رای به ادغام 2 معاونت شهرداری تهران

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۵۵

 گروه راه و شهرسازی| 

در جلسه دیروز شورای شهر تهران ادامه بررسی لایحه ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و اعضای شورای شهر به ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و معاونت منابع انسانی رای مثبت دادند. سید ابراهیم امینی در توضیح ادامه بررسی این لایحه گفت: در جلسه گذشته برخی از دوستان تشکیک داشتند که آیا با توجه به لایحه قبلی که رد شده بود در صحن قابل طرح است یا خیر و مقرر شد در هیات رییسه بررسی شود. او ادامه داد: در جلسه هیات رییسه مقرر شد تا بررسی لایحه در دستور صحن قرار گیرد.  سید حسن رسولی با قرائت گزارش کمیسیون گفت: شهرداری تهران را موظف کردیم که تعداد حوزه‌های معاونت را از ۹ معاونت به ۶ معاونت کاهش دهد و این اقدام در همین راستا است. از طرفی سازمان‌های نظارتی مستند بر سوابق موجود در شهرداری ایراد قطعی قانونی غیرقابل خدشه به وجود برخی از معاونت‌ها گرفته‌اند.

حجت نظری به عنوان مخالف لایحه در ادامه گفت: تصور نکنیم که با ادغام دو معاونت به یک معاونت و با بیان اینکه قرار است مدیریت در ستاد را شامل شود صرفا در مورد تعداد محدودی فرد صحبت می‌کنیم. اگر مناطق و ستاد را لحاظ کنیم این ادغام عملا حدود ۲۰۰ نفر را درگیر می‌کند.

او ادامه داد: وقتی در ماه‌های پایانی دوره هستیم آیا فرصت و فضا برای فعالیت‌های این‌چنینی وجود دارد؟ آیا امکان جراحی بزرگ وجود دارد؟ زهرا نژادبهرام نیز در ادامه به عنوان موافق لایحه گفت: منابع انسانی ثروت سازمان‌ها هستند و باید در حفظ آن کوشا بود و به آن توجه ویژه شود. این توجه باید معنا‌دار باشد. اصرار ما بود که شهرداری لایحه ارایه دهد و ظرفیت اجرا را با ارایه لایحه در خود دیده است و می‌خواهد بر اساس قوانین حرکت کند و ما تذکر دادیم که سرپرستی به صورت غیرقانونی است و شهرداری لایحه ارایه داده است. محمد جواد حق‌شناس در مخالفت با این لایحه گفت: چرا در مواردی که شهرداری باید خود تصمیم بگیرد جرات تصمیم‌گیری ندارد؟ چرا در شرایطی که خود مسوولیت دارد فضایی را فراهم می‌کند تا در این تصمیم‌گیری ۲۰ نفر را شریک کند؟

او افزود: شهرداری برخلاف نظر شورا یک مجموعه را تفکیک کرده، پس چرا حالا وقت صحن و مردم را می‌گیرد؟ شهرداری خود تصمیمش را نهایی کند و هزینه آن را به گردن شورا نیندازد چرا که این اتفاق هزینه و تبعات جدی خواهد داشت. محمد سالاری در ادامه به عنوان موافق صحبت کرد و گفت: ما علنا یک معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی را داریم. اگر به این لایحه رای ندهیم به معنی بی‌ثباتی است. مگر قرار است کسی اخراج شود که می‌گویید با این کار آشفتگی ایجاد می‌شود؟ او افزود: برای تثبیت این استراتژی و سیاست‌گذاری‌ها به این لایحه رای دهید. افشین حبیب‌زاده در مخالفت با این لایحه گفت: یکی از بیم‌ها این است که این ادغام منجر به تعدیل نیرو شود و نیروهای قراردادی و کسانی که تحت امر پیمانکاری هستند این ادغام می‌تواند منجر به‌عدم تمدید قرار داد در سال آینده شود. او ادامه داد: این اتفاق معمولا در سال‌های گذشته و در تجربه‌ای که در ادغام‌ها داشتیم رخ داد و اگر این ادغام می‌خواهد به تعدیل نیرو منجر شود کاملا با آن مخالف هستم. حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه و سرپرست معاونت منابع انسانی درباره این لایحه گفت: این مجموعه با این ادغام می‌تواند چابک‌تر و به صورت فرابخشی در شهرداری تهران عمل کند. این اقدام انقلابی و عجیبی نیست و ۱۸ کلانشهر ایران نیز این ادغام را انجام داده‌اند. 

