تهاتر نفت برای خرید اتوبوس شهری

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۹۷

معاون اول رییس‌جمهور از تهاتر نفت برای خرید و تأمین اتوبوس تا پایان سال جاری خبر داد. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی شارباغ حضرت فاطمه زهرا(س) و فاز 2 پروژه شهید نجفی رستگار در جمع خبرنگاران، درباره بودجه شهرداری افزود: مدیریت شهری بخشی از آن طبق قوانین در اختیار شهرداری و بخش دیگر همچون آب و فاضلاب در اختیار دولت است و می‌تواند به شهرداری واگذار شود که البته سالانه میلیاردها تومان هزینه برای تأمین آب سالم و ایجاد سد می‌شود. معاون اول رییس‌جمهور گفت: منابع مالی شهرداری محدود است و در گذشته بخشی از منابع از طریق تراکم‌فروشی که در واقع شهرفروشی و قانون فروشی است حاصل می‌شد که اکنون این قضیه متوقف شده است. البته بخشی از مشکلات کنونی تهران نیز به دلیل تراکم‌فروشی بوده است. به گزارش فارس، جهانگیری درباره سرانجام اوراق مشارکت گفت: شهرداری تهران سال گذشته 1200 میلیارد تومان از اوراق مشارکت را به دست آورد و با هماهنگی‌هایی که توسط دولت و بانک مرکزی انجام گرفت این موضوع به سرانجام رسید و برای سال جاری نیز مشکلاتی در زمینه تأمین اجتماعی و بانک رفاه حاصل شد که خوشبختانه اکنون مرتفع شده و به نظرمان تا پایان سال این موضوع تأمین می‌شود.دولت هم کمک می‌کند که اقدامات لازم حاصل شود. وی با اشاره به اینکه وضعیت بودجه دولت بهتر از شهرداری نیست، گفت: ‌بخش عمده درآمد دولت از فروش نفت بوده و رقم مستقیم و غیرمستقیمی در این زمینه در بودجه داشته که اکنون کاهش یافته ولی با این وجود دولت در افزایش و توسعه حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها از جمله تهران اقدامات زیادی انجام داده است. معاون اول رییس‌جمهور افزود: زمانی که در سال‌های پیش تحریم برداشته شد 2 میلیارد دلار از منابع چین به مترو اختصاص یافت که یک میلیارد دلار آن برای شهرداری تهران بود که البته با تحریم‌های جدید به مشکل خورد همچنین 315 واگن نیز در نظر گرفته شده بود و نمی‌توان گفت کمک‌های دولت کمرنگ است. جهانگیری به تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: باید اقدام جدی در جهت رفع این مشکل حاصل شود که با همکاری ستاد مقابله با کرونا تصویب شده که تا پایان امسال از طریق تهاتر نفت اتوبوس‌های ساخته و نیمه ساخته شده از خارج وارد کنیم.

