«بیش‌بینی» درآمدهای پایتخت از لنز دیپلماسی

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۰۹
«بیش‌بینی» درآمدهای پایتخت از لنز دیپلماسی

گروه راه و شهرسازی|

کلیات بودجه 1400 شهرداری تهران در بخش درآمدها دیروز در پارلمان شهری پایتخت با 16 رای موافق تصویب شد. بودجه سال آینده تهران از دو کانال دچار افزایش شدید کمیت در حدود 60 درصد شده است. از سویی، بر اساس مقررات اعلامی از سوی وزارت کشور، شهرداری‌های سراسر کشور ملزم به اعلام منابع مربوط به تبصره‌های بودجه نیز شده‌اند و بر این اساس، منابع تبصره بودجه 1400 تهران حدود 11 هزار میلیارد تومان محاسبه و تدوین شده است که با رقم 38 هزار میلیارد تومان بودجه اصلی به حدود 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، به اعتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران، درآمدهای پیش بینی شده برای بودجه سال آینده پایتخت، «رویایی» و «افسانه ای» است و امکان تحقق ندارند. منتقدان پیش بینی درآمدهای افسانه‌ای در بودجه سال آینده تهران می‌گویند در شرایطی که حدود 70 درصد از درآمدهای بودجه 99 تا پایان سال جاری محقق می‌شود، چگونه می‌توان انتظار داشت که درآمدهای سال محقق شود. چه آنکه بخشی از این افزایش درآمدها مبتنی بر کمک‌های دولتی بنا نهاده شده است، کمک‌هایی که طی سال‌های اخیر تحقق نیافته‌اند. آن سوتر اما موافقان افزایش درآمدهای شهرداری در سال آینده بر این باورند که با گشایش در عرصه سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها، وضعیت درآمدی دولت بهبود یافته و در نتیجه کمک‌های دولتی نیز محقق خواهد شد و درآمدهای بیشتر تحقق خواهد یافت.

    بودجه 50  هزار میلیارد تومانی

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه دیروز این شورا گفت: منابع لایحه بودجه در مجموع بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان است که بدون احتساب تبصره‌ها، منابع اصلی آن حدود 38 هزار میلیارد تومان است، این عدد در مقایسه با لایحه بودجه سال 1396، حدود 90 درصد ظرف 4 سال، افزایش دارد در حالی که آمار تورم رسمی کشور بالاتر از 300 درصد در این دوره بوده است و قدرت برابری ارز نیز در این دوره در برابر پول ملی، بیش از 700 درصد افزایش داشته است، نشان از کاهش هزینه‌های اداره شهر دارد که باید از افتخارات دوره پنجم بدانیم. رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: رویکرد شورا در بررسی لایحه بودجه 1400 مدیریت شهری، برآوردهای واقعی و قابل تحقق از منابع بوده است و برهمین اساس کمیسیون برنامه و بودجه، منابع لایحه را 1800 میلیارد تومان کاهش داده است که به همین اندازه مصارف نیز باید کاهش یابد. هاشمی افزود: یکی از نقاط ضعف عملکرد شهرداری در سال‌های اخیر، عدم استفاده از بودجه غیرنقد برای توسعه وعمران شهر بوده است که امیدواریم در فرصت باقیمانده سال 99 و سال آینده از این ظرفیت استفاده بیشتری بشود. هاشمی همچنین اظهار کرد: متاسفانه در دوران کرونا و با وجود همه مشکلات و بار اضافه‌ای که به مدیریت شهری تحمیل شد، نه تنها دولت از منابع مصوب ستاد ملی کرونا، مبلغی را جهت جبران خسارتهای مدیریت شهری اختصاص نداد بلکه حتی وظایف قانونی دولت نسبت به مدیریت شهری نیز به‌طور ناقص در اعتبارات تخصیص یافت که نتیجه آن را شهروندان تهران در عدم توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و ازدحام آن در شرایط کرونا مشاهده می‌کنند که امیدواریم در این بخش نیز در فرصت باقیمانده در بخش اوراق مشارکت و یارانه حمل ونقل عمومی تحولات مثبتی صورت پذیرد. متاسفانه اوراق مشارکت سال 99 هنوز از طریق بانک‌های عامل محقق نشده است.

    قدرت بودجه ۱۴۰۰ از بودجه سال ۹۰ 

کمتر است

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ گفت: دغدغه دوستان در خصوص بحث عدم تعریف منابع جدید درآمدی در بودجه سال آخر شورا محترم هست. توقعاتی داشتیم تا نظام درآمدی شهرداری از این وضعیت خارج شود. همچنین توقع در خصوص اجتماعی‌تر شدن بودجه و تحقق بودجه تعریف شده داشتیم با این حال عدم تصویب بودجه راه مناسبی برای تحقق دغدغه‌ها نیست.

