پروازهای خارجی محدود می‌شود؟

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۵۸۷
پروازهای خارجی محدود می‌شود؟

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که موج ظهور و بروز نوع جدید ویروس کرونا از مرزهای انگلیس فراتر رفته و حتی در قاره سیاه وحشت افکنی کرده است، مقام‌های سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی خود را برای افزایش محدودیت‌های پروازی به مقاصد خارجی، در صورت درخواست و تایید ستاد ملی کرونا اعلام کردند.

به گزارش «تعادل»، حدود 10 روز پیش، شناسایی نوع جدید و جهش یافته کرونا در انگلیس، بار دیگر شرایط دلهره آور ناشی از شیوع یک ویروس ناشناخته و جدید را در بخش‌های متعددی از جهان ایجاد کرد. اگر حدود یک سال پیش در کشورهای مختلف و از جمله در ایران، نگرانی فزاینده‌ای نسبت به شیوع ویروس کرونای چینی رشد و نمو یافت، از چند روز پیش چنین حالتی نسبت به ویروس کرونای جدید که در انگلیس شناسایی شده، نه تنها در سراسر اروپا که حتی در کشورهای آسیایی و امریکایی هم شکل گرفته و در حال گسترش است.

گفته می‌شود، قدرت شیوع نوع جدید ویروس کرونای مشاهده شده در انگلیس، ۷۰ درصد بالاتر از نوع اولیه این ویروس باشد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، نوع جدید این ویروس در دانمارک، هلند و استرالیا شناسایی شده است. با این حال، برخی از گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که این ویروس جدید مرزهای اروپا را در نوردیده و به قاره آفریقا رسیده است.

سال گذشته، کشورهای مختلف در مواجهه با ویروس کرونای چینی، در اولین گام پروازهای خود به چین را لغو کردند، کاری که در ایران دیرهنگام و البته با اما و اگرهای فراوانی انجام شد. اما طی یک هفته گذشته، ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی پروازهای خود به انگلیس را تعلیق کردند. مقام‌های مسوول ایران نیز اعلام کردند که این پروازها به مدت دو هفته تعلیق خواهد شد. در این حال، از آنجا که هنوز پروازهای انگلیس به ایران لغو یا تعلیق نشده، نگرانی از ورود ویروس جدید کرونا به ایران وجود دارد.

  آمادگی صنعت هوایی برای 2 ماموریت

دیروز اما رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه همه پروازهای خارجی و داخلی به مقصد و از مبداء انگلستان لغو شدند، گفت: در صورت درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده ایجاد محدودیت‌های بیشتر در دیگر پروازهای خارجی برای مقابله با کرونای جدید و واردات واکسن کرونا از هر کشوری هستیم.

تورج دهقان زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بنا به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروازهای انگلستان به صورت دو طرفه به حالت تعلیق درآمد و در حال حاضر هیچ ایرلاین ایرانی یا خارجی نمی‌تواند از انگلستان به ایران مسافری سوار کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به شناسایی شدن ویروس جهش یافته جدید کرونا در کشورهای دیگر، آیا پروازهای ایران به مقاصد خارجی دیگر هم تعلیق می‌شود؟ افزود: اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا ستاد کرونا درخواست کند، می‌توانیم هر پرواز خارجی دیگری را هم تعلیق کنیم چرا که حفظ سلامتی مردم برای ما از هر چیزی مهم‌تر است.

  پرواز ایرلاین‌های خارجی هم لغو شد

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: البته برخی ایرلاین‌های خارجی پروازهایی برنامه‌ریزی کرده بودند که آنها را هم تعلیق کردیم و در حال حاضر تنها هواپیمایی قطر ایرویز مسافران را از فرودگاه امام خمینی(ره) به صورت غیر مستقیم به انگلستان می‌برد که البته این پرواز محدود، فوق‌العاده و با شرایط خاص انجام می‌شود و هیچ مسافری از انگلستان نمی‌تواند به ایران بیاید.

