عبور از تنگنای مالی با 2 خرق عادت

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۷۵۷
عبور از تنگنای مالی با 2 خرق عادت

گروه راه و شهرسازی|

مدیریت شهری تهران با هدف گره گشایی از تامین مالی خرید ناوگان مترو دو سنت و رویه را کنار گذاشت و به فروش 3 ملک شهرداری و همچنین کسب اجازه شهرداری از شورای شهر بابت فروش این اموال رای داد. اگر چه تاکنون، شورای پنجم بر لزوم مقابله با شهر فروشی تاکید کرده و مخالفت با فروش اموال شهرداری را به عنوان خط قرمز خود تعریف کرده بود، اما در یک مصلحت سنجی منطقی، از این خط قرمز نیز عبور کرد. از سوی دیگر، اگر چه شهرداری در دوره‌های گذشته بابت فروش اموال خود از شورای شهر مجوزی دریافت نمی‌کرد، اما شهرداری در دوره کنونی، پا روی این عادت غیردموکراتیک گذاشت و برای فروش و تهاتر اموال خود از پارلمان شهری پایتخت کسب اجازه کرد.

به این ترتیب، دیروز لایحه مجوز به شهرداری تهران (سازمان املاک و مستغلات) جهت واگذاری و فروش 10 فقره از املاک شهرداری، در دویست و شصت و نهمین جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر در توضیح این لایحه گفت: یکی از خطوط قرمز شورای پنجم شهر فروشی بوده است. این راهبرد تا آخرین روزهای این شورا تداوم خواهد داشت. تاکنون نیز هیچ مجوزی به شهرداری برای این منظور داده نشده است اما در این مورد خاص برای عملیاتی کردن ۱,۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی در شورا برای تجهیز ناوگان مترو، با ایراداتی در بانک عامل مبنی بر انباشت بدهی‌های شهرداری و وجود شهرداری در لیست سیاه، مواجه شدیم.

وی افزود: به همین منظور نیز آقای هاشمی با وزیر کار تعاملاتی را داشتند و نهایتاً بر اساس این لایحه که شهرداری ارایه کرده است، شهرداری اجازه می‌خواهد که با تهاتر این املاک به ویژه با تأمین اجتماعی، اجازه فروش و تهاتر این اموال داده شود. تقاضای شهرداری نیز فروش ۱۰ فقره از املاک بود اما ما ۷ فقره از این موارد را حذف کردیم و سه فقره باقی مانده را بررسی خواهیم کرد. رسولی با اشاره بر اموال قابل فروش شهرداری تصریح کرد: مورد اول یک فقره زمین به عرصه بیش از ۱۰ هزار متر در منطقه ۱۸ است. بعدی پلاکی در منطقه ۵ زمینی با متراژ ۱۲ هزار متر و مورد بعدی نیز ملکی در منطقه ۱۶ با مساحت بیش از ۳۴ هزار متر است. در عمل به اصل شفافیت و سلامت اداری، این املاک وقف مواد مالی شهرداری باید به فروش برسد. امروز با اجازه دادن به شهرداری می‌توانیم امیدوار باشیم که این ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سال ۹۸ را با وجود بیش از ۶۰ میلیارد تومان بدهی انباشته شده شهرداری، تجهیز ناوگان عمومی را به انجام رسانیم.

خلیل آبادی در مخالفت با این لایحه گفت: مگر نمی‌گویید که خط قرمز شورای شهر عدم فروش املاک است پس چرا این لایحه را مورد بررسی قرار داده ایم؟  در ادامه هاشمی گفت: ما هرچه برای دیگران می‌گوییم برای خودمان اجرا نمی‌کنیم.

سپس محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر گفت: ما گفته بودیم که شهر فروشی و باغ فروشی نمی‌کنیم. این اقدام سابقه نداشته است. در همین شهرداری یک قرارداد 22 هزار میلیارد تومانی انجام شده اما یک صفحه هم به شورا نیامده است. این افتخاری است که در حال حاضر شهرداری، فروش این اموال را به صحن آورده است.

وی افزود: طرف حساب دو ملک از این سه ملک تأمین اجتماعی است. اینکه ما در شرایط تحریم و کرونا روی طرح تفصیلی ایستادگی کردیم و باغات را رسیدگی کردیم و بدهی‌های شهرداری را مبنی بر ۶۹ و ۷۰ هزار میلیارد با ۲۰ درصد سود را به مرز ۶۰هزار میلیارد رسانده‌ایم.

میر لوحی تاکید کرد: ما دارایی‌ها را نمی‌فروشیم اما برای راه‌اندازی سیستم حمل و نقل ناچاریم بدهی‌های تأمین اجتماعی که مربوط به قبل است را به فروش برسانیم. در ادامه محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر گفت: ما در شورای شهر مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه املاک و اراضی که قرار است به فروش برسد، بارگذاری حداکثری را به انجام رساندند. در اینجا دو ملک بارگذاری نشده و مجوز پروانه ندارد. این بر خلاف مصوبات قبلی شورا و منافع شهر است.

