تکیه کمیته اضطرار آلودگی هوا بر باد و باران!

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۱۴۹
تکیه کمیته اضطرار آلودگی هوا بر باد و باران!

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که در 24 ساعت منتهی به ساعت 8 صبح دیروز، آلوده‌ترین هوای تهران از ابتدای سال ۹۹ به ثبت رسید، اما انگار مسوولان کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران دل به باد و باران سپرده‌اند. چه آنکه دیروز انوشیروان محسنی بند پی، استاندار تهران اعلام کرد که ساعت 19 و 30 دقیقه سه شنبه جلسه این کمیته برگزار شده و تصمیم‌های نشست هفته گذشته دوباره اتخاذ شده و تعطیلی تهران از هیات دولت درخواست شده است. به گفته او، بعد از جلسه کمیته اضطرار در هفته گذشته با وزش باد در تهران مواجه شدیم که شرایط هوا را در آستانه پاک قرار داد. براساس پیش بینی سازمان هواشناسی برای روزهای آینده نیز چنین شرایطی وجود خواهد داشت. بی‌تردید تعطیل کردن تهران شرایط خاصی دارد و باید جوانب مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش «تعادل»، اظهارات محسنی بندپی با آنچه که سازمان هواشناسی مبنی بر آغاز بارش باران از روز پنجشنبه اعلام کرده، نه برای تهران که برای بخش‌های غربی کشور مصداق دارد. در این حال، آنچه که برای مردم اهمیت دارد، اتخاذ تصمیمی اساسی برای جلوگیری از ایجاد آلوده‌ترین روزهای تهران طی هفته‌های پیش رو است. بگذریم که تکیه بر باد و باران روز پنجشنبه از شامگاه سه شنبه هیچ توجیه عقلی و منطقی ندارد، کما اینکه طی 21 روز گذشته نداشته است. استاندار تهران در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با تاکید بر عدم استفاده از مازوت توسط صنایع در استان تهران افزود: برخی از نیروگاه‌ها و صنایع با افزایش مصرف گاز و معضل در تأمین گاز، تنها از گازوئیل استفاده می‌کنند که حدود ۵۰ درصد از گازوئیل مصرفی نیز یورو ۴ است و مقداری از آن نیز گازوئیل معمولی.

وی در خصوص نقش صنایع و نیروگاه‌ها در آلودگی هوا تأکید کرد: براساس آنالیزی که انجام شده است ۱۳ درصد ذرات معلق مربوط به وسایل نقلیه بنزین سوز، ۱۰.۳ درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها و حدود ۱۷ درصد مربوط به پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع است.

به گزارش ایسنا، محسنی بندپی در پاسخ به سوالی در خصوص قطع برق در شهر تهران بدون اطلاع‌رسانی تأکید کرد: بی تردید حتما باید اطلاع‌‌رسانی در خصوص قطعی برق انجام و جدول قطعی برق تدوین شود. ما این موضوع را مورد تأکید قرار داده‌ایم که باید اطلاع‌رسانی در این حوزه به مصرف کننده تجاری، خانگی و... به صورت جدول خاموشی برق انجام شود و می‌طلبد که این موضوع اجرایی شود. دستگاه‌های مختلف مکلف شده‌اند که این موضوع را رعایت کنند اما متأسفانه روز گذشته این موضوع رعایت نشد و قطعی برق بدون اطلاع‌رسانی به شهروندان انجام شده است.

    پیشنهاد محدودیت تردد

در روزهای پایانی هفته

در تحولی دیگر، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در واکنش به آلودگی هوا و خاموشی‌های روز سه شنبه در شهر تهران گفت: در گذشته آلودگی هوا را انتخاب و از مازوت استفاده می‌کردند، اما الان تصمیم گرفتند از مازوت استفاده نکنند و خاموشی اعمال کنند و باید دید نتیجه چه می‌شود.

هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به اینکه چرا محدودیت‌های تردد در تهران حداقل در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل شهر اعمال نمی‌شود؟ گفت: چون مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و اداره‌ها نیز اجازه دورکاری تا ۵۰ درصد را دارند، لذا دولت در جلسه اضطرار آلودگی هوای تهران، به این نتیجه رسید که بیش از این دیگر نمی‌تواند تعطیلی اعمال کند. 

