دادخواهی ایرلاین‌ها از دولت و مجلس

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۵۷
دادخواهی ایرلاین‌ها از دولت و مجلس

گروه راه و شهرسازی|

کرونا، مشکلات ارزی، فرسودگی ناوگان هوایی، بدهی‌های انباشته، پرداخت انواع عوارض به نهادهای مختلف و حالا پیشنهاد پرداخت 2 درصدی عوارض به اورژانس در لایحه بودجه 1400 عنان از کف ایرلاین‌های نیمه جان ربوده و آنها را با مشکلات مالی جدی و جدیدی مواجه کرده است. از همین رو، انجمن شرکت‌های هواپیمایی با هدف جلوگیری از زمین گیر شدن ناوگان هوایی به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های تهیه قطعات هواپیما از دولت خواسته است، عوارض 5 درصدی شهرداری روی بلیت پروازها را حذف کند و رعایت سقف 60 درصدی ظرفیت هواپیماها در دوران کرونا را بردارد.به گفته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در حال حاضر 4 نوع عوارض روی بلیت پروازها دریافت می‌شود که شامل عوارض شهرداری، هلال احمر، ایمنی و فرودگاهی است. در همین حال، در قانون بودجه 1400 هم پیشنهاد شده است 2 درصد بابت ارایه به اورژانس به عنوان عوارض روی بلیت پروازهای خارجی درج شود. اسعدی سامانی دیروز در یک نشست خبری اظهار کرد: از سوی دیگر، مشکلی که شرکت‌های هواپیمایی با شهرداری بابت این عوارض 5 درصدی دارند این است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده 46 و 47 شهرداری محل برخاست هواپیما و شهرداری محل فرود به عنوان محل‌های اخذ عوارض تعیین شده است که این تناقض است و ما پیشنهاد داده‌ایم که اولاً این عوارض چون محلی از اعراب ندارد برداشته شود یا حداقل فقط شهرداری مبدأ پرواز این 5 درصد را دریافت کند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: حتی شهرداری‌ها از شرکت‌های هو اپیمایی که سال تأسیس آنها به تازگی است، بابت سال‌های قبل، عوارض شهرداری مطالبه می‌کنند، یا ما در قزوین فرودگاه نداریم، اما شهرداری قزوین مطالبه عوارض می‌کند. شهرداری‌ها کمیسیون ماده 7 تشکیل می‌دهند و از حساب ایرلاین برداشت می‌کنند. وی گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده، در ابتدا موضوع عوارض شهرداری حذف شد، اما شهرداری‌ها موضوع درآمد پایدار شهرداری‌ها را تصویب کردند و طبق همان ماده 46 و 47 از حساب شرکت‌ها برداشت می‌کنند. اسعدی سامانی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد این است که شهرداری‌ها براساس سقف نرخی بلیت مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف 300 تا 700 هزار تومان فروخته شود، شهرداری‌ها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار می‌دهند که از دولت مطالبه داریم، این مشکلات رفع شود. او افزود: از سوی دیگر، طبق ماده 119 قانون گمرکی هواپیمای باری و مسافری از حقوق ورودی گمرکی معاف است، اما باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، ضمن آنکه قطعات و موتور هواپیما از حقوق ورودی معاف نیست و این مشکل هم باید رفع شود.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: هزینه‌های ارزی نیز یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی است که در این باره می‌توان به هزینه خرید و اجاره هواپیما، خرید موتور و قطعه، هزینه نشست و برخاست، پارکینگ، ناوبری، آموزش خلبان، حق عضویت یاتا، هندلینگ و سوخت‌گیری در پروازهای خارجی اشاره کرد. 

   احتمال زمین گیر شدن ناوگان هوایی

اسعدی سامانی تأکید کرد: با وجود آزادسازی نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌ها به افزایش 10 درصدی نرخ‌ها که مصوبه شورای عالی هواپیمایی است تمکین کرده‌اند، اما درآمد شرکت‌های هو اپیمایی واقعاً کفاف حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد، به این ترتیب اگر عمر موتورها به پایان برسد، در تأمین موتور و قطعات با مشکلاتی مواجه خواهند شد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حال حاضر 158 فروند هواپیمای فعال داریم که اگر نتوانیم موتور و قطعات را تأمین کنیم، این هواپیماها هم زمین‌گیر می‌شوند. در کل، 328 فروند هواپیما داریم که برخی در چک هستند، برخی هم معطل موتور و قطعات هستند. 

    شکایت به دیوان عدالت اداری

اسعدی سامانی گفت: در حوزه عوارض شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم تا رسیدگی شود و شهرداری‌ها حساب شرکت‌ها را مسدود نکنند. 

وی بیان کرد: با وجود افزایش تقاضا در حوزه حمل و نقل هوایی، پس از محدودیت‌های ورود و خروج از شهرها، اما ضرورت رعایت 60 درصد ظرفیت‌ها کماکان موجب شده است آمار انتقال مسافران بالا نباشد و در آبان 99 نسبت به آبان 98، 50 درصد کاهش مسافر داشته باشیم. صندوق توسعه حمل و نقل ایجاد شده است که انتظار داریم منابع مورد نیاز صندوق اختصاص یابد.

   خسارت 2 هزار میلیارد تومانی در نیمه اول 99

در این حال، به گفته یونس دقیق‌کیا، رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی، طبق برآورد انجام شده در شش ماه ابتدایی امسال، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی 2 هزار میلیارد تومان خسارت دیدند و این ارقام با ارایه دیگر مستندات شرکت‌های هواپیمایی افزایش می‌یابد.دقیق‌کیا که اسعدی سامانی را در نشست خبری همراهی می‌کرد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی آسیب‌های بزرگی از کرونا دیدند، ضمن آنکه با مشکلاتی نظیر تحریم، نوسانات ارزی و همچنین مشکلات داخلی مواجه هستند. 

