وحشت جهانی از کرونای بریتانیایی

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۲۷
وحشت جهانی از کرونای بریتانیایی

کرونا در انگلیس باعث شد کشورهای اروپا و نقاط دیگر جهان سفر به انگلیس را ممنوع کنند

گروه راه و شهرسازی|

با شناسایی نوع جدید و جهش یافته کرونا در انگلیس، بار دیگر شرایط دلهره آور ناشی از وجود یک ویروس ناشناخته و جدید، به فاصله یک‌سال از شناسایی کووید 19در بخش‌های متعددی از جهان سیطره یافته است. اگر حدود یک سال پیش در کشورهای مختلف و از جمله در ایران، نگرانی فزاینده‌ای نسبت به شیوع ویروس کرونای چینی رشد و نمو یافت، از چند روز پیش چنین حالتی نسبت به ویروس کرونای انگلیسی نه تنها در سراسر اروپا که حتی در کشورهای آسیایی و امریکایی هم شکل گرفته و در حال گسترش است.

به گزارش «تعادل»، سال گذشته، کشورهای مختلف در مواجه با ویروس کرونای چینی، در اولین گام پروازهای خود به چین را لغو کردند، کاری که در ایران دیرهنگام و البته با اما و اگرهای فراوانی انجام شد. حالا نیز ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی پروازهای خود به انگلیس را تعلیق کرده‌اند. مقام‌های مسوول ایران اعلام کرده‌اند که این پروازها به مدت دو هفته تعلق خواهد شد. در این حال، از آنجا که هنوز پروازهای انگلیس به ایران لغو یا تعلیق نشده، نگرانی از ورود ویروس کرونای انگلیسی به ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه خبرهایی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه نخستین مورد از ابتلای کرونا ویروس نوع انگلیسی در برخی کشورها مشاهده شده و به همین سبب حرکت قطارها و هواپیماهای از کشورهایی مانند بلژیک و هلند به انگلستان لغو شده است.

انگلیس اواخر هفته گذشته نسبت به شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا هشدار داد که تصور می‌رود قدرت شیوع آن ۷۰ درصد بالاتر از نوع اولیه این ویروس باشد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد نوع جدید تاکنون در دانمارک، هلند و استرالیا شناسایی شده است.پس از پیگیری‌ها درباره شرایط جدید پروازهای مسافری ایران به مقاصد مختلف انگلیس، شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: با توجه به شرایط پیش‌آمده جدید در ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در انگلستان، به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف جلوگیری از انتقال بیماری و تلاش برای حفظ سلامت مردم پروازهای بین تهران و مقاصد کشور انگلستان به مدت دو هفته تعلیق می‌شود.

با توجه به شرایط به وجود آمده مشخص نیست که محدودیت پروازهای مسافری به مقاصد انگلیس که پیش این سه بار در هفته انجام می‌شد تا چه زمانی ادامه دارد و اما با توجه به اینکه ممکن است شیوع این ویروس جهش یافته در انگلستان مدت‌ها به طول بینجامد، باید دید مسوولان چگونه از سلامت مردم حفاظت کرده و محدودیت پروازی را به این کشور ادامه می‌دهند؟

     جزییات آخرین پرواز تهران-لندن 

با وجود اینکه پروازهای ایران به مقصد انگلیس به دلیل شیوع کرونای جدید انگلیسی به دستور وزارت بهداشت تعلیق شده است، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که آخرین پرواز به مقصد این کشور روز سه‌شنبه هفته جاری به صورت یک‌طرفه انجام می‌شود.

در این رابطه، ابولقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آخرین پرواز شرکت هواپیمایی ایران سه‌‎شنبه دوم دی ماه به مقصد لندن انجام می‌شود که البته این پرواز تنها مسافرانی را که از تهران قصد دارند به لندن بروند، می‌برد و برای بازگشت به صورت خالی بر می‌گردد.