   حناچی: تهران را ارزان‌تر اداره می‌کنیم 

پیروز حناچی، ‌شهردار پایتخت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه منطقی و ارزان‌تر اداره کردن تهران مدنظر مدیریت شهری قرار گرفته است، گفت: سرمایه‌گذاری روی طرح جامع پایتخت آغاز شده و مدیریت تهران به سبک قبلی امکانپذیر نیست. حناچی اظهار کرد: بهره‌برداری از فازهای بزرگراه شهید نجفی رستگار در تسهیل ترافیک کمربند جنوب‌شرقی تهران حائز اهمیت است و از بار ترافیکی میدان بسیج و افسریه می‌کاهد همچنین در کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از اتلاف وقت شهروندان بسیار تأثیرگذار است. وی به آغاز عملیات اجرایی محور شارباغ اشاره کرد و گفت: امروز کلنگ این محور زده می‌شود و وجه تسویه محور شارباغ شهر باغ است که در منطقه 17 و 18 قرار داد و به نوعی به پروژه لب خط معروف بوده است. شهردار تهران بیان داشت: عبور راه‌آهن در این مسیر به صورت شبانه‌روزی مزاحمت‌های زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کرد و شهروندان درخواست رفع معضل صدا و ترافیک ناشی از این موضوع بوده‌اند.لذا از اواسط دهه 80 تصمیم گرفته شد که با 600 میلیارد تومان پروژه راه‌آهن در این محدوده به زیر زمین منتقل شود. حناچی گفت: دو لاین رفت و برگشت برای این پروژه فراهم شد و همکاری‌های زیادی توسط مدیرعامل جدید راه‌آهن نیز صورت گرفته و امیدواریم این اقدامات همچنان ادامه داشته باشد. وی به ایمن‌سازی مسیر برای راه‌اندازی محور شارباغ اشاره کرد و گفت: پارکینگ‌های سطح زیر و رو پیش‌بینی شده و 120 شرکت در فراخوان تأمین شرکت کرده‌اند و بنا داریم در اجرای پروژه‌ها از خرد جمعی و عمومی به عنوان سیاست عمومی استفاده کنیم. وی گفت: ‌پروژه شارباغ بزرگ‌ترین محور شهری به طول 8 کیلومتر خواهد بود و تأثیر زیادی در ارتقای وضعیت پلاک‌های مجاور خود دارد. شهردار پایتخت اظهار داشت: در این دوره با وجود اینکه در شرایط تحریم و کرونا قرار داشتیم و کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها را متحمل شده‌ایم ولی همه پروژه‌های قدیمی بزرگ مانند شهید نجفی رستگار به اتمام رسید و پروژه‌های جدیدی در جهت توسعه قلمرو عمومی و احترام به محیط زیست مورد توجه است. حناچی گفت: از سال 96 تاکنون و طی این دوره از مدیریت شهری 17 پارک و بوستان به بهره‌برداری رسیده و 17 پارک دیگر هم به ویژه در مناطق 8، 9 و 10 به بهره‌برداری می‌رسد تا سرانه فضای سبز در تهران ارتقاء یابد. شهردار پایتخت گفت: این سیاست با همراهی شورای شهر مورد توجه قرار گرفته و در تلاشیم که اداره کردن شهر تهران را به صورت منطقی و ارزان انجام دهیم و سرمایه‌گذاری روی طرح جامع تهران مدنظر است. همچنین بر همین اساس اقدامات اجرایی پروژه رود دره اوین به زودی آغاز می‌شود. وی تصریح کرد: در این دوره از مدیریت شهری شهرداری کاملا منطبق با طرح تفصیلی حرکت کرده و از ظرفیت‌های قانونی در شرایط سخت کرونایی و تحریم بهره‌مند شده‌ایم چرا که با روش‌های قبلی شهر قابل اداره و حتی قابل سکونت نبود.حناچی گفت: صدور پروانه به صورت دستی دیگر انجام نمی‌شود و سیستم روی طرح تفصیلی قفل شده همچنین از کمیسیون ماده 5 در صورت اصلاح به مواردی استفاده می‌کنیم. همچنین طرح تفصیلی منطقه 22 فرصتی برای تهران است که با پیگیری شورای شهر، شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده 5 تصویب و نهایی شده است. شهردار پایتخت به دو عارضه آلودگی هوا و ترافیک در کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران اشاره و بیان کرد: کنترل آلاینده‌های ثابت و متحرک مورد توجه است و کنترل و پایش هوای پایتخت نشان از تغییرات جدی دارد. وی افزود: در روزهای سختی که اواخر آذر و دی ایجاد می‌شود کاهش سرعت باد و انباشت آلاینده‌ها را شاهد هستیم و هر چند که دولت در اصلاح سوخت تمهیدات لازم را انجام داده ولی مساله آلاینده‌ها از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی‌کند. حناچی خاطرنشان کرد: هر چقدر که تمهیدات لازم در مورد اصلاح سوخت در پایتخت انجام گیرد ولی آلودگی عظیمی با وزش اندکی باد هم به سمت تهران می‌آید که توجه به این مساله از مدیریت شهرداری خارج است و رییس دولت باید به این مساله توجه کند. شهردار پایتخت خاطرنشان کرد: توسعه خودروهای برقی و حمل و نقل عمومی باید در دستور کار جدی باشد و ما نیز به این موضوع توجه داریم.

    امیدواری به بازگشت حناچی  به هیات‌دولت

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با اشاره به حضور امروز اسحاق جهانگیری در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه شارباغ گفت: امیدوارم از فردا با پارتی جهانگیری، حناچی به هیات دولت دعوت شود. هاشمی در این مراسم اظهار کرد: حضور امروز آقای جهانگیری در مراسم شهرداری ان‌شاءالله آشتی دولت با شهردار محسوب می‌شود. وی خطاب به جهانگیری گفت: امیدواریم از فردا با پارتی شما، حناچی به جلسات هیات دولت دعوت شود. رییس شورای شهر تهران افزود: سابقه پروژه شارباغ به دو دوره ریاست‌جمهوری قبلی برمی‌گردد و مربوط به زمانی است که احمدی‌نژاد نیز شهردار بود. رییس شورای شهر تهران گفت: در همان زمان که این پروژه مورد توجه قرار گرفته بود، بسیاری درخواست داشتند که توسعه خط 3 مترو نیز در زیر این پروژه انجام گیرد تا شهروندان در محدوده شهریار، شهر اندیشه، قلعه‌حسن‌خان، شهرقدس و مناطق 17 و 18 بتوانند از آن استفاده کنند که به نظرم بیش از 300 هزار سفر از طریق این پروژه در زیر زمین می‌تواند انجام گیرد.هاشمی گفت: دو دوره ریاست‌جمهوری قبلی تقاضا برای این خط مترو بوده است و حدود 12 سال است که این مساله عدم‌النفع شده و باید فکری به حال آن کرد و از دولت خواسته‌ایم رایزنی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

 

ارسال نظر