انتقاد از تحریک اهالی جماران

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۰۵

گروه راه و شهر‌سازی| 

محمد سالاری، محمدجواد حق‌شناس، حسن خلیلی‌آبادی، حجت نظری و مجید فراهانی، پنج عضو شورای شهر تهران در تذکری به نهاد ریاست‌جمهوری خواستار عمل به تعهدات قانونی خود در قبال مدیریت شهری شدند و نسبت به تلاش آن نهاد برای لغو محدودیت ارتفاعی ساخت و ساز در محله جماران انتقاد کردند. آنها همچنین در نامه خود به رویکرد دوگانه دولت در عدم واکنش به درخواست شهروندان در رفع محدودیت ارتفاع در برخی از مناطق دیگر پایتخت همچون کن، فرحزاد، مسگرآباد و... اشاره کردند. داستان جدال میان نهاد ریاست‌جمهوری و مدیریت شهری در محله جماران از روزهای آخر خردادماه سال جاری آغاز شد. آنجا که طبقه سوم ساختمان در دست احداث این نهاد به خواست برخی از اعضای شورای شهر، توسط ماموران شهرداری منطقه یک پایتخت تخریب شد.در متن تذکر 5 عضو شورای شهر تهران که به هیات رییسه این شورا ارایه شده، آمده است: «اعضای شورای پنجم شهر تهران، ریاست شورا و شهرداران منتخب این دوره شورا، در مکاتبات متعدد و مستمر نسبت به ایفای تعهدات دولت و نهاد ریاست‌جمهوری در خصوص کمک به مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی، تأمین اتوبوس و نیز ایفای تعهدات قانونی دولت نسبت به ارایه بسته‌های تشویقی جهت تسریع بازآفرینی شهری و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و کمک سازمان‌ها و نهادهای خدمت رسان دولتی به مالکین املاک واقع در بافت فرسوده و نیز احیای سند مجموعه شهری جهت صیانت و حفاظت از حریم شهر تهران و شهرهای اقماری، کمک دولت به برون‌سپاری اختیارات خود به نهاد مدیریت شهری و افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده و ده‌ها موارد دیگر خواستار تصمیم‌گیری و اقدامات عملی دولت شده‌اند اما متأسفانه تاکنون در این موارد پاسخی به مدیریت شهری و اعضای شورا داده نشده و اقدامات عملی نیز مطابق با تعهداتی که دولت دارد، صورت نگرفته است. حال جای شگفتی و تعجب است که پس از تخریب و جمع‌آوری ستون‌های طبقه سوم ملک متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری واقع در محله جماران (خیابان حسنی‌کیا) که به صورت متخلفانه و بدون پروانه ساخت، اجرا شده بود یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی دفتر نهاد ریاست‌جمهوری در اولویت قرار دادن درخواست‌های مربوط به موضوع کمک به حذف محدودیت ارتفاع در ساخت و ساز در این محله شده است و طی مکاتباتی به انحای مختلف نسبت به عملکرد شهرداری تهران و منطقه اعتراض شدید کرده‌اند و تحرکاتی نیز در سطح محله جماران جهت دغدغه‌مند کردن و مخالفت با محدودیت ارتفاع در محله قدیمی جماران صورت می‌گیرد.این در حالی است که طی سال‌های گذشته که دولت فعلی مستقر بوده، بارها از سوی اهالی محلات کن، فرحزاد، مسگرآباد و محدوده‌های تاریخی و میراثی و شهرک‌های دارای محدودیت ارتفاع و اطراف پادگان‌ها و برخی مراکز نظامی و امنیتی، اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و… تقاضای حذف این محدودیت شده است و چنین رویکردی را از دولت شاهد نبودیم.لذا خواهشمند است مراتب تذکر و اعتراض این‌جانبان را جهت انعکاس به نهاد محترم در خصوص موارد مذکور و ضرورت ایفای تعهدات در قبال مدیریت شهری تهران را اعلام کنید.»

     ماجرای تقابل در محله جماران؟

بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، منطقه جماران، منطقه واجد ارزش فرهنگی شناخته شده و ساخت و ساز بیش از ۲ طبقه در این منطقه ممنوع است. این در حالی است که از ۵ سال قبل در باغ عمارتی متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری در محله جماران، ساخت و ساز صورت گرفته و از همین رو، گروهی از اهالی این محله به دادستانی و شورای شهر شکایت کرده‌اند. پس از این شکایت که در آخرین روزهای خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، تعدادی از اعضای شورای شهر همراه محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی این شورا از کارگاه ساختمانی دولت در جماران بازدید کرد و با اصرار آنها، طبقه سوم از سوی شهرداری منطقه یک تخریب شد. این پروژه حتی پیش از بروز این مساله، مجوز ساخت نداشت، با این وجود، ساعتی پس از بازدید اعضای شورای شهر، پروانه ساخت از سوی شهرداری منطقه، صادر شد. اگرچه نهاد ریاست‌جمهوری، تملک این ساختمان برای شخص رییس‌جمهور و همچنین مسکونی بودن آن را تکذیب کرد، اما بر اساس اسناد موجود، کاربری ملک مسکونی است. مجموعه این رویدادها سبب شد تا دولت پیروز حناچی، دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری در دولت یازدهم و شهردار کنونی تهران را از شرکت در جلسات هیات دولت منع کند. همزمان دولت، طرح لغو مصوبه قانونی محدودیت ارتفاع در محله تاریخی جماران را در شورای عالی شهرسازی پیگیری کرد اما به نتیجه نرسید. جلسه این شورا 13 مرداد 99 به ریاست محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و با حضور لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور، پیروز حناچی، شهردار و محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با هدف بررسی لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران برگزار شد. اما آنگونه که محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که از حضور در این نشست منع شده بود، به «تعادل» گفت، «با موضع‌گیرهای بسیار منطقی، کارشناسی و هوشمندانه‌ای که جناب آقای هاشمی، رییس شورای شهر در این جلسه و در تاکید بر صیانت از محله قدیمی جماران داشته‌اند، و مجموعه نقطه نظراتی که شهردار تهران و بقیه اعضای شورای عالی شهر‌سازی داشته‌اند، آن تصمیم شتاب زده‌ای که قرار بود بر اساس آن محدودیت ارتفاعی محله جماران برداشته شود، خوشبختانه به نتیجه نرسید و مقرر شد که در یک فرآیند کارشناسی و مبتنی بر مشارکت مدیریت شهری همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و هویتی و سایر جهات این تصمیم‌گیری مدنظر قرار گیرد و سپس گزارش کارشناسی به شورای عالی شهرسازی ارایه شود.» 

     فشارهای محرمانه 

به گزارش «تعادل»، گزارش کارشناسی نیز نظر دولت را تامین نکرد و به همین دلیل، دولت مسیرهای دیگری را در پیش گرفت. در این رابطه، در تاریخ 14 شهریور سال جاری، سالاری در توییتر خود نوشت: «با وجود تصویب عدم لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری شنیده‌ها حاکی است که مجدداً فشار از بالا تشدید شده و این‌بار قصد اخذ امضا از اعضا به صورت دستگردان جهت لغو محدودیت ارتفاعی این محله قدیمی را دارند. بنابر شنیده‌ها، معاونین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای عالی شهرسازی ومعماری از متن صورتجلسه دستگردان مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی جماران که مغایر با تصمیم جلسه بوده، متعجب شده و آن را امضا نکرده‌اند و ظاهراً قرار است از وزرای عضو شورا امضا گرفته شود. ان شاءالله تکذیب نمایند.»

 

ارسال نظر