستا انتخاب می‌شود.

 

5  اولویت واکسیناسیون گروه‌های پرخطر شهری

مدیر عامل شرکت شهر سالم با تاکید بر واکسیناسیون پرسنل بهشت زهرا (س) همگام با کادر درمان گفت: خواسته ما این است که نیروهای حوزه پسماند و کارگرانی که به جمع آوری زباله‌های عفونی اقدام می‌کنند، رانندگان اتوبوس‌، مترو و رانندگان تاکسی نیز در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند.

به گزارش ایلنا، پرسنل بهشت زهرا (س) از روزهای ابتدایی شیوع کرونا، در کنار کادر درمان که به درمان بیماران کرونایی مشغول شدند، در غسل و تطهیر جانباختگان کرونایی ایفای نقش کرده‌اند، اما در جریان شروع واکسیناسیون کرونا، این افراد در لیست گروه‌های اولیت‌دار دریافت واکسن قرار نگرفتند، این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت روز پنجشنبه ناگهان از آغاز واکسیناسیون تطهیرکنندگان آرامستان‌ها خبر داد و گفت: عزیزانی که در غسالخانه‌ها برای تطهیر اجساد افرادی که در اثر کرونا از بین رفتند به عنوان یکی از گروه‌های پرخطر از امروز تزریق آنها شروع می‌شود. 

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا تطهیرکنندگان بهشت زهرا (س) در اولین روز اعلام این خبر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند؟ گفت: واکسیناسیون هنوز در بهشت زهرا آغاز نشده و امیدواریم همکاران ما در بهشت زهرا که از نخستین روز شیوع کرونا، بدون یک روز تعطیلی و همگام با زحمات کادر درمان به غسل و تطهیر جانباختگان کرونایی مشغول بودند، نیز هرچه سریع تر واکسینه شوند.  حمید چوبینه، مدیر عامل شرکت شهر سالم درباره واکسیناسیون پرسنل بهشت زهرا (س) گفت: یکی از تقاضاهای اصلی ما این بود که در کنار کادر درمان که در اولویت دریافت واکسن هستند، نیروهای بهشت زهرا نیز در همان سطح از اولویت قرار گیرند.  چوبینه با تاکید بر اینکه واکسینه کردن گروه‌های در خطر به نوعی به معنای واکسینه کردن سایر جامعه است، گفت: چرا که اگر افراد در معرض خطر بیشتر واکسینه شوند امکان سرایت به سایر جامعه وجود ندارد.  چوبینه در پاسخ به این سوال که آیا نیازی به مصوبه شورای شهر برای انجام واکسیناسیون وجود دارد؟ گفت: از من سوالی پرسیده شد مبنی بر اینکه آیا امکان واردات واکسن را دارید و اعلام کردم تابع سیاست‌های کلی کشور هستیم. اگر ضرورتی اعلام شود و مجوزهای قانونی برای ما صادر شود این امکان را داریم که نسبت به آن اقدام کنیم و در کنار سایر نهادهای کشور برای واردات کمک کنیم.  او در پاسخ به اینکه به جز بهشت زهرا کدام گروه‌ها در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند؟ گفت: مطلب جدیدی در این باره نشنیده‌ام، اما خواسته ما این است که نیروهای حوزه پسماند و کارگرانی که به جمع آوری زباله‌های عفونی اقدام می‌کنند، رانندگان اتوبوس‌ و مترو و رانندگان تاکسی نیز در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند. 

 

ارسال نظر