ماجرای ساختن 3 شهر در پردیس

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۱۷۹

مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره از دست رفتن فرصت صاحبخانه شدن اقشار کم درآمد در مسکن مهر پردیس توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش فارس، او گفت: پردیس آخرین پروژه مسکن مهر بود که در کشور شروع شد و از لحاظ حجم عملیات اجرایی و مالی بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر به حساب می‌آمد. یعنی بعد از انقلاب تا به امروز پروژه‌ای در مقیاس پردیس نداشتیم. این پروژه 85 هزار واحدی در یک توپوگرافی بسیار پیچیده و با حجم مالی بالایی آغاز شد که متاسفانه یک سری اتفاقات دست به دست هم دادند تا پروژه پردیس به یک پروژه سنواتی تبدیل شود و گروه هدفی که ما به دنبال صاحبخانه کردن آنها بودیم به دلیل طولانی شدن زمان ساخت از دست برود.

هدایت افزود: اولین اتفاقی که افتاد این بود که در سال 91 نوسان 3 برابری قیمت دلار را داشتیم و نرخ ارز 1000 تومان به 3000 تومان رسید. مسکن مهر پردیس هم با همان 300 هزار تومانی که مسکن مهر پایه‌گذاری شده بود، شروع شد و اتفاق ناخوشایندی که اثرات منفی در پروژه پردیس گذاشت و سرعت پروژه را کم کرد، همین بحث افزایش قیمت‌ها بود. ما در آن مقطع از لحاظ پیش‌بینی مالی که به مردم اعلام کرده بودیم، عقب افتادیم و قیمت همه‌چیز افزایش پیدا کرد، برای مثال میلگرد از 500 تومان به 2000 تومان رسید و بعد هم که با تغییرات دولت روبرو شدیم که این موضوعات سیاسی هم در تطویل این پروژه بی‌تأثیر نبود. از سوی دیگر حجم کاری که برای پردیس تعریف شده بود بسیار بالا بود و عملاً در پردیس سه شهر ساخته می‌شد نه یک مسکن مهر. در شهرها اگر 2000 مسکن مهر می‌ساختیم، وسط شهر بود و دسترسی به خدمات میسر بود، ولی پردیس سه شهر بود که هیچ خدماتی نداشت.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اظهار کرد فاز 11 پردیس عملا یک شهر 120 هزار نفری است و فاز 8 هم یک شهر 120 هزار نفری دیگر تلقی می‌شود. فاز 5 و 9 هم یک شهر 50 هزار نفری هستند. در فاز 11، 34 هزار واحد و در فاز 8 هم حدود 33 هزار واحد برای واگذاری احداث کردیم. اگر بُعد خانوار را 4 در نظر بگیریم، این سه پروژه هر کدام یک شهر محسوب می‌شوند. حالا ما باید در آن‌جا شبکه آب و فاضلاب، انتقال آب، مخازن آب، تأسیسات پمپاژ، تصفیه‌خانه، مسجد و مدرسه، درمانگاه، تقاطع غیر هم‌سطح، مناطق تجاری و سایر زیرساخت‌ها را هم ایجاد می‌کردیم که همین پروژه را سنگین می‌کرد. به عنوان مثال ما در کل پروژه‌های پردیس حدود 150 کیلومتر دیوار حائل داریم که نشان‌دهنده گستردگی کار است و در باقی پروژه‌ها وضعیت به این صورت نبود. به خاطر حجم کاری هم که در پردیس تعریف شده بود و زمانی که نیاز داشت مدام دچار افزایش قیمت می‌شدیم یعنی ما پروژه پردیس را با دلار 1000 تومان شروع کردیم و در حال حاضر با دلار 23000 تومانی کار را پیش می‌بریم. بحث مدیریت‌ها هم بود و بعضاً هم در مقاطعی مردم به تعهدات مالی خود عمل نکردند، ولی ما از روزی که به پردیس بازگشتیم، اولین کاری که کردیم صورت مسائل را درآوردیم.

هدایت گفت: اولین صورت مساله این بود که 10 هزار نفر در پردیس از سال 90 ثبت‌نام کرده بودند و کامل پول را واریز کرده بودند اما هنوز انتخاب واحد انجام نشده بود. یعنی یک عده در خانه مستقر شده بودند، ولی یک عده هنوز واحدی برای آنها شروع نشده بود، طبعا واحدی هم انتخاب نکرده بودند که طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شد. اگر ما آنها را تعیین تکلیف نکرده بودیم، همین امروز به بزرگ‌ترین موضوع فرا ملی تبدیل می‌شد. موضوع بعدی، واگذاری قراردادها و اسناد مالکیت مردم به مسکن مهر‌هایی بود که واگذار نشده بودند. از طرفی تعیین تکلیف پیمانکاران متوقف شده بود. یعنی پیمانکاران کم‌کاری کار را تعطیل کرده بودند. یک سری اراضی هم معارض‌دار بود و زمین‌خوار آمده بود و زمین‌ها را تصرف کرده بود که باید آن را هم تعیین تکلیف می‌کردیم. 

 

ارسال نظر