    بر سر قول خود هستیم

دهقان زنگنه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به حل شدن مشکل نقل و انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا و اطلاعیه اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در زمینه همکاری همه ایرلاین‌ها برای جابه‌جایی آن در همه نقاط دنیا، آیا هواپیماهای ایرانی آمادگی واردات واکسن را دارند؟ گفت: بر اساس چیزی که پیش از این هم اعلام کرده بودیم، دو ایرلاین ایرانی ماهان و ایران‌ایر آمادگی کاملی برای انتقال هر گونه واکسنی که مورد تایید مسوولان بهداشتی کشور باشد را دارند و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

    هیچ بلیتی به مقصد انگلیس فروش نرفته‌ است

در همین حال، معاون سازمان هواپیمایی درباره فروش بلیت مبدا و مقصد انگلیس در برخی از سایت‌ها گفت: هر چند فروش بلیت در سایت‌ها نمایش داده‌می‌شود اما پذیرش نمی‌شوند همچنین فروش بلیت با تاریخ پرواز پس از پانزدهم دی ماه مجاز است.

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور انگلستان در بحث مشاهده ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا، با تشخیص وزارت بهداشت برای جلوگیری از انتقال این ویروس جهش یافته و حفظ سلامت مردم، پروازهای بین ایران و مقاصد کشور انگلستان تا دو هفته به تعلیق درآمد و تا تاریخ 15 دی ماه هیچ پروازی در این مسیر انجام نمی‌شود.وی ادامه داد: همچنین تمام پروازهای ایرلاین‌هایی که پرواز غیر مستقیم به ایران دارند مانند ترکیش، امارات، قطرایرویز و پگاسوس از هر مقصدی از انگلیس به ایران ممنوع است و جلوی این پروازها از چند روز گذشته گرفته شد.جلالی با تاکید بر اینکه به همه سایت‌ها هم اعلام شده در این مسیر پروازی فعلا به مسافران و متقاضیان فروش بلیت نداشته باشند، تاکید کرد: شاید روی برخی از این سایت‌ها برنامه فروش بلیت و برنامه پروازی باشد اما به هیچ عنوان پذیرش نمی‌کنند و امکان فروش آن بلیت‌های نمایش داده‌شده روی سایت وجود ندارد.

  احتمال تمدید ممنوعیت پرواز به انگلیس

معاون سازمان هواپیمایی گفت: نکته بعد این است که طبق تشخیص وزارت بهداشت فعلا انجام این پروازها دو هفته ممنوع شده است و اگر مردم دقت کنند می‌بینند که تاریخ فروش این بلیت‌ها در سایت‌های فروش بلیت هواپیما برای بعد از پانزدهم دی ماه است. امکان دارد که تاریخ ممنوعیت پرواز بین ایران و انگلستان تمدید شود که آن را به تمام شرکت‌ها و آژانس‌های فروش و سایت‌های فروش بلیت هواپیما اعلام می‌کنیم اما تا این لحظه ممنوعیت پروازی تا تاریخ 15 دی ماه است و بعد از این تاریخ امکان فروش بلیت وجود دارد.

وی تاکید کرد: برای بلیت‌هایی که تا تاریخ 15 دی ماه به فروش می‌رسد هیچ پروازی انجام نخواهد شد.

جلالی درباره برگشت پول مسافران که پرواز آنها لغو شده، اظهار داشت: افرادی که قبل از اعلام ممنوعیت پروازی بین ایران و انگلستان نسبت به خرید بلیت هواپیما اقدام کردند، هزینه بلیت به صورت کامل به این افراد برگردانده می‌شود اما انتظار پرداخت خسارت را نداشته باشند چراکه ایرلاین‌ها در این مورد تقصیری نداشتند. فقط پول بلیت به مسافران داده می‌شود و سازمان هواپیمایی ایران موضوع را پیگیری می‌کند. 


 

ارسال نظر