در جست‌وجوی منشأ «مه دود» در تهران نیمه تعطیل

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۹۵
در جست‌وجوی منشأ «مه دود» در تهران نیمه تعطیل

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که هوای دیروز تهران برای ششمین روز متوالی برای همه شهروندان ناسالم بود، بخش قابل توجهی از نشست علنی دیروز شورای شهر به مساله آلودگی هوا اختصاص یافت. بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت شورای شهر در این رابطه تصریح کرد، در شرایطی که شهر به دلیل کرونا نیمه تعطیل است، اما آلودگی هوا نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر است. از این رو، برای مشخص شدن مقصر آلودگی هوا فیش گاز و برق صنایع دولتی منتشر شود. آرش میلانی حسینی نیز با تقبیح برگزاری دربی در یک روز آلوده و ضرورت احترام گذاشتن به قانون هوای پاک، اعلام کرد که سوخت کارخانه‌ها و نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت نیست، و آنها از گازوییل پرگوگرد استفاده می‌کنند. زهرا نژاد بهرام، عضو هیات ریسه شورای شهر نیز دیروز در نامه خطاب به رییس‌جمهور با بیان اینکه ریه شهروندان از مازوت پر شده است، خواستار اقدام عاجل برای رفع آلودگی هوا شد.

  بخش عمده مصرف انرژی کشور 

در کجاست؟

بهاره آروین، عضو شورای اسلامی شهر تهران دیروز در دویست و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر در نطق پیش از دستور خود، با انتقاد از آلودگی هوای تهران گفت: آلودگی هوا می‌کشد، آلودگی هوا تنها معضل این شهر است که مستقیم و بی‌واسطه سلامت و جان شهروندان را هدف می‌گیرد و هر نوع راه‌حل فردی هم در برابر آن بی‌ثمر است، مساله‌ای که جز از طریق سیاست‌گذاری جامع‌نگر و پیگیرانه قابل حل نخواهد بود. وی اظهار کرد: این جملات را هفتم آبان ماه ۹۶ در صحن علنی شورا در همان ماه‌های ابتدایی آغاز به کار شورای پنجم گفتم. امروز بیست و سوم دی ماه ۹۹ و آخرین ماه‌های کار شورای پنجم است. بیش از سه سال گذشته و هوای شهر آن‌چنان مستمر و شدید آلوده است که نفس اغلب شهروندان را به شماره انداخته است. در تمام سه سال گذشته ترافیک و آلودگی هوا، نه فقط اولویت‌دارترین مساله از دیدگاه شهروندان تهرانی بلکه اولویت‌دارترین موضوع برای تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های ما اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بوده است. از پیگیری‌های مستمر و بی‌وقفه برای وصول اعتبارات مترو و تجهیز و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی گرفته تا سیاست‌گذاری‌های معطوف به کاهش ترافیک و آلودگی هوا از طریق هزینه‌زا کردن استفاده غیرضروری از خودروی شخصی. اما امروز آلودگی هوا از هر زمان دیگری شدیدتر است.

    چرا و چگونه چنین شده است؟

آروین تصریح کرد: درحالی‌که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا شهر نیمه‌تعطیل است، مدارس و دانشگاه‌ها به شکل مجازی فعالند، همایش‌ها و جلسات و رویدادها یا لغو شده‌اند یا به صورت مجازی برگزار می‌شوند، اولویت کار در بخش دولتی و خصوصی با دورکاری است و خلاصه عبور و مرور در شهر به حداقل رسیده است اما آلودگی هوا از هر زمان دیگری شدیدتر است. چرا و چگونه چنین شده است؟

وی گفت: دی‌اکسید گوگرد پس از سال‌ها آن هم با شدتی عجیب و باورناپذیر به شهر بازگشته است. هیچ‌کس پاسخگو نیست، هیچ پاسخ صریح و شفافی داده نمی‌شود. جسته و گریخته شنیده می‌شود در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف شهرها مازوت یا گازوییل غیراستاندارد و با درجه گوگرد بالا می‌سوزانند. این‌ها تکذیب می‌شود، تأیید می‌شود، نفس شهروندان روز به روز تنگ‌تر می‌شود و واقعیت در هاله‌ای تیره و کدر از تأیید و تکذیب‌های مدام پنهان می‌شود.

عضو شورای شهر با بیان اینکه نفس شهروندان به شماره افتاده است و هیچ‌کس پاسخگوی علت اصلی و واقعی این حجم از آلودگی هوای شهرها نیست، گفت: برای سالیان متمادی، تردد شهروندان با خودروی شخصی در سطح شهر، عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت شناخته می‌شد و بار اصلی کاهش آلودگی هوا بر دوش آنها گذاشته می‌شد، حالا شهر نیمه تعطیل است و مقایسه ترافیک خیابان‌ها با سال‌های گذشته نشان می‌دهد که حجم خودروهای شخصی در معابر اگر کمتر نشده باشد، بیشتر هم نشده است. هوا اما بسیار آلوده‌تر است. عجیب آنکه باز هم مقصر مردم دانسته می‌شوند که با مصرف بالای برق و گاز، نیروگاه‌ها را ناگزیر از مازوت‌سوزی کرده‌اند.

