احتمال تعطیلی پایتخت با تداوم وضعیت قرمز

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۰۴
احتمال تعطیلی پایتخت با تداوم وضعیت قرمز

گروه راه و شهرسازی|

دیروز برای سومین روز متوالی وضعیت هوای تهران قرمز شد. این در حالی است که طی هفته گذشته وضعیت آلودگی هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی قرار داشت و از روز چهارشنبه این شرایط به قدری وخیم‌تر شد که برای همه افراد جامعه ناسالم شد و در وضعیت قرمز قرار گرفت. این همه در حالی است که بنا به پیش بینی سازمان هواشناسی به عنوان زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی، وضعیت جوی در تهران و سایر کلانشهرهای کشور دست کم تا روز دوشنبه هفته جاری پایدار خواهد بود که به معنی انباشت بیش از پیش آلودگی هوا خواهد بود. در همین حال، به دلیل افزایش 30 درصدی مصرف سوخت گاز خانگی در استان تهران و از سوی دیگر روی آوردن نیروگاه‌های برق استان به استفاده از سوخت مازوت با هدف جلوگیری از خاموشی برق، نقشی قابل توجهی در انباشت آلودگی در تهران بازی خواهد کرد.از این رو، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران اعلام کرد: با توجه به پایداری آلودگی هوا، احتمال تعطیلی ۲ روزه تهران در هفته پیش رو وجود دارد. در همین چارچوب، پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در صفحه توییتر خود نوشت: طبق نظر کارشناسان، کاهش یک درجه‌ای دمای منازل، مصرف گاز خانگی را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. ضمن درخواست از مسوولان برای کاهش مصرف سوخت‌های غیراستاندارد در کلان‌شهرها، از شهروندان دعوت می‌کنم تا با همراهی در این حرکت جمعی، به کاهش آلودگی هوا و ارتقاء سلامت عمومی کمک کنند.

  احتمال تعطیلی تهران

محسنی بندپی عصر چهارشنبه در حاشیه جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا به خبرنگاران گفت: با توجه به غلظت آلاینده‌ها در صورت تصویب هیات دولت احتمال تعطیلی یک تا دو روز در هفته آینده وجود دارد. در همین رابطه موارد را به معاون اول رییس‌جمهور اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و در صورت تایید اجرایی خواهد شد. استاندار تهران تاکید کرد: طبق پیش بینی هواشناسی تا هفته آینده پایداری هوا را داریم از این رو دومین جلسه اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد. وی با اشاره به میزان بالای مصرف گاز در استان تهران اظهار گفت: امسال میزان مصرف گاز خانگی در استان تهران ۱۲۲ میلیون مترمکعب بود که در ۲۰ سال اخیر رکورد زد. اگر به میزان یک درجه از مصرف وسایل گرمایشی کم شود صرفه جویی خوبی است و کمک می‌کند تا نیازمندی‌های صنایع برای گاز که سبب قطع گاز آنها شده، جبران شود. بندپی ادامه داد: صداو سیما در ترویج و تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف گاز اقدام کند، چرا که همکاری و همراهی مردم در کاهش مصرف سوخت و سایر اقدامات سبب می‌شود تا آلایندگی هوا به حدی نرسد که سلامت آحاد جامعه را به خطر بیندازد.

  توقف  فعالیت‌های  ساختمانی

استاندار تهران همچنین یادآور شد: در این جلسه مقرر شد کلیه فعالیت‌های ساختمانی که ذرات معلق را در هوا متصاعد می‌کنند، متوقف شوند و موارد استثنایی با معاونت عمرانی استانداری هماهنگی شود. همچنین در جلسه گذشته تردد کامیون‌ها در شب ممنوع شده بود که اکنون طبق مصوبه ستاد ملی، تردد کامیون‌هایی که عمر بالای ۲۰ سال دارند ممنوع است. وی با اشاره به سهم ۱۰ تا ۱۲ درصدی موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا گفت: ۳ میلیون موتور سیکلت در تهران داریم که زیر ۵۰ مورد معاینه فنی دارند و تکلیف شده تا راهور نسبت به توقف موتور سیکلت‌های فاقد معاینه فنی اقدام کند، ضمن اینکه همه دستگاه‌های دولتی، بنگاه‌های اقتصادی، صنوف و شرکت‌هایی که از موتور و پپک موتوری استفاده می‌کنند ملزم شدند که از موتور سیکلت‌های فاقد معاینه فنی استفاده نکنند.