وی افزود: البته کروی پروازی ایرانی نیز که حدود ۱۴ نفر هستند در لندن سوار بر این هواپیما شده و پس از این پرواز دیگری به انگلستان انجام نخواهد شد تا ببینیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا چه می‌گوید.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: مسلما سلامت مردم برای مسوولان و شرکت‌های هواپیمایی در درجه نخست اهمیت قرار دارد و به همین سبب پس از این پرواز دیگر پروازی به مقصد انگلستان انجام نخواهد شد و منتظریم تا ببینیم ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چه تصمیمی در ادامه خواهند گرفت.

     منع پروازهای انگلیس در اکثر کشورها

در این حال، گزارش رسانه‌های خارجی حاکی از این است که شناسایی نوع جدید بسیار مسری ویروس کرونا در انگلیس باعث شد کشورهای اروپا و نقاط دیگر جهان سفر به انگلیس را ممنوع کنند.

خبر انتشار این نوع جدید ویروس کرونا باعث شد دولت انگلیس از برنامه‌های خود برای تسهیل رفت و آمد خانواده‌ها در ایام کریسمس عقب‌نشینی و لندن و سایر مناطق جنوب این کشور را که کانون آلودگی جدید هستند، قرنطینه کرده است.

کشورهای متعددی در روزهای گذشته اعلام کردند قصد دارند مرزهای خود را به روی انگلیس ببندند. در اروپا، کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، ایرلند و هلند اعلام کردند پروازها از انگلیس را ممنوع می‌کنند. اتریش و سوئد هم آماده اعلام ممنوعیت مشابه می‌شوند.فرانسه از یکشنبه شب به مدت ۴۸ساعت ورود مسافران و بار از طریق جاده‌ای، هوایی، دریایی یا ریلی از انگلیس را ممنوع کرده است. بندر دوور هم به روی همه کشتی‌هایی که انگلیس را ترک می‌کنند، بسته شد.

گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد: اندکی تعجب آور بوده که فرانسه مرزش را به روی جابه‌جایی بار بسته است.دولت آلمان نیمه شب یکشنبه همه پروازها از انگلیس را معلق کرد. ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان اظهار کرد جهش ویروس انگلیس هنوز در آلمان شناسایی نشده است.

ممنوعیت بلژیک هم مانع انجام پروازها و حرکت قطارها از جمله خدمات ریلی پرسرعت یورواستار شد. در این بین، ایتالیا همه پروازهای از این کشور را تا ششم ژانویه متوقف کرد و وزارت بهداشت ایتالیا اعلام کرد نخستین مورد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در رم گزارش شده است. هلند نیز پروازها از انگلیس را تا اول ژانویه ممنوع کرد.

ایرلند که معمولا ترافیک مسافری قابل توجهی با انگلیس در این وقت از سال دارد، اعلام کرد: پروازها از انگلیس، ولز و اسکاتلند باید حداقل به مدت ۴۸ ساعت ممنوع شود.

انتظار می‌رود شورای اروپایی مذاکراتی در خصوص واکنش هماهنگ اتحادیه اروپا نسبت به شیوع نوع جدید ویروس کرونا برگزار کند.

این وضعیت ممکن است مذاکرات برگزیت را پیچیده‌تر کند. انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص روابط تجاری پسابرگزیت پس از خروج این کشور از بلوک اتحادیه اروپا در ۳۱ دسامبر در بن بست مانده‌اند و اختلافات بر سر مسائلی نظیر صید ماهی به قوت خود باقی مانده‌اند.سایر کشورها از جمله کانادا و رژیم صهیونیستی هم تدابیر جدیدی وضع کرده و پروازها از انگلیس را ممنوع کرده‌اند.بر اساس گزارش شبکه CNBC، انگلیس نخستین کشوری بود که با عرضه و ترزیق واکسن کووید ۱۹ ساخت شرکت فایزر و بایون تک موافقت کرد. اما حالا با شرایط پیش آمده معلوم نیست که این واکسن و سایر واکسن‌های مشابه تا چه در برابر ویروس جدید کرونا مصونیت ایجاد می‌کنند.

 

 

ارسال نظر