دفاع از فریز معاملات ساختمان‌های پرخطر

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۶۲
دفاع از فریز معاملات ساختمان‌های پرخطر

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه پیروز حناچی، روز شنبه در یک کنفرانس خبری «سوءاستفاده اقتصادی» را دلیل عدم انتشار فهرست ساختمان‌های پرخطر پایتخت اعلام کرد، اما دیروز محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران ضمن استقبال از آنچه که سخنان «روشنگرانه» حناچی خواند، به صراحت اعلام کرد که مسائل امنیتی مانع انتشار این فهرست شده است. در عین حال، او تاکید کرد، مردم باید بدانند این ساختمان‌ها در شهر وجود دارد و نباید به عنوان ساختمان ایمن خرید و فروش شود.

شهردار پایتخت روز شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به اینکه چرا اسامی پلاک‌های پرخطر تهران به صورت عمومی اعلام نشده است، گفت: 30 هزار پلاک خطرزا به‌طور کلی در تهران شناسایی شده است. ‌اگر این پلاک‌ها را اسامی‌شان را در پورتال بگذاریم که همه ببینند فضایی ایجاد می‌شود که برخی این املاک را ارزان بخرند و سوءاستفاده اقتصادی کنند. بنابراین بازار غیررسمی جهت این موضوع ایجاد می‌شود. دیروز اما رییس شورای شهر تهران در واکنش به این اظهارات گفت: هرچند از قرار دادن لیست در سامانه شفافیت به دلیل مسائل امنیتی جلوگیری شده اما مردم باید بدانند این ساختمان‌ها در شهر وجود دارد و نباید به عنوان ساختمان ایمن خرید و فروش شود. در این دوره سعی کردیم به کیفیت زندگی مردم توجه کنیم هرچند مگاپروژه‌ای را شروع نکردیم اما در چارچوب شهر حرکت کردیم. به گزارش «تعادل»، بیش از 30 هزار ساختمان «پرخطر» در پایتخت شناسایی شده‌اند. ساختمان‌هایی که هر یک ظرفیت فاجعه آفرینی در سطح فاجعه ساختمان پلاسکو را به هنگام آتش سوزی، زلزله و ... دارند.

     محدودیت‌های امنیتی 

در افشای نام ناایمن ها

بر اساس این گزارش، 29 دی‌ماه سال جاری، یعنی دقیقا یک روز قبل از سالروز فاجعه پلاسکو، احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در یک برنامه صبحگاهی تلویزیونی که عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران نیز در آن حضور داشت، گفت: بیش از ۳۰ هزار واحد شبیه پلاسکو در تهران داریم که در مقابل حریق از ایمنی لازم برخوردار نیستند. اما مسوولان حقایق را به مردم نمی‌گویند تا نگران نشوند.بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد ساختمان با یک زلزله ۶ تا ۷ ریشتری در تهران نابود می‌شوند. او افزود: من نمی‌دانم چرا این مسائل را مطرح نمی‌کنیم و نگران این هستیم که مردم از وضعیت خودشان نگران شوند. مردم وقتی بفهمند به سازمان نظام مهندسی، به شهرداری و به دولت فشار می‌آورند تا کار انجام شود. اطلاعات ندادن درست یکی از ضایعات مساله است.در مقابل، اما گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال مجری که چرا اسامی ساختمان‌های ناایمن برای مردم اعلام نمی‌شود، گفت: به خاطر امنیت ملی نمی‌توانیم نام ساختمان‌های ناایمن پایتخت را اعلام کنیم. معاون شهردار افزود: اعلام اینکه در شهری مثل تهران کدام ساختمان‌ها آسیب‌پذیری بالایی دارند، درست است که به افزایش حساسیت جامعه نسبت به مساله ایمنی کمک می‌کند، اما از منظر امنیت ملی هم محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌شود همه اطلاعات وضعیت موجود شهر را به صورت علنی اعلام کرد. قرار بود، در سامانه پایش ایمنی ساختمان‌ها، فهرست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود، اما محدودیت‌های امنیتی مانع این کار شد.

    بدهی‌ها زیاد که نشده، کم هم شده است

آنگونه که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفته، در دوره پنجم مدیریت شهری یعنی در 4 سال گذشته، نه تنها هیچ رقمی به بدهی‌های شهرداری اضافه نشده است که حتی بخشی از بدهی‌ها نیز بازپرداخت شده است.

او دیروز در حاشیه نشست علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره صحبت‌های پیروز حناچی درخصوص توقف تراکم فروشی گفت: شهردار تهران گفتند که بعد از جنگ تحمیلی روش جدیدی در مدیریت شهری ایجاد شد و تصمیم گرفتند خودکفا شوند و این خودکفایی موجب شد تا شهرداری‌ها به سمت قانون فروشی و شهر فروشی بروند و این موضوع در دوره گذشته شهرداری به اوج خود رسید. 

