پیشنهاد افزایش اعضای شورای شهر به 100 نفر

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۶۸
پیشنهاد افزایش اعضای شورای شهر به 100 نفر

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای شهر تهران دیروز به سه لایحه «بهره‌برداری از پیاده روها»، «تعیین ضوابط برای آلایندگی پایانه ها» و« بهره‌برداری از ظرفیت‌‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ» رای منفی دادند. در عین حال، محمد جواد حق‌شناس عضو این شورا پیشنهاد کرد که اعضای شورای شهر تهران در دوره بعدی از 21 نفر به 100 نفر افزایش یابد.  این عضو شورای شهر تهران خواستار تجدیدنظر در تعداد اعضای شورای شهر تهران شد و گفت: پیشنهاد افزایش تعداد اعضای شورای شهر تهران به ۵۵ نفر موثر است اما باید این تعداد به بالای ۱۰۰ نفر برسد. حق شناس با ابراز تشکر از اجرای طرحی در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون شوراها بر لزوم تغییر در ماده ششم و تجدید نظر در تعداد شورای اعضای شورای شهر تهران تاکید کرد و گفت: تعداد اعضای شورای شهر از ۳۱ نفر به ۲۱ نفر کاهش یافت و بار بسیار سنگینی بر دوش مردم گذاشته است. این اقدام غیر کارشناسی در مجلس نهم رخ داده و با توجه به افزایش جمعیت تهران باید اصلاح شود. وی افزود: در شهرهای هم تراز تهران همچون استانبول و برلین بیش از ۱۰۰ نماینده در شورای شهر حضور دارند و باید نسبت به جمعیت درباره تعداد اعضا اقدام کرد.

    عملکرد منفعلانه درباره حذف محدودیت ارتفاعی جماران

حق شناس همچنین از برگزاری جلسات برخی از مدیران شهرداری تهران با مدیران شورای عالی شهرسازی و مسوولان نهاد ریاست‌جمهوری مغایربا نظر شورا و مفاد طرح تفصیلی مبتنی بر صیانت از بافت جماران خبر داد. رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در ابتدای دویست و شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طی نطقی درباره رویکرد مخرب طرح تفصیلی و تراکم فروشی که در هفته‌های اخیر در دستور کار دولت قرار گرفته است واکنش نشان داد و گفت: طرح جامع تهران ری و شمیران به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده و برای همه مراجع قضایی و شهرداری‌ها الزام آور بوده و خواهد بود. در حالی که از سال ١٣٦٩شهرهای تهران، ری و شمیران میراث‌دار طرح‌های ویرانگر شهر فروشی شده بودند، وزیران عضو این شورا در دولت‌های نهم و دهم و در یک همکاری تنگاتنگ با شهرداری تهران باز هم الزامات بدیهی و مقررات شهرسازی پایتخت را نادیده گرفتند و در تصمیمات خود باب فروش گسترده شهر فروشی را گشودند. او با بیان اینکه اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری در اواخر دهه ٨٠ به جای متوقف ساختن روند ویرانگر تراکم فروشی در شهر تهران، در طرح تفصیلی سال ١٣٩١ بدون توجه به آثار اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی و استلزامات ایمنی و مدیریت بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه به بهانه نیاز به تامین مسکن و در اصل با هدف کسب درآمد، سقف تراکم‌های ساختمانی را به گونه‌ای فاجعه‌آمیز افزایش دادند، افزود: این روند برای شهرداری وقت، فرصت مناسبی ایجاد کرده بود تا با تکیه بر مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی چوب حراج به زمین و آسمان شهر زده و به گواه آمار سالانه با دریافت بیش از ١٠هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد ناشی از تراکم‌فروشی به ساخت و سازها و مگاپروژه‌های آن‌چنانی بپردازد که امروز دردی از شهر ما تهران است. نمونه آن ساخت پل صدر با هزینه‌ای نجومی و کارکردی غیرقابل قبول است. وی یادآور شد: شوربختانه در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که رویکرد مخرب طرح تفصیلی و تراکم فروشی در دستور کار دولت مستقر هم قرار گرفته است. او اظهار کرد: پس از اعتراض و هشدارهای بیش از نیمی از اعضای محترم شورای شهر درباره قانون‌شکنی‌های آشکار دولت در خصوص ملک جماران، دولت تدبیر و قانون به‌جای توجه به دغدغه قانونی شورای شهر و رعایت طرح جامع و مقررات و مصلحت شهر، در یک گرو کشی و زورگویی آشکار و عجیب با همکاری برخی اعضای شورای عالی شهرسازی اقدام به تصویب مجوز بلند مرتبه سازی در محله جماران نموده است. نتیجه بدیهی و تبعی این اقدام تسری این مجوز به ۳۶ محله و محدوده دیگر تهران است که شرایط مشابه جماران را دارد. وی ادامه داد: جای تاسف دارد که مراجع نظارتی و قضایی به عنوان مدعی العموم نیز در برابر این اقدام عجیب سکوت اختیار کرده است و صدا و سیما نیز ترجیح داده است تا چندان ورود جدی در این موضوع نداشته باشند. او با تاکید بر اینکه متاسفانه و علی رغم تذکر اعضای شورای شهر تهران عدم حذف محدودیت ارتفاعی محله جماران شنیده شده است گفت: مدیران شهرداری تهران با مدیران شورای عالی شهرسازی و معماری و مسوولان نهاد ریاست‌جمهوری جلساتی را با رویکرد مغایر نظرات شورای شهر و مفاد طرح تفصیلی مبتنی بر صیانت از بافت قدیمی و سنتی جماران برگزار کرده‌اند که لازم می‌دانم تذکر شدید خود را به این رویه انفعالی اعلام و پیگیری حقوق مردم و حقوق شهر را از ایشان مطالبه نمایم.

    لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها از دستور خارج شد

دیروز با پیشنهاد بعضی از اعضای شورای شهر تهران لایحه بهره‌برداری از پیاده‌‌روها برای جمع آوری نظر کارشناسان و منتقدان از دستور خارج شد. در جریان بررسی لایحه بهره‌برداری از پیاده رو علی اعطا در این باره توضیح داد: لایحه‌ای تحت عنوان بهره‌برداری از پیاده رو سال گذشته به شورا ارسال شده و کار مفصلی در این خصوص انجام گرفته و دو کمیته در این موضوع متمرکز شده بودند. جلسات مختلفی هم برگزار شد اما در هفته‌های اخیر تماس‌های متعددی را از استادان دانشگاه‌ها و تشکل‌های مدنی داشتیم، که بیشتر درخواست می‌کردند منتقدین به جلسات دعوت شوند و با توجه به نظرات منتقدان این لایحه مجدداً در دستور قرار بگیرد و به این دلیل این پیشنهاد مطرح شد. میرلوحی در مخالف خروج از دستور این لایحه گفت: الان یک واقعیتی در شهر تهران وجود دارد و در مناطقی که نیاز به اصلاح مسیر دارد و برخی بدون مجوز از این فضاهای عمومی استفاده می‌کنند. و باید این مساله به سرعت ساماندهی شود. نژاد بهرام با اشاره به اینکه عدم گرفتن نظر کارشناسی یک ضعف است و در شورای پنجم سامانه‌ای برای جمع آوری نظرات در نظر گرفته شده و از معدود طرح‌هایی است که مشارکت در آن وجود داشته است. گفت: دستفروشان از این غائله دور مانده‌اند و اگر طرحی ارایه شود که همه بهره‌برداران مورد توجه قرار بگیرند و در غیر این صورت احساس می‌شود نوعی تبعیض صورت گیرد. وی افزود: رویکرد این لایحه مشخص نیست و بازگشت آن به کمیسیون ضروری است.هاشمی گفت: این طرح هدفش افزایش نشاط اجتماعی است.در نهایت این طرح با ۱۱ رای موافق اعضا از دستور خارج شد.

