ایرانشهر

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۷۲

قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی ابلاغ شد

رییس‌جمهوری قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. به گزارش ایلنا، حسن روحانی قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. مطابق قانون مزبور هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه می‌شود. همچنین واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می‌شوند. قانون مذکور در جلسه علنی پنجم آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۶ آذر به تایید شورای نگهبان رسید.

شناور کره‌ جنوبی خسارت وارده به محیط‌زیست را بپردازد

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره توقیف یک فروند کشتی کره‌ای گفت: سازمان بنادر هر کشور مسوول حفاظت محیط زیست دریایی است . به گزارش فارس، مسعود پل مه اظهار کرد: علت توقیف این شناور کره‌ای، آلودگی زیست محیطی و نقض پیاپی قوانین زیست محیطی بوده است. کشتی کره‌ای تخلف ایجاد آلودگی آب دریا داشته است و باید خسارت وارد شده به محیط زیست را بپردازد. بنابراین گزارش مقارن ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۱۵ دی ماه ۹۹، یک فروند تانکر ویژه حمل مواد شیمیایی و نفتی فله با نام HANKUK CHEMI دارای پرچم کره جنوبی در فاصله ۱۱ مایلی جزیره تنب بزرگ، اقدام به ایجاد آلودگی دریایی کرده بود.یگان عبوری گشت نیروی دریایی سپاه متوجه این تخلف شده و به این کشتی اخطار داد، اما شناور مذکور بدون توجه به اخطارها؛ به مسیر خود ادامه داد. این شناور به دستور مرجع قضایی استان هرمزگان و توسط نیروی دریایی سپاه، توقیف و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم، به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت شده است.

نخودولوبیا تنظیم بازار دارد مسکن ندارد!

رییس اتحادیه مشاوران املاک، افزایش تولید مسکن و برخورد با سوداگرانی که آرامش بازار مسکن را بر هم می‌زنند ضروری دانست و گفت: جالب است که نخود و لوبیا ستاد تنظیم بازار دارد اما مسکن ندارد. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: برای ایجاد آرامش در بازار مسکن چند اقدام باید همزمان صورت گیرد. در وهله اول باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود تا با تقاضای مطلق همخوانی پیدا کند. وی افزود: اقدام بعدی باید کنترل بازار مسکن باشد. جالب است که برای نخود و لوبیا، ستاد تنظیم بازار وجود دارد اما برای مسکن که مهم‌ترین سرمایه خانوارها است، هیچ تنظیم‌گری وجود ندارد. به همین دلیل معمولاً عده‌ای سوداگر، بازار را با التهاب مواجه می‌کنند. این معضل در ادوار مختلف وجود داشته و هنوز رفع نشده است. رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه نهادهای امنیتی باید کنترل بیشتری بر بازار ملک داشته باشند، گفت: نباید اجازه داده شود که افراد غیرمسوول در خصوص بازار مسکن مصاحبه کنند. روزانه شاهد اخبار ضد و نقیض در خصوص این بازار هستیم و هر صنفی بر اساس منافع و دیدگاه خود سخن می‌گوید که به ایجاد التهاب در بازار می‌انجامد. خسروی، خرید و فروش ملک از سوی بانک‌ها را در نوسانات این بازار موثر دانست و افزود: بانک‌ها برای غلبه بر انتظارات تورمی و بهبود تراز مالی‌شان به خرید دارایی‌های ثابت روی می‌آورند. دود این رفتار به چشم متقاضیان واقعی می‌رود. بانک‌ها هرکدام چندین هلدینگ و شرکت زیرمجموعه ساختمانی دارند که با استفاده از امتیازات به سهولت، انبوه سازی می‌کنند و واحدهای خود را گران‌تر از بخش خصوصی می‌فروشند که تنظیم بازار را به هم می‌زنند. در حالی که مسکن باید در دست بخش خصوصی باشد. من عمری را در بخش مسکن گذرانده‌ام؛ حدود ۵۰ سال مشاور املاک و ۲۷ سال در اتحادیه هستم. روزانه مشاوران املاک برای تمدید پروانه به من مراجعه می‌کنند و وضعیت بازار را می‌پرسم. نبض بازار دست من است و اعلام می‌کنم که افت قیمت بسیار بیشتر از آمار رسمی است. اما می‌بینیم که بساز و بفروش‌ها بیان می‌کنند قیمت‌ها پایین نیامده؛ اینها منافع خود را می‌بینند. عده‌ای از مسوولان هم خواسته یا ناخواسته با آنها همگام می‌شوند.

مهلت پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌ها فقط «یک هفته»

یک مقام مسوول گفت: عوارض آزادراهی باید حداکثر یک هفته پس از تردد پرداخت شود؛ در غیر این صورت، پلیس راهور پس از ارسال پیامک اخطار، این خودروها را جریمه می‌کند. به گزارش مهر، عباس اربابی اظهار کرد: تا پیش از این مهلت پرداخت عوارض آزادراهی ۴۸ ساعت بود که به خاطر مشکلات ناشی از تسویه و درخواست مردم، این مهلت به یک هفته افزایش یافته است و مردم می‌توانند از طریق نرم افزارهای موبایلی متعدد و پایگاه اینترنتی آنی رو عوارض خود را پرداخت کنند ضمن اینکه برچسب عوارض الکترونیکی بانک عامل بخش مسکن همچنان برای پرداخت عوارض آزادراهی معتبر است.

 

ارسال نظر