افتتاح کنارگذر جنوبی تهران توسط رییس‌جمهور

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۰۰

همزمان با خجسته میلاد حضرت مولی الموحدین علی (ع)، مراسم بهره‌برداری رسمی از آزادراه غدیر با دستور رییس‌جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد. به گفته مسوولان وزارت راه، با بهره‌برداری از این آزادراه، سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت معادل مصرف یک روز بنزین در کشور صرفه جویی می‌شود. همچنین کاهش سالانه ۲۷۰ هزار تن آلاینده هوا رخ خواهد داد.

رییس‌جمهور روز پنجشنبه در پنجاه و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، آزادراه غدیر را که با عبور از ۳ استان، آبیک در قزوین را پس از عبور از استان البرز به ورامین در جنوب تهران متصل می‌کند، از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد. این آزادراه در ۴ قطعه به طول ۱۵۸ کیلومتر احداث شده و یکی از مهم‌ترین و با اولویت‌ترین کریدورهای ترانزیتی کشور در کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و شبکه بزرگ‌راهی آسیایی است. برای اجرای این پروژه ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهره‌برداری از آن برای ۲۵۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

    جزئیات مسیر و عوارضی

مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) اعلام کرد: این آزادراه می‌تواند زمان رسیدن را برای رانندگان سواری تا ۱.۵ ساعت و برای وسایل نقلیه سنگین تا دو ساعت کاهش دهد و عوارض آن برای انواع خودروها از ۲۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

به گزارش ایسنا، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر اواخر سال ۱۳۹۳ کلید خورد و قرار بود تا پنج سال اتمام این پروژه طول بکشد که البته به نظر می‌رسد این وعده محقق شده است.

این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران می‌رسد البته اگر تقاطع‌های غیر همسطح و دیگر مسیرهای آن را محاسبه کنیم طول این آزادراه به ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد.

محمود ملازینل، مجری آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران و مدیرکل دفتر امور مجریان آزاد راه کشور درباره نرخ عوارض تعیین شده برای این آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) گفت: بر اساس مصوبه موجود عوارضی برای خودروهای سواری 25 هزار تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی‌بوس ۲۵ هزار تومان، اتوبوس ۳۵ هزارتومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده که در ابتدای راه‌اندازی به صورت دستی و غیر الکترونیک و در ادامه و با نصب تجهیزات به صورت الکترونیک دریافت و پرداخت خواهد شد.

    تخفیف 25 درصدی عوارض در بهار 99

با وجود نرخ گذاری‌های انجام شده بابت عوارض آزاد راه غدیر، با دستور رییس‌جمهور، عوارض آزادراه غدیر برای سه ماه ابتدایی سال آینده شامل ۲۵ درصد تخفیف شد. حسن روحانی در مراسم افتتاح آزادراه غدیر اعلام کرد که به عنوان عیدی سال جدید و وجود بیماری کرونا، برای سه ماه اول سال۱۴۰۰، ۲۵ درصد تخفیف در عوارض آزادراه غدیر در نظر گرفته شود.

   نفس راحت تهران با افتتاح آزادراه غدیر

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح آزادراه غدیر این پروژه ملی را بخش بزرگی از جاده ابریشم آزادراهی کشور خواند و گفت: با افتتاح این محور آزادراهی مشکل بزرگ ترافیکی تهران حل می‌شود و پایتخت نفس راحتی می‌کشد. او گفت: به‌طور روزانه ۳۰۰۰ نفر در طول ۵ سال اکثرا به صورت دو شیفت در این پروژه کار کردند تا این پروژه آماده بهره‌برداری شود. وی افزود: این آزادراه که کنارگذر جنوبی البرز و تهران قلمداد می‌شود، بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی کشور است که شرق و غرب کشور را طی می‌کند و نقطه تبادلی پنجگانه دارد که با کریدورهای شمال و جنوب اتصالات را برقرار می‌کند و پیرامون این آزادراه بر اساس طراحی‌های صورت گرفته تیرپارک‌ها و پارک‌های لجستیک شکل خواهد گرفت که بار سنگینی از حجم فعالیت و آمد و شد در جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب تهران را به آن سوی این آزادراه منتقل می‌کند که تهران از این بابت نفس خواهد کشید.

   کاهش مصرف سالانه 100 میلیون لیتر بنزین 

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در مراسم بهره‌برداری از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و البرز گفت: با بهره‌برداری از آزادراه غدیر، سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت معادل مصرف یک روز بنزین در کشور صرفه‌جویی می‌شود. همچنین کاهش سالانه ۲۷۰ هزار تن آلاینده هوا رخ خواهد داد و مجموعاً در طول ۲۰ سال شاهد کاهش مصرف معادل ۲۵ میلیون لیتر بنزین خواهیم بود. به گزارش مهر، خادمی اظهار کرد: سرعت خودرو در آزادراه غدیر با توجه به ویژگی‌های ایمنی آن ۱۳۰ کیلومتر است که اولین آزادراه با این سرعت در کشور شناخته می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در بخش ترافیکی و جابه‌جایی بار و مسافر، پیش‌‌بینی می‌شود در سال اول بهره‌برداری ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار و در سال بیستم بهره‌برداری ۷۰ میلیون مسافر و ۷۰ میلیون تن بار از آن تردد کنند.

 

ارسال نظر