تردد کامیون‌های بالای ۴۰ سال کاهلی صنعت را نشان می‌دهد

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۴۵۶

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ناوگان مینی‌بوسی و ون بالاترین فرسودگی را دارند که ما از این بابت خجالت‌زده مردم هستیم و هر شرکتی که بتواند این عقب‌ماندگی را جبران کند از آ‌ن حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، اسلامی در مراسم تحویل خودروهای طرح نوسازی ناوگان سواری کرایه بین شهری با بیان اینکه امروز یک بخش از طرح نوسازی ناوگان به اجرا رسید، اظهار کرد: سیاست ما به عنوان مسوول حمل و نقل در کشور این است که هم باید الزامات کیفی و ایمنی در بحث خودرو رعایت شود و هم این الزامات در بحث زیرساخت‌ها و راه‌ها موضوع مهمی است. این الزامات باید رعایت شوند تا مردم ما سفرهای ایمنی را تجربه کنند گرچه عقب‌ماندگی‌های سنگینی در این حوزه‌ها داریم.

وی ا دامه داد: اخیرا اتفاقات موثری از شرایط جوی و کمبود منابع رخ داده اما در تمام این سال‌ها سعی ما این بوه که با استفاده بهینه نسبت به بهسازی زیرساخت‌ها و ناوگان در تمام مدهای حمل و نقل اقدامات موثری انجام دهیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در بحث زیرساخت‌ها گفت: طول خطوط ریلی در طول این دو دولت 50 درصد افزایش یافته و در پایان دولت دوازدهم شاهد افزایش 50 درصدی طول آزادراه‌ها هستیم. اسلامی ادامه داد: طول بزرگراه‌های کشور که در ابتدای دولت یازدهم 12 هزار و 300 کیلومتر بوده در پایان فرصت خدمت این دولت به 22 هزار کیلومتر افزایش یافته است. وی تاکید کرد: در بحث سایر مدهای حمل و نقل هوایی و دریایی هم توسعه‌های قابل توجهی داشته‌ایم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به متوسط عمر ناوگان کرایه سواری گفت: 28 هزار دستگاه خودرو در بخش کرایه سواری فعال است که متوسط عمر این ناوگان به حدود 11 سال رسیده است این در حالی است که استاندارد طول آن 10 سال است که البته با اجرای طرح نوسازی ناوگان در پایان این طرح 3 هزار خودروی جدید تحویل می‌شود که با این اقدام به راحتی عمر ناوگان به زیر سن مجاز می‌رسد.

طبق گفته وزیر راه و شهرسازی 70 درصد مبلغ هزینه مورد نیاز برای تامین خودروها را سازمان راهداری تسهیلات بانکی ارایه می‌دهد. وی گفت: با توجه به استقبالی که مردم به ناوگان کرایه سواری داشتند شاهد افزایش استقبال مردم از این ناوگان هستیم که این به رفتار خوب رانندگان ناوگان کرایه سواری برمی‌گردد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته 28 میلیون مسافر توسط ناوگان کرایه سواری جابه‌جا شده ادامه داد: ‌این عدد به معنای این است که هر راننده هزار مسافر را جابه‌جا کرده است.

    خجالت‌زده مردم  هستیم

اسلامی با اشاره به فرسودگی در بخش مینی‌بوس و ون گفت: ناوگان مینی‌بوسی و ون بالاترین فرسودگی را دارند که ما از این بابت خجالت‌زده مردم هستیم و هر شرکتی که بتواند این عقب‌ماندگی را جبران کند از آ‌ن حمایت می‌کنیم. وی تاکید کرد: همچنین اگر در نوسازی ناوگان اتوبوسی تاخیر داشته‌ باشیم به سن فرسودگی آن نزدیک می‌شویم و باید بگویم که نوسازی حمل و نقل بار هم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر 55 هزار دستگاه کامیون بالای 40 سال در جاده‌ها تردد دارند که این کاهلی صنعت را نشان می‌دهد. اسلامی تاکید کرد: در شرایطی که 10 میلیون بار در هفته جابه‌جا می‌شود و رشد 7 درصدی جابه‌جایی بار در روز را شاهد هستیم نمی‌توان گفت که اقتصاد ایران به رکود رفته و این میزان جابه‌جایی نشان‌دهنده پویایی اقتصاد است.

  تفاوتی بین خودروی داخلی و خارجی وجود ندارد

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این مراسم گفت: هیچگاه بین خودروی ایران و خارجی تفاوت قائل نمی‌شویم مگر اینکه استانداردها در آن محصول رعایت نشده باشد. اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهم خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا در تصادفات منجر به فوت چقدر است؟ اظهار داشت: عوامل جاده، انسان وسیله و شرایط محیطی بر وقوع تصادفات موثر هستند و این چهار عامل در بروز هر حادثه جاده‌ای باید تعریف شود.

وی ادامه داد: هیچگاه بین خودروی ایران و خارجی تفاوت قائل نمی‌شویم مگر اینکه استانداردها در آن محصول رعایت نشده باشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر خودرویی دارای این استانداردها نباشند پلیس نباید آن خودرو را شماره‌گذاری کند و البته همه باید این التزام را داشته باشیم که صنعت خودروسازی ارتقا یابد.

اسلامی با بیان اینکه طبق گزارش‌های رسمی بالای 86 درصد تصادفات در جاده عامل انسانی دارند گفت: از این عدد بیش از 95 درصد از تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی است.

    حمایت از خودروسازهای داخلی 

در اولویت است

مهران قربانی، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این مراسم با اشاره به حمایت دولت از خودروسازهای داخلی گفت: ضمن احترامی که برای انتخاب مردم در بخش استفاده از خودرو قائل هستیم اما انتخاب ما تولید داخل و حمایت از خودروسازهای داخلی است.  قربانی در مراسم تحویل خودروهای طرح نوسازی نوگان سواری کرایه بین شهری با بیان اینکه خودرو عنصر بسیار مهمی است که کیفیت جابه‌جایی و حمل و نقل را شکل می‌دهد اظهار داشت: خودرو نقش موثری در ایمنی و آرامش سفر دارد و از جمله عناصر اصلی است که یوتیلیتی و انتخاب یک مد را شکل می‌دهد. وی با اشاره به سهم ناوگان کرایه سواری در جابه‌جایی و حمل و نقل عمومی گفت: سهم سواری کرایه 20 درصد از حمل و نقل است که جزو مدهای حمل و نقل محسوب می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری تاکید کرد: عمر ناوگان سواری کرایه در داخل کشور 11 سال است اما استاندارد تعریف شده 10 سال تعیین شده و عبور از عدد 10 سال برای ما علامتی است که باید بحث نوسازی ناوگان را با شدت بیشتری دنبال کنیم.

قربانی گفت: سیاست ما و دولت در بحث نوسازی استفاده از پتانسیل‌های داخلی است و از طریق تولید داخل شرایط ناوگان را ارتقا می‌دهیم.


 

ارسال نظر