تکذیب سانسور اطلاعات کیفیت هوا

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۲۸
تکذیب سانسور اطلاعات کیفیت هوا

گروه راه و شهرسازی|

آلودگی هوای تهران امروز وارد دهمین روز خود خواهد شد. با این تفاوت که از روز گذشته با وزش باد، برخی از مناطق تهران از وضعیت قرمز و وجود هوای ناسالم برای همه شهروندان به وضعیت نارنجی که هوا صرفا برای گروه‌های حساس ناسالم قلمداد می‌شود، وارد شده است و امروز نیز احتمالا برخی از مناطق تهران وضعیت قرمز را تجربه نکنند. طی روزهای گذشته، با جهش آلاینده‌ها در فضای پایتخت، خبرهای صحیح و غیرصحیح متعددی منتشر شد. اخباری که اغلب در شرایط بحرانی و اضطراری تلاش دارند تا با روح و روان مردم بازی کنند. یکی از این خبرها، سانسور اطلاعات کیفیت هوا در سامانه‌های سنجش آلودگی در سطح شهر بود که گفته شد از سوی مسوولان مربوطه این سامانه‌های آنلاین خاموش شده و از دسترس شهروندان خارج شده است. دیروز اما حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: انتشار چنین اخباری فضاسازی است و صحت ندارد، چرا که این شرکت مسوول هوای پاک و آلوده نیست و اطلاعات را از مردم مخفی نمی‌کند.شهیدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چرایی عدم نمایش اطلاعات برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران طی روز گذشته (۱۴ دی ماه) توضیح داد: اطلاعات‌ کیفیت هوا در مناطق ۲۲‌گانه تهران، از ۲۱ ایستگاه سنجش کیفیت هوای شهرداری و ۱۴ ایستگاه سنجش سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و نمایش داده می‌شود.وی با اشاره به اینکه در ساعت ۴ بامداد ۱۴ دی ماه ارتباط سرور سازمان محیط زیست به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات در اینترنت مورد استفاده این سازمان، قطع و دریافت اطلاعات از ۱۴ ایستگاه سازمان محیط زیست طی ساعت ۴ تا ۹ صبح با اخلال روبرو شد، تصریح کرد: در همین زمان دو ایستگاه سنجش کیفیت هوا شهرداری تهران واقع در منطقه ۷ و منطقه ۲ شهرداری نیز با اخلال در انتقال اطلاعات به مرکز روبرو شدند.شهیدزاده ادامه داد: در ساعت ۹ صبح براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان محیط زیست و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، اخلال‌های مذکور رفع و اطلاعات ایستگاه‌ها به‌صورت کامل به مرکز منتقل و توسط وب سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مجدد به نمایش درآمد.مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه انتشار اخباری مانند از دسترس خارج شدن اطلاعات کیفیت هوای تهران فضاسازی است و به هیچ‌عنوان صحت ندارد، تاکید کرد: مسوولیت هوای پاک و یا آلوده با شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیست که بخواهد اطلاعات را از مردم پنهان کند، همچنین اطلاعات کیفیت هوای مناطق مختلف پایتخت به‌صورت آنلاین نمایش داده می‌شود و امکان دخالت دستی در آن وجود ندارد.وی تصریح کرد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در زمینه آلودگی هوا خود را مطالبه‌گر می‌داند و در طول فعالیت خود اطلاعاتی را از مردم مخفی نکرده است.

  کاغذبازی  در هوای آلوده

در همین حال، شینا انصاری، مدیرکل اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در صفحه شخصی خود با انتشار یک رشته توییت درباره آلودگی هوا نوشت: صورت مساله مشخص ‫آلودگی هوا راهکارهای معین دارد که ‌باید در ظرف زمانی منطقی در محورهای مختلف چون توسعه حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروها، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کنترل آلودگی صنایع در طول ایام سال با اولویت در دستور کار نهادهای متولی قرار گیرد.انصاری ادامه داد: مساله آلودگی هوا به عنوان یک مساله شاخص محیط زیستی هر چند موضوعی غامض ولی غیرقابل حل نیست. گریز از واقعیات موجود در تدوین برنامه‌های عمل و کل‌گرایی یا تقلیل‌گرایی مساله موجب شده طی چند دهه به‌جای حل مساله آلودگی هوا با انبوهی از مصوبات مواجه هستیم که متروک یا زمین‌گیر شده‌اند.وی افزود: کوچک انگاشتن این مساله و توجهات موقت و مقطعی به آن صرفا در شرایط هشدار و اضطرار با راهکارهایی عاجل وضربتی مانند توقف فعالیت‌ها، محدودیت در تردد خودروها و حتی تعطیلی شهر نخواهد توانست محملی اثرگذار برای مدیریت آلودگی هوا فراهم کند.انصاری در پایان نوشت: ابعاد مساله آلودگی هوا به جهت فرابخشی بودن آن، حرکت متناسب دستگاه‌ها در چارچوب برنامه و بهایی که ضرورت دارد توسط همه بخش‌های اجرایی و نظارتی برای حل این مساله پرداخته شود، موجب گریز از حل اساس مساله و احاله آن به زمان (مدیریت باد و باران) شده است.

