بهانه ستاد مقابله با کرونا رد شد

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۱۷
بهانه ستاد مقابله با کرونا رد شد

گروه راه و شهرسازی|

وزیر راه و شهرسازی و مسوولان حمل و نقل هوایی کشور، بهانه یکی از مسوولان ستاد مقابله برای عدم خرید و تامین واکسن «فایزر» مبنی بر نبود تجهیزات مورد نیاز برای حمل و نقل این واکسن ضد کرونا را رد کردند. در این حال، اگر چه واکسن کرونای شرکت آمریکایی «فایزر» بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان باید در دمای منفی 94 درجه فارنهایت (منفی 70 درجه سانتیگراد) ذخیره شود، اما تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که این واکسن ضد کرونا نیازی به نگهداری در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نداشته و در دمای معمول یخچال ثابت می‌ماند. به گزارش پایگاه اینترنتی نیوساینتیست، این احتمال بر اساس نتایج مطالعه دو گروه از محققانی است که آنها هم برای تولید واکسن‌های خود از همان فناوری واکسن فایزر استفاده کرده‌اند. این محققان متوجه شدند که واکسن‌های تولیدی آنها برای مدت دست کم سه ماه می‌توانند در دمای یخچال ثابت بمانند.

 

اسلامی: مشکلی نداریم

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در خصوص آمادگی این وزارتخانه برای حمل واکسن کرونا، گفت: مشکل جابه‌جایی واکسن کرونا را نداریم و هر لحظه که وزارت بهداشت مقصد را اعلام کند آماده جابه‌جایی و وارد کردن واکسن می‌شویم. مسوولی که در وزارت بهداشت آن صحبت را مطرح کردند به ما نگفتند و ما اطلاع نداریم این فرد با چه کسی صحبت کرده است.

بر اساس این گزارش، پیش‌تر «مصطفی قانعی» رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در یک برنامه‌ تلویزیونی گفته بود: ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا (کوواکس) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد چرا که این واکسن به شرایط و الزاماتی مانند زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد و این امکانات در هواپیماها و سیستم حمل و نقل ما وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به اینکه «اخیرا یکی از مسوولان اعلام داشته است که ایرلاین‌های ایرانی امکان حمل واکسن‌های کرونا را به کشور ندارند، آیا این موضوع صحت دارد؟» گفت: ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی مشکلی برای جابه‌جایی و حمل واکسن کرونا ندارند و ما آمادگی حمل و جابه‌جایی این واکسن را داریم.

 

هما و ماهان؛ کاندیدای حمل واکسن

تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده است که هیچ مشکلی برای واردات واکسن کرونا وجود ندارد و اکنون دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی این سازمان طی بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که این دو ایرلاین هیچ مشکلی برای واردات انواع واکسن از جمله فایزر ندارند. شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز حدود ۳ هفته پیش گفته بود: در یکی از فرودگاه‌ها اقدامات مربوط به تجهیز انبارها برای نگهداری واکسن کووید ۱۹ آغاز شده است و به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم.

یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی‌اکسیدکربن منجمد یا یخ خشک است، زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت دی. اچ. ال درباره حمل ونقل واکسن، همه هواپیماهای پهن پیکر می‌توانند حداکثر حدود یک تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق‌بندی شده، حمل کنند. شرکت پست آلمان به جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونه‌های آزمایشی واکسن‌ها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۰ روز سرد نگه می‌دارد. آن طور که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود: راه‌حل بسیاری وجود دارد که با کمترین هزینه و با همین ناوگان کهنه بتوانیم موفق به ورود درست و صحیح واکسن‌ها به کشور شویم که زمان نهایی آن را وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌کند. آدم نژاد با تشریح جزییات آماده‌سازی فرودگاه و هواپیماها برای انتقال واکسن‌ کرونا به کشور اظهار کرده بود: هواپیمای کارگو می‌توانند محموله واکسن کرونا را جابه‌جا کنند، البته هنوز زمان اولین پرواز مشخص نیست، اما اکنون به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم. وزارت راه از ماه قبل اعلام کرده است در حال آماده سازی و تجهیز پنج فروند هواپیما برای حمل و انتقال واکسن کووید۱۹ بوده و در حال بررسی است که در هر هواپیما با ایجاد مکانیزمی مانند بکارگیری چندین تن یخ خشک، امکان نگهداری از واکسن در طول پرواز را مهیا کند.