وی تاکید کرد: این املاک باید بارگذاری شود سپس به فروش برسد به علاوه ستون قیمت باید حذف شود و بدون ستون به فروش برسد.

سپس محمد نادر محمد‌زاده رییس سازمان املاک و مستغلات گفت: ما هیچ زمینی را بدون بارگذاری نمی‌فروشیم. کارشناسی مورد اول تمام شده کارشناسی مورد دوم و سوم نیز در حال انجام است. کلیات این لایحه با ۱۶ موافق به تصویب رسید. در ادامه سالاری پیشنهادی را درباره بارگذاری این سه ملک ارایه کرد و گفت: وقتی ملکی بارگذاری شود، قیمت آن چند برابر می‌شود لذا شهرداری نباید خام فروشی کند بلکه باید بارگذاری کند. لذا ما باید قید کنیم که این املاک باید پس از بارگذاری به فروش برسد. سپس رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: همه دغدغه‌های آقای سالاری در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه آمده و ما باید فرض را بر تصمیمات خردمندانه شهرداری بگذاریم و شورا مسوول بارگذاری املاک نیست.

در نهایت پیشنهاد سالاری با ۴ رأی به تصویب نرسید و سالاری نیز به دلیل عدم موافقت با این پیشنهاد و تفاوت قیمت حدوداً هزار میلیاردی املاک، وی جلسه شورا را ترک و پس از مدتی با اصرار دیگر اعضا به صحن شورا بازگشت.

    تذکر به شهرداری 

در عدم حمایت از سرباز راهور

در بخشی از نشست علنی دیروز شورای شهر، محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تذکری گفت: شهرداری تهران موظف است نسبت به تظلم خواهی و انجام شکایت برای رسیدگی به بزه آشکار اقدام سیلی خوردن سرباز راهور اقدام کند.

حق‌شناس افزود: عابد اکبری سرباز جوان در خیابان انقلاب در راستای انجام وظیفه قانونی خود توسط شخصی که در لباس قانونگذار در آمده هتک حرمت شده و سیلی خورده است. بنابر وظیفه در راستای حفظ حمیت سازمانی و دفاع از هویت معنوی سربازان، شهرداری تهران موظف بود برای حمایت معنوی و قانونی از پلیس راهور که در این هوای ناپاک تهران بطور شبانه روزی خدمت می‌کنند حمایت قانونی نماید تا هر تازه به دوران رسیده‌ای جرات نکند به نماینده قانون بی‌رحمانه بتازد و بر گونه یخ زده‌اش به ستم سیلی بزند و با استفاده از تریبون رسمی و قلدری تمام، سرباز وطن را مورد عنایت و خطاب قرار دهد. 

حق‌شناس گفت: از آنجایی که این مهم تاکنون انجام نشده شهرداری تهران موظف است نسبت به تظلم خواهی و انجام شکایت برای رسیدگی به این بزه آشکار اقدام و در صورت استنکاف و تاخیر غیرقابل قبول سازمان مسوول نیز به صورت رسمی درخواست رسیدگی فوری به این ماجرای دردناک را فراهم نمایند. 

او ادامه داد: در اولین فرصت نسبت به تقدیر مادی و معنوی از این سرباز وطن در صحن شورا اقدام نماید. باشد که دیگر شهرمان شاهد چنین بی‌پروایی غیرقابل گذشت و بخشش و شکستن جان قانون و پای قانون شکنان نباشد.


1000  تذکر به شهردار در 3 سال

محسن هاشمی در جلسه صبح سه شنبه شورای شهر تهران در تذکری خطاب به پیروز حناچی شهردار تهران و در ادامه تذکر علی اعطا مبنی بر بی‌توجهی شهرداری به تذکرات شورا، اظهار کرد: بنده به این موضوع حق می‌دهم و مدتی است که شهرداری به تذکرات اعضای شورای شهر پاسخی نمی‌دهد. ما هم از دبیرخانه پیگیری می‌کنیم.  وی افزود: شهرداری در گذشته پاسخ کوتاه می‌داد هرچند که مورد قبول نبود اما حال هیچ پاسخی نمی‌دهد. از شهرداری می‌خواهم که در ماه‌های باقی مانده جدی‌تر به تذکرات پاسخ داده شود. هاشمی همچنین در حاشیه نشست علنی دیروز شورای شهر، درباره‌عدم پاسخگویی شهرداری به تذکرات اعضای شورا گفت: تعداد تذکرات اعضا بسیار زیاد است و نزدیک به هزار تذکر در سه سال گذشته داشتیم که متوسط روزی یک و نیم تذکر داده شده است. شهرداری به تذکرات با فاصله پاسخ می‌دهد اما در یکی دو ماه اخیر در پاسخگویی کاهلی به خرج دادند و برخی را فکر می‌کنند با توضیح حضوری لازم به گزارش کتبی نیست اما اعضا درخواست دارند که به صورت کتبی به تذکرات پاسخ داده شود.

 

ارسال نظر