فراهانی با اشاره به اینکه اگر بودجه را تصویب نکنیم درآمد پایدار ایجاد نمی‌شود اظهار کرد: با تصویب بودجه به اهداف می‌رسیم و عدم تصویب آن سبب می‌شود یک دوازدهم مصوب شود و صحه بر اجرای هزینه‌های جاری و تعطیل شدن پروژه‌ها و تعطیل شدن سرمایه‌گذاری بگذارد و دغدغه مخالفان را تشدید می‌کند.

او گفت: در کمیته بودجه ارزش زمانی پول را در ۱۴۰۰ بر مبنای ۹۵ محاسبه کردیم که قدرت مالی بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ است، بدین معنا قدرت مالی بودجه ۴۸ هزار میلیاردی این میزان نیست. عدد بودجه افزایش یافته اما به دلیل تورم و ارزش زمانی پول قدرت مالی برای تحقق بودجه حداکثر این قدرت را دارد و بودجه ۱۴۰۰ حتی از بودجه سال ۹۰ کمتر است.

او افزود: ار نقاط قوت بودجه ۱۴۰۰ تفکیک بودجه سرمایه‌گذاری است که باید بدان توجه کند و پیش بینی ما این است بالای ۸۰ درصد بودجه ۹۹ محقق می‌شود. در بخش شهرسازی بودجه ما تقریبا محقق شده است و مشکلات درآمدی ما عمدتا در خصوص ردیف‌های درآمدی شرکتی است که کرونا ایجاد کرده است.

    دلیل افزایش بودجه 1400 شهرداری 

حسن رسولی، نایب رییس کمیسیون برنامه وبودجه در جریان ارایه گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه سال 1400 اظهار کرد: امسال برخلاف سنوات قبل تصمیم بر این است ردیف‌های بودجه که در تبصره‌ها چه در حوزه درآمدهای عمومی و چه در حوزه درآمدهای اختصاصی پیش‌بینی می‌شود باید در ردیف مشخصی در بودجه بیاید. یکی از دلایل افزایش کمی رقم کلی بودجه بدون مقایسه با قدرت خرید همین نکته است.

رسولی اظهار کرد: امسال برخلاف سنوات قبل و بر اساس بخشنامه وزیر کشور که برای همه شوراهای شهر و روستا لازم الاجرا است، تمامی بار مالی تبصره‌های بودجه شهرداری‌های از جمله شهرداری پایتخت نباید به صورت باز باشد و آنچه در تبصره‌ها چه در حوزه درآمدهای عمومی و چه در حوزه درآمدهای اختصاصی پیش‌بینی می‌شود باید در ردیف مشخصی در بودجه بیاید. یکی از دلایل افزایش کمی رقم کلی بودجه بدون مقایسه با قدرت خرید همین نکته است.

او گفت: مجموع درآمدها و منابعی که برای سال 1400 در کمیسیون تلفیق تصویب شده است عبارت از 48 هزار و 353 میلیارد و 376 میلیون و 482 تومان است که کل ردیف‌های درآمدی بودجه 1400 به حساب می‌آید.

رسولی درباره اجزای درآمدهای بودجه 1400 افزود: درآمدهای ناشی از عوارض عمومی 29 هزار 765 میلیارد تومان، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی 925 میلیارد تومان، بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری 487 میلیارد تومان، درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری 777 میلیارد و 500 میلیون تومان، کمک‌های اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی 2 هزار 261 میلیارد تومان و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 7 هزار و 778 میلیارد تومان است.

در نهایت کلیات ردیف‌های درآمدی بودجه 1400 شهرداری تهران با 16 رای موافق به تصویب رسید.