 

آمادگی 5 هواپیما برای حمل واکسن

دهم آذرماه امسال بود که موضوع هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی برای انتقال واکسن کرونا از طریق پنج فروند هواپیمای 2 شرکت هواپیمایی داخلی مطرح شد؛ خبری مهم و نویدبخش برای این روزهایی کرونایی مردم که با وجود تحمل سختی‌های بسیار، امید به ریشه‌کن شدن این ویروس منحوس دارند.

به هر حال موضوع آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای انتقال واکسن کرونا به کشور که در جلسه آمادگی برای حمل و انتقال واکسن کووید 19 در ستاد مدیریت بحران مطرح شده بود، از سوی جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران رسانه‌ای شد.

به گفته شهرام آدم‌نژاد، ‌به منظور آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای حمل و انتقال واکسن کووید 19 به کشور، جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، همچنین بررسی‌ها در خصوص شرایط و تجهیزات مورد نیاز برای انتقال واکسن به کشور، از طریق ‌هواپیما و تامین ابزار و تجهیز فضای لازم در فرودگاه‌ها برای تخلیه از هواپیما و نگهداری در فرودگاه تا زمان انتقال به مراکز درمانی و محل نگهداری در شهرها، انجام پذیرفت.

به گفته جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران، هماهنگی در این باره در آن راستا صورت گرفت تا‌ در صورتی که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصمیم به واردات واکسن کووید 19به کشور بگیرد، سرعت انتقال واکسن به کشور توسط کمیته حمل‌و‌نقل، با پیش بینی‌های صورت گرفته برای تامین تجهیزات مورد نیاز افزایش یابد.

‌‌آدم‌نژاد گفته بود که تعداد پنج فروند هواپیما را برای واردات واکسن آماده کرده‌ایم و در حال بررسی هستیم که در هر هواپیما چند تن یخ خشک باید تعبیه شود که هواپیماها امکان واردات واکسن را داشته باشند.

 

هما: ایرباس مسافری را هم باری می‌کنیم

در این‌باره حسین جهانی، مدیرکل روابط عمومی هما نیز اعلام کرد که ‌آماده انتقال واکسن کرونا هستیم اما تاکنون وزارت بهداشت و درمان کشور درباره شرایط محیطی و نگهداری از این واکسن و همچنین چگونگی انتقال از جمله آنکه به صورت یخچالی و یا سردخانه‌ای حمل شود، اظهار نظری نکرده است.

به گفته جهانی، پیش از این جلسات و هماهنگی‌های زیادی در رابطه با واردات واکسن کرونا بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت صورت گرفت‌، اما با شرکت ایران‌ایر در مورد شرایط و نگهداری آن صحبتی نشده است.

وی اعلام کرده است: ‌‌‌شرکت ایران‌ایر دارای یک فروند هواپیمای کارگو (باری) برای واردات واکسن کرونا است‌، البته با همکاری معاونت مهندسی و تعمیرات خود قابلیت آن را داریم که هواپیما‌های مسافری خود را به هواپیمای باری برای حمل واکسن‌کرونا تبدیل کنیم‌. هم اکنون یک فروند هواپیمای ۷۴۷ در ‌ایران‌ایر برای واردات این واکسن وجود دارد در صورت نیاز هم قابلیت تبدیل هواپیمای مسافری ایرباس به هواپیمایی کارگو را داریم.

 

ارسال نظر