دفاع بازوی پژوهشی مجلس از طرح مسکنی نمایندگان

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۹۳

معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه طرح جهش تولید و تأمین مسکن خلأ ساخت مسکن در ۷ سال اخیر را جبران می‌کند، گفت: در این طرح واحد‌های ۷۰ تا ۱۰۰متری ساخته می‌شود.

به گزارش تسنیم، امیررضا شاهانی در نشست خبری تحلیل و بررسی طرح تولید و تأمین مسکن اظهار کرد: در رابطه با طرح مذکور جلسات متعددی با کمیسیون عمران مجلس برگزار شد که هدف ما آسیب شناسی و تعامل با این کمیسیون بوده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه طرح جهش تولید و تأمین مسکن ایده خوبی است، اما اشکالاتی را مترتب این طرح می‌دانستیم که لازم بود آنها را اصلاح کنیم.

وی با یادآوری اینکه در این طرح دولت مکلف به ساخت سالانه 600 هزار مسکن است، گفت: 400هزار واحد دیگر نیز توسط مردم ساخته می‌شود. این طرح علاوه بر اینکه رونق تولید مسکن را به دنبال دارد، محرومیت‌زدایی نیز از دستاوردهای طرح جهش تولید است. معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه مسکن مهر بزرگ‌ترین طرح اجرا شده موفق مسکن سازی کشور بود، اضافه کرد: این طرح اشکالاتی داشت که تلاش کردیم با آسیب‌شناسی این اشکالات را در طرح جهش تولید به حداقل برسانیم. شاهانی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس بازوی کارشناسی مجلس است، ادامه داد: متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از افتخارات وزیر وقت راه و شهرسازی عدم ساخت یک واحد مسکونی بود. بعداً رییس‌جمهوری اعلام کرد در بخش مسکن ضعیف عمل کردیم که در نهایت منجر به تغییر وزیر شد.

وی تاکید کرد: جهش تولید و تأمین مسکن خلأ ساخت مسکن طی 7 سال اخیر (دولت یازدهم و دوازدهم) را جبران می‌کند. 

شاهانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسکن دغدغه همه مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه است، اظهار کرد: یکی از آسیب‌های مسکن مهر این بود که واحد‌های مسکونی در حاشیه شهرها ساخته شد که معضل حمل و نقل داشته و دارند. از این رو یکی از اولویت‌های طرح جهش تولید ساخت مسکن در داخل شهرها و بافت‌های فرسوده است. وی گفت: بر این اساس اراضی متصل به بافت‌های فرسوده، اراضی دولتی و در ادامه اراضی وزارت کشاورزی برای مسکن‌سازی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

او یادآور شد: برای تامین منابع مالی سالانه 160 هزار تومانی صندوق کلی مسکن ایجاد می‌شود. مالیات‌های مرتبط با مسکن وارد این صندوق می‌شود، ضمن اینکه منابع حاصل از بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر، منابع مالی خیرین و بودجه‌های سنواتی مسکن به این صندوق وارد می‌شود.

شاهانی اضافه کرد: در طرح جهش تولید و تأمین مسکن، وزارت کشاورزی مکلف می‌شود سالانه حداقل 8000 هکتار زمین برای ساخت 600 هزار واحد مسکونی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

وی تاکید کرد: فلسفه اصلی طرح جهش تولید، ساخت مسکن ارزان قیمت با حذف هزینه زمین است. در طرح جهش تولید اراضی دستگاه‌های دولتی داخل شهرها باید به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ‌گیرد.

وی بیان کرد: زمین‌های طرح جهش تولید به صورت اجاره 99 ساله واگذار می‌شود. از سوی دیگر بانک‌ها نیز مکلف شده‌اند حداقل 40 درصد از تغییرات مانده تسهیلات پرداختی با سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص یابد. سال 98 کل وام بانکی پرداخت شده 1000 هزار میلیارد تومان بوده که سهم مسکن و ساختمان از این رقم 70 هزار میلیارد تومان و سهم بخش مسکن 17 تا18 هزار میلیارد تومان بوده که رقم ناچیزی است.

وی همچنین از حمایت تسهیلاتی اقشار محروم، تأمین مصالح ساختمانی و... برای طرح جهش تولید و تأمین مسکن خبر داد و گفت: در طرح مذکور وزارت اقتصاد موظف می‌شود پوشش ریسک تأمین مصالح ساختمانی را از طریق بورس کالا بر عهده بگیرد.

 

ارسال نظر