حس فرار از شهر بین تهرانی ها

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۳۶

محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: حس فرار از شهر در بین مردم وجود دارد، در حالی که آنها باید شهر را دوست داشته باشند. جوادی یگانه در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره نظرسنجی از شهروندان تهرانی که حفظ باغات برایشان مهم است و در عین حال تمایل خود را برای فروش شهر به منظور اداره آن اعلام کرده بودند، این تضاد فکری شهروندان از کجا نشات می‌گیرد؟ گفت: این یک مساله دوگانه است، کما اینکه نیمی از مردم اعلام می‌کنند از وجود گرمخانه‌ها راضی هستند و در عین حال نیمی اعلام کردند که معتادان باید جمع‌آوری شوند.  او افزود: مساله شهر این است که رویکرد انسان محور غالب نیست و باید آن را غالب کنیم. در حقیقت اتوبان‌سازی خوب است، اما اگر به این قیمت تمام شود که نشود در شهر زندگی کرد، مشکل‌آفرین است. 

یگانه با بیان اینکه این تغییر ریل در حال انجام شدن است، اضافه کرد: این نظرسنجی اتفاقا نشان داد که هنوز تغییر ریل به خوبی انجام نشده و باید این فضا عوض شود. اینکه همه امکانات در خدمت ماشین باشد یک موضوع است، اما اینکه ماشین در ترافیک باشد اما اولویت با عابرپیاده باشد، اولویت و نگاه دوم است که باید اجرا شود.  معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: این نظرسنجی پیچیدگی کار در شهرداری را نشان می‌دهد.  او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مدیریت شهری در دوره پنجم کدام تغییر شاخص را در بینش و رفتار شهروندان رقم زده است؟ گفت: حوزه اجتماعی بسیار بزرگ است و اقدامات گسترده‌ای در آن انجام می‌شود. از اقدام «دو هزار روز» سازمان ورزش گرفته تا اقدامی که در سایر حوزه‌های فرهنگی انجام گرفته برپایه این ایده شکل گرفته است که به شهروندان حس «کسی بودن» دست دهد. اگر این اقدام در شهر اجرا شود یعنی تغییر ریل ایجاد شده و باقی موارد نیز اجرایی خواهد شد.  یگانه افزود: در گذشته اصطلاح انسان حاشیه‌ای را به کار می‌بردیم، یعنی کسی که در مرکز شهر باشد، اما دیده نشود، اما الان دیده شدن این فرد برای ما نقطه هدف است. 

او با بیان اینکه رسیدن به این هدف یک مسیر طولانی دارد، افزود: اما اینکه آیا در این سمت حرکت کردیم یا خیر و یا در مسیر آن قرار داریم موضوع ما است.  یگانه در واکنش به اینکه اقدام شاخصی در راستای حس کسی بودن در شهروندان تهرانی دیده نمی‌شود، گفت: تهران شهر بزرگی است. در انتخابات شورایاری، ۷ درصد تهرانی‌ها شرکت کردند و با این رقم نشان می‌دهد که هنوز به آن سطح از مشارکت مطلوب نرسیده‌ایم.  او با بیان اینکه باید به مصداق‌های این امر نگاه کرد، گفت: یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، سامانه ۱۳۷ است. همه اقدامات شهری که در راستای حقوق شهروندی نیست، بخشی از آن به مسوولیت‌پذیری شهروند باز می‌گردد. در سال دو و نیم میلیون بار با ۱۳۷ تماس می‌گیرند و فضای مسوولیت‌پذیری وجود دارد و تعلق خاطر به این معنی است که من به عنوان یک شهروند برای شهر کار کنم و این یک مساله عمومی است که به امسال و پنج سال و ده سال پیش بستگی ندارد.  یگانه ادامه داد: در این زمینه می‌توانید به مساله تعطیلی شهر تهران نیز نگاه کنید که با هر تعطیلی همه مردم از شهر تهران بیرون می‌روند یعنی حس فرار از شهر در بین مردم وجود دارد در حالی که مردم باید شهر را دوست داشته باشند.  معاون شهردار تهران افزود: تلاش خود را می‌کنیم تا رویکرد اداره فرهنگی شهر را در منظومه انسان محوری قرار دهیم و اینکه شهردار دوچرخه سواری می‌کند در این راستا است اگرچه که می‌دانیم مسیر دوچرخه‌ها اکنون توسط موتورها استفاده می‌شود، اما مسیر دوچرخه را باید ساخت و از آن طرف فشار اجتماعی وارد کرد که موتورسواران از آن استفاده نکنند. او در واکنش به انتقاد اعضای شورای شهر به عملکرد این معاونت و کم کاری در اجرای برنامه‌ها گفت: ما نیز به اندازه دیگر حوزه‌ها رشد داشتیم، در بخش‌هایی بیشتر و در بخش‌هایی هم به اندازه سایر قسمت‌ها و در مجموع «اجتماعی محور بودن» اولویت بودجه شهرداری است. او ادامه داد: عملکرد معاونت اجتماعی مشخص است، اما بخشی از کم شدن عملکرد به دلیل شرایط کرونا است که نمی‌توانیم با مردم ارتباط داشته باشیم.  او با اشاره به دیگر دلایل کاهش عملکرد این معاونت گفت: بخش دیگر مربوط به مساله مالی و حقوق است. سازمان ورزش حداقل ماهی ۱۵ میلیارد تومان باید حقوق پرداخت کند، در حالی که درآمد ندارد، اما با این وجود بسیاری از برنامه‌های این معاونت را محقق کردیم.  یگانه گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در تامین اعتبارات در بسیاری از موارد جلو است. 

 

ارسال نظر