     مشکل سیستم است نه مردم

محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: آلودگی هوا هم مثل هدررفت انرژی در خانه‌ها، مصرف آب و ترافیک است. رفتارهای مردم در این حوزه‌ها ایراد دارد. اما علت اصلی، وجود مشکل در ساختارهای کلان و سیستم است نه مردم. راه‌حل هم در تغییرات نهادی و اصلاح سیستم است. با توصیه مردم به مراعات، مشکلی حل نمی‌شود.اظهارات جوادی یگانه در شرایطی عنوان شده است که طی روزهای اخیر برخی از مسوولان مردم را مسوول آلودگی هوا عنوان کرده و گفته‌اند که مردم گاز کمتری در منزل استفاده کنند تا کارخانه‌ها مجبور به استفاده از سوخت مازوت برای تولید برق نشوند. این در حالی است که برخی از مسوولان سازمان محیط زیست، به دلیل تحریم‌ها انبارها از سوخت مازوت پر شده است و به همین دلیل مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها منع نشده است. اگر چه که مسوولان وزارت نفت این مساله را تکذیب کرده و اعلام کرده‌اند که در نیروگاه‌های نزدیک به کلانشهرها اجازه مصرف سوخت مازوت داده نشده و نمی‌شود.

    تعطیلی اثری 

در کاهش آلودگی هوا ندارد

در کنار توصیه‌های مربوط به مصرف سوخت گاز در منازل و سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها، برخی از کارشناسان و مسوولان مدیریت شهری و استانداری، تعطیلی کامل پایتخت را پیگیری می‌کردند. مساله‌ای که به گفته محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، تعطیلی شهر در شرایطی که مازوت‌سوزی می‌شود، هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.علیخانی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اینکه آیا تغییری در اجرای طرح ترافیک به ویژه در روزهای تعطیل و نیمه تعطیل پایان هفته با توجه به آلودگی هوا اعمال نمی‌شود گفت: شورای ترافیک تهران مسوول هرگونه تغییر در محدودیت‌های ترافیکی است. بحث آلودگی که اکنون تشدید شده است، خیلی ارتباطی به ترافیک ندارد، تشدید آلودگی به دلیل سوخت مازوت در کارخانجات و نیروگاه‌های اطراف تهران است و وظیفه سازمان محیط زیست است که جلوی آنها را بگیرد. او ادامه داد: در کنار این موضوع باید گفت که اکثر قوانین مربوط به آلودگی هوا نیز اجرا نشده است و در صورت اجرا قطعا شاهد چنین وضعیتی نخواهیم بود. 

    اگر قانون اجازه می‌داد...

علیخانی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: اگر قانون به شهرداری اجازه می‌داد حتما جلوی کارخانه‌های آلاینده نیوجرسی می‌گذاشت و آنها را تعطیل می‌کرد تا از مازوت استفاده نکنند؛ اما طبق قانون این وظیفه شهرداری نیست بلکه با محیط زیست است. مقایسه اجرای قوانین مربوط به آلودگی هوا مشخص می‌کند که شهرداری و هر کدام از دستگاه‌های دیگر چقدر به وظایف خود عمل کرده‌اند. 

    ماجرای احضار عضو شورا 

علیخانی همچنین در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: آلودگی هوا ارتباط مستقیم با جان و سلامت مردم دارد و تکالیف دستگاه‌ها نیز در قوانین هوای پاک مشخص است ولی متأسفانه برخی در این زمینه نه تنها کم‌کاری می‌کنند بلکه کسانی هم که در مقابل تخلفات تذکر می‌دهند با شکایت مواجه و گاهی به دادگاه احضار می‌شوند. مثلاً مدتی پیش آقای حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران را به دلیل اینکه به استفاده یکی از کارخانجات اطراف تهران از سوخت مازوت اعتراض کرده بود با آن کارخانه به دادگاه احضار کردند.

 


آلودگی مجدد هوای کلان‌شهرها از ۱۷  دی

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در شهرهای صنعتی و پرجمعیت مجدداً از روز چهارشنبه ۱۷ دی به بعد با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی مواجه هستیم.صادق ضیاییان در گفت‌وگو با فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: روز سه شنبه ۱۶ دی بارش پراکنده و خفیف خواهیم داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی پایتخت بیان کرد: آسمان تهران روز سه شنبه ۱۶ دی صاف گاهی با وزش باد در برخی ساعات همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود، همچنین تا روز جمعه آسمان تهران صاف همراه با غبار محلی خواهد بود بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۹ درجه و یک درجه زیر صفر خواهد بود.

 

ارسال نظر