ایرانشهر

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۹۳

بازار مسکن تا 6 ماه راکد است

مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بعد از خروج تقاضای مصرفی، از حدود یک ماه پیش تقاضای سرمایه‌گذاری هم از بازار ملک خارج شده است گفت: تا سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ بازار مسکن در حالت بلاتکلیفی قرار می‌گیرد و قیمت‌ها ثبات نسبی خواهد داشت.روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی سه سال گذشته در عین حال که قیمت مسکن در تهران ۵.۵ برابر شده قدرت خرید مصرف‌کننده افزایش نداشته است. در سه سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بوده، درآمد خانوار کاهشی شده و توان مصرف‌کننده واقعی پایین آمده است. از ماه‌ها قبل پارامتر تقاضای مصرفی، عاملی برای افزایش قیمت نبوده اما نرخ‌ها بالا رفته است.وی افزود: آنچه طی ماه‌های اخیر باعث افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن شد تقاضای سوداگرانه و سرمایه‌گذاری بود. البته این گروه با کاهش ارزش پول ملی به دنبال ایجاد یک سپر تورمی بودند. بعد از انتخابات امریکا و با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان در بازه شش ماهه پیش رو بازار مسکن در حالت بلاتکلیفی به سر خواهد برد. مصرف‌کنندگان که از قبل حضور نداشته‌اند، سرمایه‌گذاران برای ورود تعلل می‌کنند.    این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه احتمالا تعداد معاملات در بازه زمانی 6 ماهه آینده در مقایسه با میانگین ۱۰ ساله کمتر باشد گفت: درخصوص قیمت‌ها با توجه به رفتار معمول بازار مسکن وارد دوره ثبات نسبی قیمتی شده‌ایم که از تورم عمومی جا می‌ماند. این به معنای کاهش ارزش واقعی قیمت مسکن است. مگر اینکه اتفاق ویژه‌ای در حوزه ارز بیفتد. اما اگر روند بازار همانند آنچه طی یک ماه اخیر اتفاق افتاده ادامه پیدا کند انتظار داریم تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها و کاهش معاملات باشیم.روانشادنیا با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی ساخت و ساز طی نیمه نخست سال جاری نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ گفت: به دلیل موانع زیاد محیط کسب و کار صنعت ساختمان از جمله طولانی بودن مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی و دست و پاگیر بودن مقررات، به اندازه کافی سرمایه‌گذاران در این صنعت با ریسک مواجهند. اگر ریسک سیستماتیک مثل شوک‌های سیاسی هم اضافه شود در سرمایه‌گذاری دست نگه می‌دارند تا وضعیت انتخابات سال آینده مشخص شود. لذا نمی‌توان به رشد محسوس ساخت‌و‌ساز در میان مدت امیدوار بود.

قیمت زمین در تابستان ۱۳۹۹ دو برابر شد

مرکز آمار اعلام کرد: متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال ۱۰۱.۸ درصد رشد داشته است.به گزارش مهر، مرکز آمار ایران، نتایج طرح گردآوری اطلاعات قیمت و اجاره مسکن نقاط شهری کشور در تابستان ٩٩ را اعلام کرد. طبق این نتایج، بنگاه‌های معاملات ملکی کشور موظف هستند مشخصات کلیه‎ معاملات خرید و فروشی که سند آنها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند.با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. در ضمن وزن‌های مورد استفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥ به‎روز شده است.متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ٧٣٣٤٤ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٦٧ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل، ۲۸.۴ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٠١.٨ درصد افزایش داشته است.

افتتاح آزادراه تبریز- سهند پس از ۱۰ سال انتظار

آزادراه تبریز- سهند پس از ۱۰ سال انتظار، روز سه‌‌شنبه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.به گزارش ایلنا، این آزادراه که اجرای آن از سال ۱۳۸۹ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز-آذرشهر آغاز شده ۲۰ کیلومتر طول دارد و 8 دهنه پل بسیار بزرگ در طول این مسیر ساخته شده است. با احداث این آزادراه از بار ترافیک جاده فعلی تبریز- آذرشهر که جزو محورهای پرترافیک استان است کاسته شده و پیش‌بینی می‌شود روزانه بالغ بر ۳۰ هزار وسیله نقلیه در سال اول بهره‌برداری از این آزادراه تردد داشته باشند.ساخت این آزادراه با کاهش فاصله مکانی و زمانی بین کلان‌شهر تبریز و شهر جدید سهند تا ۱۰ دقیقه، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و ارتقای کیفیت ایمنی را در پی دارد. به گفته مسوولان، بهره‌برداری از این آزادراه صرفه‌جویی سالانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتری سوخت را در پی دارد.تسهیل در ترافیک عبوری محور موجود تبریز-آذرشهر، کاهش هزینه و مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی، کاهش مسافت و دسترسی سریع به کلان‌شهر تبریز، افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از زمان و کاهش اتلاف وقت شهروندان، کاهش تصادفات و استهلاک خودروها و ارتقای ایمنی سفر، رونق بخشیدن به سرمایه‌گذاری ملی و گردشگری در شهر جدید سهند و افزایش جذابیت سکونت در شهر جدید و رونق اقتصادی آن از جمله مزایای این آزادراه عنوان شده است.

 

ارسال نظر