  جای قاضی و متهم عوض شده است

آروین افزود: در تاریکی و تیرگی حاصل از عدم شفافیت، جای قاضی و متهم عوض می‌شود. مردم که باید قضاوت‌گر عملکرد حاکمان و دولتمردان در مدیریت شرایط باشند می‌شوند. متهم ردیف اول، گاز و برق کمتر مصرف کنید تا مازوت سوزانده نشود!  وی ادامه داد: ما نمایندگان مردم نیز مانند موکلین خود خشمگین و مستاصل هستیم و هیچ‌کس پاسخ درستی نمی‌دهد. یکی از مسوولان چیزی می‌گوید و دیگری تکذیب می‌کند. در این آلودگی تاریک که چشم چشم را نمی‌بیند شفافیت کم‌هزینه‌ترین و ممکن‌ترین راهی است که اندکی از این حجم از تیرگی و آلودگی فشرده کم می‌کند. آروین تصریح کرد: به نمایندگی از شهروندان تهرانی از وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو می‌خواهم فیش گاز و برق تمام مشترکین پرمصرف در بخش دولتی و صنایع را شفاف کنند تا معلوم شود بخش عمده مصرف انرژی در کشور کجاست؛ تا شفاف شود که چقدر برق و گاز در انبوه پرشمار ساختمان‌های دولتی چند ده طبقه هدر می‌رود چون لابد برای دولت و زیرمجموعه‌اش، پول این حجم از مصرف گاز و برق از این جیب به آن جیب محسوب می‌شود و زور دولت و نصایحش درباره صرفه‌جویی فقط برای شهروندان و مشترکین خانگی است.

  نیروگاه‌ها گازوییل پرگوگرد  می‌سوزانند 

در همین حال، آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهرتهران در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر درجمع خبرنگاران گفت: شورای شهر رسماً به محیط زیست اعلام کرده است که اگر مازوت سوزی درصنایع و نیروگاه‌های مستقر اطراف تهران در حال انجام است، به شورا اعلام کنند تا ما علیه این اقدام به مراجع قصایی شکایت کنیم. براساس اعلام مراجع مورد اعتماد در حال حاضر مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع مصرف نمی‌شود، اما گازوییل پر گوگرد درحال مصرف است. وی با اشاره به تشکیل جلسه کمیسون اصل ۹۰ درخصوص آلودگی هوای شهرها، گفت: در این جلسه دستگاه‌ها در جریان تکالیف خود قرار گرفته‌اند. شورای شهر اختیاراتش مثل مجلس نیست و اختیارات مجلس وسیع‌تر است. حسینی میلانی درخصوص شرایط تعطیلی تهران براساس قوانین نیز توضیح داد: در شرایط اضطرار که کمیته اضطرار مسوولیتش را دارد اگر ۴ روز پی در پی هوای شهر در شرایط ناسالم باشد و یا ۴۸ ساعت میانگین غلظت آلاینده‌ها بالای ۲۰۰ قرار گیرد، شهر باید تعطیل شود اما باز هم این تصمیم به صلاحدید کمیته اضطرار است.

     نامه به رییس‌جمهور: 

ریه‌ها پر از مازوت است

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز طی نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهور درباره تداوم آلودگی هوای تهران و وضعیت نگران کننده‌ای شهروندان را تهدید می‌کند نوشت: ریه شهروندان تهرانی پر از مازوت شده است. در این نامه آمده است: سوخت مازوت تا 6 برابر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، اینجانب در جایگاه نمایندگی مردم شریف تهران در شورای اسلامی شهر از جنابعالی به عنوان رییس‌جمهور منتخب کشورمان تقاضا دارم با استفاده از ظرفیت و اقتدار ناشی از مقام ریاست‌جمهوری به عنوان دومین شخص عالیرتبه نظام دستور فرمایید اقدام عاجل جهت جلوگیری از ادامه مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور صورت پذیرد.

    اعلام وصول سوال از حناچی در شورا

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه جلسه دیروز این شورا با اشاره به سوال ۸ نفر از اعضای شورای شهر از شهردار تهران درباره سرپرستانی که مدت سرپرستی آنها چندین ماه گذشته است، گفت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بر اساس آیین نامه زمانی که تذکر داده می‌شود، تذکر‌دهنده می‌تواند آن را تبدیل به سوال کند به دلیل اینکه تعداد این تذکرات زیاد شده بود تعدادی آن را تبدیل به سوال کردند و بنده هم موظف بودم بر اساس آیین نامه این موضوع را به شهردار ابلاغ کنم تا وی ظرف مدت ۱۰ روز به صحن شورا آمده و پاسخ دهد. هاشمی با بیان اینکه شورا تصمیم به ارجاع این سوال به کمیسیون برنامه و بودجه گرفته شد، عنوان کرد: تا با دعوت از سوال کنندگان در کمیسیون برنامه و بودجه، شهردار در کمیسیون حاضر و پاسخ دهد و اگر افراد قانع نشدند، این موضوع در صحن مطرح شود. البته از تعداد امضا کنندگان حدود ۶ نفر امضای خود را پس گرفتند و تنها شاید ۳ نفر امضا خود را ارایه دادند. لایحه «الزام شهرداری تهران برای میزبانی دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری» نیز دیروز با موافقت اعضای شورای شهر تصویب و شهرداری تهران با وجود برخی مخالفت‌ها، به تامین تمهیدات برای این میزبانی مکلف شد.

 

ارسال نظر