    رد اعتراض فرمانداری تهران 

در ادامه جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت، اعضای شورای شهر تهران با نظر دو کمیسیون معماری و شهرسازی و نظارت و حقوقی شورا مبنی بر اصرار بر اجرای مصوبه الحاق یک تبصره به تبصره ۴ بند و ماده ۴ در نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی موافقت کردند و به این ترتیب اعتراض فرمانداری تهران درخصوص نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی هتل‌ها رد شد. در همین رابطه محمد سالاری گفت: موضوع اعتراض فرمانداری در ارتباط با تخفیف عوارض برای هتل‌ها و ساخت فضاهای اقامتی و سیاحتی بوده است و معتقدند این از مصادیق تخفیف است و براساس رای دیوان عدالت اداری شوراهای شهر نمی‌توانند تخفیف بدهند. در حالی که شورای شهر براساس اختیارات می‌تواند عوارض را برای کاربری‌های مختلف متفاوت در نظر بگیرد. کمااینکه عوارض کاربری اداری، تجاری و مسکونی با همدیگر تفاوت دارند. وی افزود: از منظر قانونی این در اختیار شورای شهر است و نظر فرمانداری مبنی بر اینکه ارایه تخفیف در اختیار شورای شهر نمی‌باشد مورد قبول نیست.

    درگیری لفظی 2 عضو شورا 

صحبت‌های روز دوشنبه سعید نمکی وزیر بهداشت مبنی بر اینکه «مرا وزیر مرده‌شورخانه بدانید» با واکنش‌هایی در صحن علنی دیروز شورای شهر همراه شد. ابراهیم امینی نایب رییس شورای شهر تهران از وزیر بهداشت خواست که از کارکنان بهشت‌زهرا (س) عذرخواهی کند. ناهید خداکرمی درباره این موضوع گفت: ضمن دلجویی از کارکنان بهشت‌زهرا (س) باید به این مساله واقف باشیم که سعید نمکی در شرایطی نظام سلامت را مدیریت می‌کند که نه امکانات لازم برای واردات واکسن را دارد و نه منابع مورد اعتماد و ارز کافی برای این مساله و مدیریت کرونا وجود دارد. وی گفت: وزیر بهداشت هر روز با از دست دادن تعداد زیادی از کادر درمان مواجه است و برای خرید و واردات واکسن هم تا حدودی دستش بسته است و طبیعی بوده که در این شرایط بار کلمات خود را حفظ نکند بنابراین من به عنوان عضو شورای شهر درباره این قضیه عذرخواهی می‌کنم. در ادامه ابراهیم امینی با انتقاد به خداکرمی گفت: شما چرا عذرخواهی می‌کنید وزیر بهداشت باید عذرخواهی کند شما حق تذکر و عملکرد مدیریت شهری را دارید و نمی‌توانید بابت عملکرد دیگر مسوولان عذرخواهی کنید.

خداکرمی که تمایل به ادامه صحبت در مورد این موضوع داشت هنگام صحبت کردن ابراهیم امینی دستور قطع میکروفونش را داد و از حجت نظری خواست تذکرش را بیان کند که البته نظری گفت صحبت‌های من هم در این مورد است و اگر قرار است به من هم تذکر داده شود اصلا آن را مطرح نکنم.البته این درگیری لفظی سرانجام با عذرخواهی امینی از خداکرمی پایان یافت.

 

ارسال نظر