    مخالفت جدی با احداث بنا در بوستان‌های پایتخت

اعضای شورای شهر تهران همچنین بر رد لایحه بهره‌برداری از ظرفیت‌‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ رای مثبت دادند. در جریان بررسی این لایحه گزارش دو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی و قرائت شد. زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، در توضیح نظرات این کمیسیون گفت: بوستان‌ها و فضای سبز یکی از نیازهای زندگی شهرها و به ویژه کلانشهرها هستند و می‌توانند شهروندان را از دغدغه‌های زندگی شهری دور کرده و ارتباط آنها را با طبیعت برقرار کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی فضاهای سبز شهری و بوستان‌ها در فرآیند برنامه‌ریزی فضاهای شهری از مهم‌ترین عوامل در نحوه استفاده از منابع محدود و از سویی بیانگر نحوه استفاده شهروندان از این فضاها به عنوان عرصه‌های عمومی است و ارزیابی بوستان‌ها به‌طور خاص می‌تواند در تعیین نوع بینش و تصمیم‌گیری مدیران و طراحان موثر باشد.

نوری با تاکید بر اینکه بوستان‌ها یکی از مهم‌ترین نیازهای زندگی شهری هستند ادامه داد: چرا که این مراکز تفریحی مکان مناسبی برای فراموش کردن دغدغه‌های زندگی شهری و ارتباط با طبیعت است. بوستان‌ها علاوه بر اینکه شُش شهرهای شلوغ محسوب می‌شوند، به مکان‌هایی برای تازه کردن روح و فاصله گرفتن انسان از همهمه‌های هر روزه تبدیل شده است. رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به طرح جامع و تفصیلی گفت: رویکرد طرح جامع و تفصیلی در این است که هر فضایی به نوع کارکردی که برای آن تعریف شده اختصاص یابد. رویه‌ای که سال‌ها در شهرداری اتفاق افتاده این بوده که کاربری‌های مختلفی در فضاها اجرا می‌شود که مغایر با طرح تفصیلی و جامع است. اینکه مکان مذهبی به مکان تجاری تبدیل می‌شود، مکان فرهنگی به ورزشی و غیره یک اختلال و به هم ریختگی در تهران ایجاد کرده که باعث آشفتگی و تشویش است. وی ادامه داد: عملکرد بوستان‌ها در قالب عملکرد محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در طرح تفصیلی تفکیک شده و بهترین کار این است که اجازه دهیم بوستان‌ها کار خود را انجام دهند و فضای پارک به همان کاربری اختصاص یابد. از این جهت کمیسیون سلامت و محیط زیست لایحه مذبور را رد کرده و بر ضرورت توجه به فضای بوستان‌ها و کالبد انها تاکید دارد. نوری گفت: تاکید ما در کمیسیون سلامت و محیط زیست این است که از هرگونه ایجاد بنای جدید در بوستان‌ها به منظور انجام فعالیت‌های مختلف اجتناب شود. توصیه می‌گردد صرف نظر از هر گونه ایجاد بنای جدید در بوستان‌ها، جهت‌گیری برنامه‌های فرهنگی در پارک‌ها به گونه‌ای طراحی شود که ضمن حذف ناهنجاری‌های اجتماعی در برخی بوستان‌های فرامنطقه‌ای، شرایط مناسب جهت حضور خانواده‌ها و مشارکت شهروندان در فضایی توأم با آرامش فراهم گردد و شایسته است موضوعات و موارد فرهنگی با اعتماد بر گروه‌های شهروندی اجرایی شود. در نهایت اعضای شورای شهر تهران به نظر کمیسیون‌های سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی و مبنی بر رد لایحه مذکور رای مثبت دادند.

 

ارسال نظر