وی بیان کرد: در سال 98 تعداد 170 هزار و 389 پرواز داخلی انجام شد و در قالب 235 هزار و 688 ساعت پرواز، 18 میلیون و 539 هزار نفر جابه‌جا شدند، در حالی که در شش ماهه سال 99 تعداد پروازها نسبت به سال قبل 35 درصد کاهش یافت و تعداد مسافر خالی نیز 47 درصد کمتر شد. این نشان می‌دهد که هواپیما با مسافر کمتر پرواز کرده است، در حالی که هزینه‌های سوخت، سایتل پروازی، نشست و برخاست، عوارض فرودگاهی و... پابرجاست. دقیق‌کیا افزود: در سال 98 تعداد 34 هزار و 265 پرواز خارجی انجام شد و در قالب 95 هزار و 805 ساعت پرواز 5 میلیون و 178 هزار و 217 مسافر خارجی جابه‌جا شدند. 

   کاهش 96 درصدی مسافر پروازهای خارجی

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: 96 درصد در پروازهای خارجی کاهش مسافر داشته‌ایم.وی با اشاره به دیدار خود با رییس مجلس درباره مشکلات شرکت‌های هواپیمایی و صنعت هوایی، گفت: برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند 2 درصد از محل فروش بلیت هواپیما به اورژانس اختصاص یابد، در حالی که ایکائو این موضوع را به عنوان کمک‌های خیریه می‌شناسد و آن را کدگذاری نمی‌کند. در همه جا می‌گویند صنعت هوانوردی تقویت شود و نباید از محل فروش بلیت سهمی به خارج صنعت پرداخت شود که از رییس مجلس خواستیم کمک کند این مشکلات رفع شود. 

وی گفت: از سوی دیگر، عوارض شهرداری 5 درصدی روی بلیت‌ها اجرا می‌شود و مشکلی که داریم این است که طبق ماده 46 و 47 قانون مالیات بر ارزش افزوده و تناقض این دو ماده، در حال حاضر هم شهرداری مبدأ و هم شهرداری مقصد از شرکت‌های هواپیمایی مطالبه این 5 درصد را دارند و حتی جایی مثل شهرداری مشهد حساب بانکی 12 شرکت هواپیمایی را مسدود کرده است. وی ادامه داد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده 46 و 47 عنوان شده است که شهرداری محل فعالیت این 5 درصد را دریافت کند و همچنین عنوان شده است که شهرداری محل فروش بلیت این رقم را دریافت کند که همین موارد به تناقض انجامیده است و برای ما مشکل‌آفرین است. دقیق‌کیا تأکید کرد: این موضوع و پرداخت عوارض به شهرداری هیچ محلی از اعراب ندارد، چرا مسافر و شرکت هواپیمایی باید بابت پرواز به شهرداری پول بپردازد؟ ما خواستار این هستیم که عوارض متفرقه از روی قیمت بلیت برداشته شود. وی با اشاره به اینکه الزام فروش فقط 60 درصد پروازها برای ما مشکل‌آفرین شد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران می‌آیند و با ظرفیت تکمیل برمی‌گردند، در حالی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی باید این 60 درصد را رعایت کنند و این جای تناقض دارد.  رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: ایکائو هیچ جا توصیه‌ای مبنی بر فروش 60 درصد از پروازها نداشته است، ما این مشکل را با رییس‌جمهور هم مطرح کردیم، بر این مبنی که به چه دلیل شرکت‌های داخلی با ظرفیت 60 درصد پرواز کنند، اما شرکت‌های خارجی که به خاک ایران می‌آیند، با ظرفیت تکمیل مسافر سوار می‌کنند؟ وی گفت: وقتی که شرایط انتقال پول برای خرید قطعه با مشکل مواجه است و ما در تأمین موتور و قطعات هواپیما به دلیل نوسانات ارزی مشکلات زیادی داریم، چرا باید 40 درصد پرواز خالی بماند، در حالی که سیستم‌های تهویه هوا در هواپیماها فعال است. وی گریزی هم به قیمت‌های بلیت هواپیما زد و گفت: با وجود آنکه براساس برنامه پنجم و همچنین برنامه ششم قیمت‌گذاری بلیت پروازهای داخلی آزاد است و تکلیفی نیست، افزایش 10 درصدی نرخ‌ها را در آبان‌ماه امسال پذیرفتیم، با وجود آنکه هزینه‌های بسیاری بر دوش شرکت‌های هواپیمایی است. خودتان می‌دانید در چند وقت اخیر بسیاری از کالاها و مواد غذایی و... چقدر گران شده است، اما شرکت‌های هواپیمایی به سبب مسوولیت اجتماعی خود پذیرفتند که فقط 10 درصد در نرخ‌های بلیت افزایش یابد.

   هیچ ایرلاینی اعلام ورشکستگی نکرده است

وی گفت: وضعیت شرکت‌ها از نظر اقتصادی مناسب نیست. البته هیچ شرکتی اعلام ورشکستگی نکرده است و ما هم اجازه نمی‌دهیم این اتفاق رخ دهد. طبق برآوردی که داشته‌ایم و با احتساب صورت‌های مالی چند شرکت هواپیمایی، در شش ماهه اول امسال بیش از 2 هزار میلیارد تومان خسارت ثبت کرده‌ایم که این رقم افزایش می‌یابد.  رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: با این حال ما مصوبه شورای عالی هواپیمایی را پذیرفته‌ایم و برنامه‌ای برای افزایش بلیت هواپیما نداریم. همچنین بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی به تدریج در حال پرداخت است و صورتحساب‌ها روزانه شده است.

 

ارسال نظر