یک آژیر خطر و سناریوهایی که رد شد

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۶۲۴

گروه راه وشهرسازی|

در دقایق پایانی جمعه‌شب، آژیر خطر شهروندان غرب پایتخت را از خواب بیدار کرد. صدای هشدار آمیز و دهشتناک آ‍ژیر اگر چه بعد از چند دقیقه قطع شد، اما اذهان غرب نشینان تهران را تا چندین ساعت به فکر واداشت که چرا آ‍ژیر به صدا در آمد و چرا هیچ اتفاق خاصی نیز- دست‌کم در ظاهر- رخ نداد. البته تقریبا همزمان با این آژیر، ‌هوایپمای خط هوایی ترکیش ایرلاین که راهی فرودگاه امام خمینی(ره) تغییر مسیر داد و از بین دو گزینه فرودگاه اصفهان و باکو، گزینه دوم را انتخاب کرد.   در این حال، ابوالقاسم جلالی، ‌معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه صدای آژیر جمعه شب (بامداد شنبه) ارتباطی به پرواز ترکیش ایر نداشت، گفت: هواپیمای ترکیش ایر به‌دلیل شرایط نامساعد جوی فرودگاه امام در فرودگاه باکو به زمین نشست.وی ادامه داد: این پرواز دو مسیر جایگزین داشته است؛ یکی فرودگاه اصفهان و دیگری فرودگاه باکو. خلبان ترجیح داده است که به‌سمت فرودگاه باکو پرواز کند، ضمن اینکه بعد از مساعد شدن شرایط جوی مجدداً به‌سمت فرودگاه امام پرواز می‌کند و در این فرودگاه به زمین می‌نشیند.

    ربطی به وزارت راه نداشت

شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و جانشین وزیر راه در ستاد مدیریت بحران نیز در واکنش به این حادثه گفت: صدای آژیر در غرب تهران، ارتباطی با فرودگاه‌های تهران و بطور کل، مجموعه وزارت راه و شهرسازی ندارد. او که در یک برنامه تلویزیونی زنده صحبت می‌کرد، افزود: ضمن اینکه درباره ابهامات مربوط به ترکیش ایر، اگر هم قرار بود که ارتباط داشته باشد، این موضوع مربوط به فرودگاه امام خمینی (ره) است و قطعاً صدای آن به تهران نمی‌رسید. چون خبری نبوده، بنابراین تکذیبی هم در این زمینه وجود ندارد. آدم نژاد تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم که معیارهای تقرب هواپیما به فرودگاه، در یک چارچوب کاملاً استاندارد انجام می‌شود. اینکه تصور نماییم که ارتفاع غیراستاندارد صورت گرفته و سپس آژیر به صدا درآمده، تصوری غلط است و هیچ‌گاه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

    تکذیب سقوط هواپیمای مسافربری 

فرشید حسینی، مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز شایعه سقوط هواپیمای ترکیش ایر را تکذیب کرد. او به ایسنا گفت: این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد و خلبان این شرکت هواپیمایی تصمیم به فرود نیامدن در این شرایط جوی نامساعد گرفته است. وی افزود: در چنین شرایطی تنها خلبان است که می‌تواند بر اساس قانون تصمیم بگیرد که می‌تواند فرود بیاید یا خیر و به دلیل شرایط جوی نامساعد و وجود ابرهای خطرناک CB این خلبان تصمیم گرفته که به سمت باکو برود و اعلام کرد که پس از مساعد شدن آب و هوا دوباره به فرودگاه امام خمینی باز خواهد گشت. مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پس از فرود نیامدن هواپیمای ترکیش ایر، دیگر پروازها در این فرودگاه به زمین نشستند که می‌توان به ایران ایر اشاره کرد و لحظاتی دیگر نیز هواپیمای ماهان از استانبول در فرودگاه امام خمینی خواهد نشست. در این حال، یک مقام مسوول به مهر با بیان اینکه به دلیل بدی آب و هوا، دید افقی در فرودگاه امام خمینی (ره) کاهش یافته بود، درباره اینکه چرا پس از پرواز ترکیش‌ایر، ایران‌ایر و ماهان در فرودگاه امام خمینی (ره) فرود آمدند، گفت: سیاست شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر تفاوت دارد؛ برخی در دید کم به خلبان اجازه فرود می‌دهند و برخی هم اجازه نمی‌دهند. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد هواپیمایی ترکیش‌ایر اجازه فرود به خلبان در دید ۸۰۰ متر را نداده است. این موضوع در کتاب «عملیات هوانوردی» شرکت‌های هواپیمایی درج شده و به خلبانان دیکته می‌شود.

  وضعیت پروازها در فرودگاه امام عادی است

در تحولی دیگر، علی رضا مجذوبی، راهبر امور هوانوردی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه وضعیت پروازها در فرودگاه امام خمینی(ره) عادی است، گفت: از جمعه شب تا صبح شنبه بیش از ٧ پرواز از استانبول وارد فرودگاه امام خمینی شده است. مجذوبی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: پروازهای دوحه، کابل، کوالالامپور، نجف، کلن، فرانکفورت، میلان و دهلی نیز از جمله پروازهای ورودی به شهر فرودگاهی امام خمینی از ساعت یک بامداد امروز تا ٥ صبح بوده است. مجذوبی درباره پرواز جمعه شب هواپیمایی ترکیش ایرلاینز نیز گفت: پرواز شماره ٨٧٤ هواپیمایی ترکیش قرار بود ساعت ۱۵ دقیقه بامداد در فرودگاه امام خمینی فرودآید اما به دلیل شرایط نامناسب جوی (وجود ابرهای CB)، خلبان هواپیما تصمیم به حرکت به سمت فرودگاه جایگزین در باکو گرفت و به سمت آنجا پرواز کرد.  وی ادامه داد: این پرواز پس از مساعد شدن اوضاع جوی و انجام سوختگیری، مجددا به سمت فرودگاه امام خمینی حرکت کرد و ساعت 4:32 صبح در شهر فرودگاهی امام خمینی فرود آمد.  به گفته وی پیش از فرود این هواپیما، پرواز شماره ۷۶۸۸ ترکیش ایرلاین نیز ساعت ۲ و ۲۴ دقیقه بامداد شنبه به سلامت در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به زمین نشست.

     پخش آژیر خطر به علت نقص فنی

حمید رضا گودرزی، معاون امنیتی استانداری تهران، به ایسنا گفته است: «سیستم صوتی یکی از سازمان‌ها در شهرک آزمایش دچار اختلال شده که همین موضوع موجب شنیده شدن این صدا در آن منطقه شده است». همچنین اخبارتایید نشده‌ای از قطع برق در مناطق باقرآباد، ورامین و فرودگاه امام در همان ساعات حضور هواپیما در آسمان تهران منتشر شد.

 

ارسال نظر