او ادامه داد: در سال‌های قبل هم که هوا آلوده می‌شد در همین حد تعطیل می‌کردند و مدارس تعطیل می‌شد. به نظر اکنون به این نتیجه رسیدند که دیگر در نیروگاه‌ها مازوت نسوزانند و دارند سیاست خاموشی برق را اجرا می‌کنند. 

هاشمی در پاسخ به اینکه چرا در روزهای پنجشنبه و جمعه، محدودیت تردد در تهران اعمال نمی‌شود؟ گفت: این پیشنهاد مطرح شده است. با توجه به اینکه یکشنبه هفته آینده نیز تعطیل است، اما هنوز موضوعی به تصویب نرسیده و تنها پیشنهاد شده است. همین که در نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت استفاده نکنند، به نظر می‌رسد کم کم اثر خود را می‌گذارد. 

او در پاسخ به اینکه خاموشی‌های برنامه‌ریزی نشده مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و این در حالی است که در حقوق شهروندی به اطلاع‌رسانی درباره اتفاقاتی که در شهر رخ می‌دهد، تاکید شده است، گفت: محیط زیست و دولت اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما تعطیلی بیشتر را هنوز به صلاح ندانستند. اکنون به نظر می‌رسد بین آلودگی هوا و خاموشی در حال بررسی هستند؛ در گذشته آلودگی هوا را انتخاب و از مازوت استفاده می‌کردند، اما الان تصمیم گرفتند از مازوت استفاده نکنند و خاموشی اعمال کنند و باید دید نتیجه چه می‌شود.  هاشمی اضافه کرد: وزارت نیرو برنامه‌ای را تنظیم کند تا روابط عمومی آن از قبل زمان خاموشی‌ها در هر منطقه را اطلاع‌رسانی  کند.

    ناسالم‌ترین ماه

به گفته لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ماه دی‌ ناسالم‌ترین ماه سال‌ جاری بوده به گونه‌ای که از هفتم دی تا 24 دی ماه به جز یک روز، هوای تهران ناسالم بوده و در مجموع از اول دی‌، هوای تهران ۱۱ روز در شرایط ناسالم برای همه شهروندان، ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها ۳ روز در شرایط سالم قرار داشته است.  بر این اساس، حدود 21 روز است که هوای تهران به‌شدت آلوده شده، ذرات معلق ریه تهرانی‌ها را نشانه گرفته و نفس‌های آنها را به شماره انداخته است در برخی از روزها مانند روز سه‌شنبه غلظت آلاینده‌ها در برخی از ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا فراتر از 200 و حتی 300 رفت و شرایط از وضعیت قرمز و بنفش هم گذشت. چتر آلودگی همچنان بر سر تهران است و آسمان پایتخت خاکستری و پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز نشان می‌دهد ذرات معلق در روزهای آینده دست از سر تهران برنمی‌دارد.

تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا فقط 15 روز هوای پاک داشته و 182 روز هوا قابل قبول، 90 روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 12 روز هوا ناسالم برای همه افراد بوده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل وضعیت هوا بهتر بود و پایتخت دارای 25 روز هوای پاک، 206 روز هوای قابل قبول، 63 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 5 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

    آدرس غلط به افکار عمومی 

بر اساس این گزارش، چند نکته کلیدی آلودگی هوای تهران طی چند ماهه اخیر را از آلودگی هوای پایتخت در سال‌های گذشته متمایز می‌کند. اول اینکه اگر در سال‌های گذشته آلودگی هوا در شرایط وارنگی هوا ناشی از منابع متحرک همچون خودروها قلمداد می‌شد، در سال جاری به واسطه شیوع کرونا و بالطبع نیمه تعطیل بودن شهر تهران، اذهان را متوجه منبعی تازه در انتشار آلودگی هوا سوق داد و با اظهارات متناقض مسوولان مشخص شد که منبع جدید آلودگی مازوت یا به گفته برخی گازوییل‌های پرگوگرد است. در هر حال، بی عملی کمیته اضطرار آلودگی هوا در اتخاذ تصمیم‌های قاطع برای خنثی سازی آلودگی به قدری فزونی گرفته که موجب اعتراض برخی از مقام‌های سیاسی همچون دبیر شورای نگهبان نیز شده است.

