صدور پروانه‌های خلاف در جماران در گذشته

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۷۰
صدور پروانه‌های خلاف در جماران در گذشته

معاون شهردار تهران با اشاره به ارسال نامه شهرداری به شورای عالی معماری و شهرسازی برای ابهام‌زدایی از طرح مشاور محله جماران درباره شکایت شهرداری از شورای عالی معماری و شهرسازی و نهاد ریاست‌جمهوری گفت: نهادهای نظارتی وجود دارد که بر اجرای صحیح قانون و ضوابط و مقررات نظارت و این مساله را نیز پایش می‌کنند.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به ابلاغ محرمانه مصوبه لغو محدودیت محله جماران و موضع شهرداری تهران در این زمینه گفت: موضع شهرداری همانی است که در گذشته داشته است و بر همان مواضع قبلی پافشاری می‌کنیم. 

او با اشاره به مصوبه مجلس درباره محله جماران گفت: از نظر حقوقی در سال‌های گذشته مصوبه‌ای در مجلس به تصویب رسیده است مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران ملزم به حفظ بافت قدیمی و سنتی محله جماران و تبدیل آن به منطقه گردشگری هستند. 

   ملاک عمل شهرداری در جماران

گلپایگانی با اشاره به طرحی که در سال ۸۰ توسط وزارت مسکن تهیه شد، گفت: این طرح که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید تا به امروز برای ما ملاک عمل بوده و براساس آن عمل می‌کنیم. 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: به رغم آنکه در گذشته چند پروانه خلاف ضوابط طرح، در این محله صادر شده، اما طرح در کل موفق بوده است، چرا که بافت قدیمی و سنتی به ویژه در کوچه شهید حسنی کیا «کوچه منتهی به بیت امام» موفق ارزیابی می‌شود. 

او با اشاره به هزینه‌هایی که برای حفظ بافت سنتی محله جماران انجام شد، گفت: تملک دو باغ بزرگ و تبدیل آن به بوستان، ساماندهی و بهسازی کوچه‌ها، سرای محله و غیره هزینه‌های خوبی بود که برای این محله انجام شد، اما این طرح در یک زمینه خوب عمل نکرده است؛ بخشی که در مصوبه مجلس نیز به آن اشاره و تاکید شده که اگر نیاز به تملک اراضی بود شهرداری نسبت به آن اقدام و وزارت مسکن نیز با واگذاری زمین در تحقق این طرح همیاری کند که در این زمینه جای کار بیشتری است.

   عدم جلب رضایت ساکنان جماران 

گلپایگانی تاکید کرد: باید در جلب رضایت ساکنان و کسانی که مالک قدیمی بوده‌اند توجه جدی‌تری می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است.

او با اشاره به اعلام موضع شهرداری تهران در جلسه‌های شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: حفظ بافت قدیمی و سنتی، حفظ ویژگی‌های طبیعی ارزشمند محیط، رعایت حقوق مالکان و ساکنان قدیمی محل و تامین‌عدم النفع ناشی از اعمال ضوابط طرح، فراهم کردن زمینه‌ها، زیرساخت‌های حضور گردشگران ایرانی و خارجی و ساخت راه دسترسی جایگزین به بیمارستان کنار خانه امام از جمله مواضع شهرداری تهران درباره این محله است. 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای افزودن به طبقه‌های ساختمان در حال ساخت و درخواست بخشی از مردم جماران مبنی بر اجازه تعداد طبقات بیشتر، قرار بر تجدیدنظر در طرح شد، اضافه کرد: در گفت‌وگوهای دامنه‌دار در شورای عالی شهرسازی و معماری بر نکات و بایدهای منتج از حفظ هویت محله و همیاری با مردم و ساکنان قدیمی تاکید شد و در نهایت کار تهیه طرح به مشاور سپرده شد.

گلپایگانی با اشاره به اینکه کار مشاور دارای ویژگی‌های مثبتی است به ابهام‌های موجود در آن اشاره کرد و گفت: اما طرح مشاور ابهام‌هایی دارد و از نظر شورای شهر و شهرداری تهران، هر گونه ضوابط و مقررات باید با اصل حفظ بافت قدیمی و سنتی محله سازگار باشد و رعایت همجواری اثر ثبت شده بیت امام و حسینیه جماران را رعایت کند.

او ادامه داد: برای شهرداری تهران ابهامات و کاستی‌هایی وجود دارد که در نامه مفصلی به رییس شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام شده است. 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در این نامه شهرداری تهران آمادگی خود را برای همکاری در رفع ابهامات و کاملتر شدن طرح اعلام کرده است، افزود: شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و همه نهادهای حاکمیتی باید وظیفه‌ای که در قبال مکان _رویداد بیت امام و حسینه جماران دارند را با بهترین صورت ممکن به انجام برسانند. شهرداری این آمادگی را دارد تا برای خلق یک طرح معمارانه و شهرسازانه با کسب رضایت مردم و پاسداری از ارزش مکان با پشتیبانی شورای اسلامی شهر همه توان خود را به میدان بیاورد. این موارد در مکاتبه با وزیر محترم راه و شهرسازی اعلام شده و امیدواریم به سرانجام مناسب با شرایط محله جماران برسد. در مجموع این مساله قابل حل است. او در پاسخ به این سوال که شهرداری چگونه این مصوبه را از نظر قانونی پیگیری می‌کند در حالی که چندین ماه در رفت و برگشت است و فعلا رای به نفع دولت صادر شده است، گفت: فعلا که اتفاقی روی زمین نیفتاده و مهم اتفاقی است که روی زمین می‌افتد. در هر صورت، همه وظیفه داریم که به قانون و مصلحت همگانی پایبند باشیم و انشالله اتفاقی مغایر با قوانین و مقررات نمی‌افتد. 

معاون شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا طرحی که شورای شهر در واکنش به این مصوبه ارایه و شهرداری را ملزم به جبران‌عدم‌النفع مالکان قدیمی محدوده می‌کند طرح بازدارنده‌ای است؟ گفت: بخش عمده‌ای از طرح شورا در جهت تسهیل در انجام کاری است که مدتی مغفول مانده بود تا رضایت ساکنان محلی را جلب کند. شورا می‌خواهد تسهیل‌گر اقدامات شهرداری با این طرح باشد. همچنین شورا به دنبال آن است که زمینه‌های اجرای طرحی که بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی منطبق باشد فراهم کند. 

   پیشنهاد شهرداری چه بود؟

او در واکنش به پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر ایجاد یک کارگروه کارشناسی برای رفع این مشکل گفت: در نامه‌ای که به وزیر راه و شهرسازی ارسال شد این پیشنهاد را دادیم که به صورت مشترک و با حضور چندجانبه مدیران و کارشناسان ابهامات موجود در طرح را برطرف کنیم. گلپایگانی گفت: محله جماران ارزش هویتی-تاریخی دارد و لازم است همه ما تلاش کنیم این ارزش تاریخی را حفظ کنیم و به نسل‌های آینده انتقال دهیم و در عین حال رضایت شهروندان را کسب کنیم و شهرداری تهران نیز آمادگی انجام این کار را دارد.

 

ارسال نظر