    درآمدهای افسانه‌ای 

شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه اصول بودجه‌ریزی این است که بودجه تحقق پذیر، انعطاف پذیر و شفاف باشد این در حالی است که من معتقدم بودجه سال آینده شهرداری تهران تحقق پذیر نیست. امانی در مخالفت با منابع درآمدی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال 1400 گفت: همانطور که در سال 1399 گفتم درآمدها افسانه‌ای و تحقق پذیر نیست و اگر بودجه 99 منطقی پیش بینی شده بود امروز نیز لازم نبود اصلاحیه بیاورند. وی افزود: آقای میرلوحی بر مطالبات شهرداری از دولت تاکید کردند که در منابع درآمدی لحاظ شود اما آقای هاشمی سه سال و نیم است با آن تخصص ویژه خودشان می‌گویند که دولت در این مدت حتی یک اتوبوس و یک واگن مترو به شهرداری نداده است.چگونه این مطالبات در منابع درآمدی گنجانده خواهد شد. عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: خوشبختانه تبصره‌های بودجه در بودجه‌ریزی بیمارگونه‌ای که داشتیم امسال در ردیف بودجه پیش بینی شده و این اتفاق خوبی است. ولی معتقدم درآمد‌ها محقق نمی‌شود. هر چند برخی دوستان اعتقاد دارند، اگر تحریم‌ها برداشته شود اتفاقاتی می‌افتد اما اگر هم اینگونه باشد شهرداری می‌تواند متمم بیاورد. وی افزود: سال 1400 سومین سال اجرایی شدن برنامه سوم مدیریت شهری است اما همچنان ندیدیم که به محل کسب درآمد‌های جدید نظیر تی او دی توجهی شود. همچنین معتقدم پروژه‌های مشارکتی خیلی به سقف درآمدی شهرداری ربط خاصی ندارد.

    انحرافات جدی از برنامه سوم توسعه

محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 شهرداری با بیان اینکه عدم شهر فروشی از افتخارات شورای پنجم پایتخت است گفت: جذب منابع درآمدی جدید در بودجه 1400 در نظر گرفته شود. حق شناس گفت: متاسفانه این بودجه با انحرافات جدی از برنامه سوم توسعه شهر تهران تنظیم شده است در حالی که می‌بایست برش یک پنجم سالانه‌ای از برنامه سوم می‌داشته، اما به این مهم توجه نشده است. او افزود: طبق گفته رییس کمیته بودجه آقای فراهانی تا اول اسفند تنها 65 درصد درآمد‌های بودجه سال 99 محقق شده و تا پایان اسفند این میزان به 70 درصد شاید برسد. حال چطور می‌خواهیم چنین افزایشی را پیش بینی کنیم؟

    افزایش سقف درآمدهای ساختمانی

سید حسن رسولی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران درباره پیشنهاد سید ابراهیم امینی نایب رییس شورای شهر تهران با موضوع افزایش سقف درآمدها حاصل از محل عوارض ساختمانی مضاف بر تراکم گفت: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق نیز مطرح شد و به دو دلیل رد شد. رسولی افزود: دلیل اول این است که این موضوع از اختیارات شورای اسلامی شهرتهران نیست. ما در یکی از بسته‌های محرک اقتصادی مطرح کردیم که کمیسیون ماده 5 هم آن را تصویب کرده است و تقدیم شورای عالی معماری و شهرسازی شده است که اگر آنها با درآمدها حاصل از محل عوارض ساختمانی مضاف بر تراکم موافقت کنند در جهت توازن منطقی و عدالت اجتماعی می‌توانیم از این مزیت به عنوان افزایش درآمد استفاده کنیم. رسولی ادامه داد: دلیل دوم این است که تعریف ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای جزو اختیارات وزیرکشور است و ما الان نمی‌توانیم فی البداهه به عنوان عضو شورای شهر تهران کد ردیفی به عنوان درآمد حاصل خط آسمان داشته باشیم.به این دو دلیل بود که این پیشنهاد رد شد.

در ادامه پیشنهاد امینی مبنی بر افزایش سقف درآمدهای حاصل از محل عوارض ساختمانی مضاف بر تراکم به رای گذاشته شد که با 7 رای موافق به تصویب نرسید.

در جریان بررسی کلیات درآمد بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران پیشنهادی از سوی زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری تهران مبنی بر افزایش ۳۰ میلیارد تومانی بهای خدمات مدیریت پسماند ساختمانی نیز مطرح شد و اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رای موافق با این پیشنهاد موافقت کردند و بهای خدمات پسماند ساختمانی در بودجه سال آینده از ۳۰ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان ارتقا یافت.

 


دلیل تراکم  مسافر در اتوبوس ها

محسن هاشمی، رییس شورای شهر در حاشیه نشست دیروز این شورا گفت: چون درآمد در بخش حمل و نقل عمومی به دلیل شرایط کرونایی کم شده و از طرفی بیشتر اتوبوس‌های شهر تهران نیز در اختیار بخش خصوصی هستند، از این رو، بخش خصوصی بیشتر اتوبوس‌های خود را فعال نمی‌کند و با اینکه بیان می‌شود تعداد اتوبوس‌های تهران 5 هزار دستگاه است اما شاید 2 هزار اتوبوس فعال باشد. از این رو، این امر سبب افزایش تراکم مسافران نیز می‌شود. در این راستا برای جلوگیری از صدمه وارد شدن به مردم باید جبران کمبود‌های حمل و نقل عمومی شود.

 

ارسال نظر