  پایداری جو و آلودگی هوا  در کلانشهرها

در همین حال، فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی گفت: جوی پایدار تا یکشنبه هفته آینده در بیشتر مناطق کشور حاکم خواهد بود که این امر موجب تداوم غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا خواهد بود. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، گودرزی افزود: شهرهای پر جمعیت و صنعتی مانند تهران، کرج، اصفهان، قم، اراک، قزوین، زنجان و مشهد شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها در روزهای آتی خواهند بود که این امر کاهش کیفیت هوا را به همراه دارد. وی ادامه داد: به مردم در این شهرها توصیه می‌شود از تردد‌های غیر ضروری خودداری کرده و نیز از انجام حرکت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز بپرهیزند. کارشناس سازمان هواشناسی با ابراز امیدواری نسبت به بهتر شدن شرایط جوی در روزهای دوشنبه به بعد گفت: روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته پیش رو، برای مناطقی از دریای خزر و گیلان بارش باران پیش بینی شده که تلاطم دریای خزر را نیز به همراه خواهد داشت. بر اساس این گزارش، از روز یکشنبه هفتم دی ماه، با وضعیت جوی پایدار آلودگی هوای تهران شدت گرفت و شاخص آلودگی در روز دهم دی ماه در بسیاری از مناطق و ایستگاه‌های سنجش کیفیت از ۱۸۲ گذشت و با قرار گرفتن در شرایط قرمز نفس کشیدن را برای همه گروه‌های جامعه سخت کرد. کیفیت هوای پایتخت دیروز- دوازدهم دی- نیز از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه‌ای ۱۵۲ در شرایط ناسالم برای همه افراد است. بر این اساس، ایستگاه‌های پارک سلامت منطقه۱۷، شهرداری منطقه ۱۱ و شهرداری منطقه ۲۱ به ترتیب با شاخص‌های ۱۸۳، ۱۸۲ و ۱۷۹ بیشترین آلایندگی را طی ۲۴ ساعت منتهی به ساعت 8 صبح دیروز داشتند. همچنین ایستگاه‌های ژئو فیزیک منطقه۶، شهرداری منطقه۱۶ و میدان امام خمینی منطقه۱۲ به ترتیب با شاخص‌های ۴۹، ۷۴ و ۸۶ کمترین آلایندگی را در این مدت داشتند. شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است. بر این اساس، از ابتدای امسال ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز ناسالم برای همه گروه‌ها به ثبت رسیده است.

  وضعیت «قرمز» هوای تهران

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا هم اکنون در پایتخت ۱۵۱ و کیفیت هوا برای سومین روز پیاپی در وضعیت ناسالم برای همه است. به گزارش ایسنا، براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی صبح امروز (۱۲ دی) با حاکمیت جو پایدار و آرام همراه با انباشت آلاینده‌ها، کیفیت هوای بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. براساس این گزارش طی روز با عدم وزش باد موثر شرایط برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم نمی‌شود همچنین اواخر وقت امروز افزایش ترافیک شامگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق شده و برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر نواحی دور از انتظار نیست. عدم وزش باد موثر تا صبح فردا (۱۳ دی) همراه با آغاز تردد خودروها در نخستین روز هفته سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شود و در نتیجه کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد. حاکمیت جو پایدار و آرام طی فردا (۱۳ دی) نیز سبب تجمع آلاینده‌ها خواهد شد و با افزایش تردد خودروها در ساعات پایانی شنبه بر غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق افزوده شده و احتمال می‌رود کیفیت هوای شهر تهران به‌ویژه در مناطق پرتردد در وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد. براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص ۲۴ ساعت گذشته کیفیت هوای تهران منتهی به ۸ صبح امروز با شاخص میانگین ۱۵۸ در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت. کیفیت هوای هم‌اکنون نیز با شاخص میانگین ۱۵۱ همچنان در شرایط ناسالم برای همه است.

ارسال نظر