هاشمی ادامه داد: آقای شهردار موضوع جدیدی را مطرح کردند و گفتند که مدیریت شهر دچار پارادایم شیفت شدند و گفتند باید روش مدیریت در شهر تغییر کند. ایشان نکته خیلی مهمی را اعلام کردند که در تراکم فروشی به صفر رسیده‌ایم و باید راستی آزمایی شود که آیا به صفر رسیده‌ایم یا نه. همچنین اینکه بدون تراکم فروشی در حال اداره شهر هستیم نیز باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. 

هاشمی گفت: اینکه ایشان گفتند ما به کیفیت شهر پرداختیم نیز باید بررسی شود. وقتی به شهرداری تهران نگاه می‌کنید می‌بینید که ما استخدام‌های بی‌رویه ایجاد نکردیم و در حال حاضر پرسنل شهرداری تهران در حال رسیدن به زیر ۶۰ هزار نفر است و دیگر مثل گذشته اقوام مدیران به صورت ویژه وارد شهرداری نمی‌شوند که اینها مسائل مهمی است.  هاشمی با بیان اینکه از شهردار تهران توقع دارم در این زمینه‌ها بیشتر با رسانه‌ها صحبت کنند گفت: ایشان باید در رسانه‌ها و صدا و سیما حضور یابند و درباره این مسائل صحبت کنند. 

   درخواست از قوه قضاییه 

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در صحن علنی این شورا نکته‌های طرح شده از سوی پیروز حناچی در کنفرانس خبری روز شنبه هفته جاری را «روشنگرانه» دانست و از او تشکر کرد. هاشمی گفت: شهردار از لغت «پارادایم شیفت» استفاده کردند به این معنا که اداره امور در شهر با روند گذشته امکان پذیر نبود و ما دچار یک چرخه باطل شهرفروشی شده بودیم و پروژه‌هایی را افتتاح می‌کردیم که معلوم نبود به چه دردی می‌خورد و لازم بود به یک سکونی می‌رسیدیم و خوشبختانه این روند متوقف شد و وعده‌های ما به خصوص در حوزه شهرسازی عملی شد. وی با اشاره به خبری که شهردار درباره صفر شدن نرخ شهرفروشی و تراکم فروشی در سال ۹۹ اعلام کرد، گفت: با وجود اینکه تراکم‌فروشی و طبقه اضافه‌فروشی را به صفر رساندیم که این پیروزی نظام اسلامی است که باید به عنوان الگو در دیگر شهرها هم الگوبرداری شود اما نمی‌دانم این سخنان چرا در صداوسیما سانسور هم شد. هاشمی اظهار کرد: در ساختار شهرداری هم خوب عمل شده و پرسنل موجود شهرداری از ۷۰ هزار به زیر ۶۰ هزار رسیده و تا پایان دوره به ۵۰ هزار نفر خواهد رسید در حالی که در گذشته همواره به پرسنل افزوده می‌شد و علی‌رغم برون‌سپاری بسیاری از پروژه‌های جمعیت ۵۰ هزار نفری باز افزایش نیرو داشتیم.

وی افزود: حتی برون‌‌سپاری‌ها هم در این دوره کاهش یافته است در حالی که در گذشته افرادی معرفی می‌شدند، حقوق می‌گرفتند اما وجود خارجی نداشتند. روابط عمومی شهرداری و شورا باید روی این حرکت‌های مثبت کار کنند. رییس شورای شهر تهران در ادامه یادآوری سخنان دیروز شهردار تهران به وجود ۲۴۹ گود پرخطر در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: باید با تعامل دستگاه قضایی مشکلات این گودها و ساختمان‌ها حل شود. وی ادامه داد: این گودها در دوران گذشته شکل گرفته و به صورت غیرقانونی کارشان آغاز شده است و وقتی به مراحل پروانه در این دوره رسیدند و نمی‌توانستند تعاملات شهرفروشی را ادامه دهند رها شدند. وی افزود: متاسفانه تعداد زیادی از این گودها باقی مانده است و قوه قضاییه همراهی نمی‌کند.

هاشمی با بیان اینکه شهردار گفته است برنامه‌ای برای ریاست‌جمهوری ندارد گفت: این مهم است چون بسیاری از مشکلات تهران، ناشی از اقدامات انتخاباتی شهرداران در گذشته بود که متاسفانه هیچ نظارت و برخوردی هم با اینگونه تخلفات صورت نمی‌گرفت و شهرداران قبلی با این برنامه اقدامات غیر قانونی را شروع می‌کردند و از طریق حاکمیت هم کارهای غیرقانونی‌شان حمایت می‌شد.


 

ارسال نظر