در همین حال، اگر چه برخی در تله آدرس غلط برخی افراد یا گروه‌ها گرفتار آمده‌اند و آلودگی هوا را به کمبود گاز نیروگاه‌های برق ربط می‌دهند و از میان همه مصرف کنندگان برق، انگشت اتهام را به سوی استخراج کنندگان بیت کوین که در این روزها و هفته رکوردهای تاریخی را شکسته است، می‌گیرند، علی کلاهی، از فعالان بخش خصوصی در صنعت برق اعلام کرده است که مزارع بیت کوین، تنها یک درصد از ظرفیت اسمی نیروگاه‌های برق را مصرف می‌کنند. در این میان، آروین، رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران روز سه‌شنبه در جلسه علنی شورای شهر تهران، روی درست‌ترین و دقیق‌ترین عامل انگشت گذاشت و از مراکز دولتی خواست تا قبض گاز و برق خود را منتشر کنند تا مشخص شود که بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز و برق در کشور کیست و کجاست؟


سامانه بارشی جدید امروز وارد کشور می‌شود

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: روز پنجشنبه از سمت غرب و شمال غرب سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود که موجب شروع بارش برف و باران در آذربایجان‌های غربی وشرقی، کردستان و مناطقی از کرمانشاه و زنجان خواهد شد.

گودرزی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روز جمعه بارش برف و باران در کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان و البرز مرکزی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه‌داد: در روزهای شنبه و یکشنبه بارش‌ها در جنوب غرب ادامه خواهد داشت و روزهای پنجشنبه و جمعه وزش باد جنوبی در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل پدیده بهمن در ارتفاعات را در پیش دارد.

گودرزی گفت: روز پنجشنبه جوی پایدار در اغلب مناطق کشور حاکم است که سبب تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت شامل کرج، تهران، قم، اراک، اصفهان، تبریز و مشهد می‌شود. وی بیان‌داشت: پنجشنبه در استان‌های واقع در غرب و شمال غرب و جمعه و شنبه در استان‌های واقع در نواحی مرکز سپس شمال شرق کشور، از میزان آلودگی هوا به علت وزش باد کاسته می‌شود.

به گفته گودرزی، روز جمعه در خراسان شمالی و رضوی و سمنان وزش باد شدید رخ خواهد داد و پنجشنبه و جمعه غرب سواحل خزر متلاطم و مواج خواهد شد.

    آلودگی و بیماری‌های صعب‌العلاج 

در این حال، منشأ آلودگی هر چه یا هر کجا باشد، در حال و روز رفاه و سلامتی شهروندان تهرانی اثری ندارد. شهروندان خواهان تنفس هوای تازه به جای گوگرد هستند. چرا که به گفته حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران، در صورتی که طی درازمدت همه افراد تحت تاثیر آلودگی هوا قرار بگیرند، حتی کسانی که سالم هستند نیز دچار بیماری‌های صعب‌العلاج خواهند شد.

چوبینه همچنین اظهار کرده است، در بحث آلودگی هوا توصیه ما به شهروندان، تردد کم در سطح شهر است به این علت که سطح اکسیژن بدن پایین می‌آید و برای بیمارانی که دچار بیماری‌های قلبی و ریوی هستند منجر به درد‌های مختلف از جمله سردرد خواهد شد و یا اضطراب ایجاد می‌شود و تاثیرگذاری بر اعصاب و روان افراد بیشتر می‌شود و حتی امکان دارد بر اثر آلودگی هوا بیماری‌های دیگری برای افراد به وجود بیاید. هر کدام از المان‌های موجود در هوای آلوده می‌تواند یک بخش از بدن را به خطر بیندازد از این رو توصیه این است که در این فضا از تردد بی‌مورد در شهر خودداری کنیم. 


 

ارسال نظر