آدرس اشتباه به بودجه نویسان 1400 پایتخت

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۷۰
آدرس اشتباه به بودجه نویسان 1400 پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه تصویب «طرح الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال 1400 شهرداری تهران با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران» بخش قابل توجهی از زمان نشست علنی دیروز پارلمان شهری را به خود اختصاص داد اما واکنش برخی از اعضای شورای شهر به اظهارات پیروز حناچی، شهردار پایتخت درباره املاک واگذار شده شهرداری و همچنین مساله کوه خواری در تهران نیز قابل توجه بود. به گزارش «تعادل» دیروز برخی از اعضای شورای شهر تهران با توجه به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان در دوران کرونا، تاکید داشتند که رویکرد بودجه سال آینده تهران «حمایتی» باشد، مساله‌ای که با مخالفت مواجه شد. دیروز در حالی چنین پیشنهادی در صحن علنی شورا مطرح شد که اساسا شهرداری سازمانی خدماتی- عمرانی است و در حال حاضر شهر تهران با مشکلات متعددی از جمله آلودگی هوا، ترافیک، فرسودگی و کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس مواجه است و حتی از بودجه کافی برای رفع این کاستی‌های اساسی که سلامت کلیه شهروندان را نشانه رفته است، برخوردار نیست. همزمان مسائلی همچون مسکن اجتماعی، بهداشت، آموزش و حمایت از اقشار ضعیف و... هریک متولیان و دستگاه‌های دولتی و حکومتی خاص خود را دارند و شایسته نیست با ورود شهرداری به چنین مسائلی، بر حجم موازی‌کاری‌ها افزوده شود.

    بودجه 1400 و کرونا

در همین رابطه، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: همه‌گیری کووید 19 اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر منابع و مصارف بودجه سال 1399 دولت و شهرداری تهران داشته است، با توجه به تداوم شرایط ناشی از همه‌گیری و در پیش بودن تدوین و ارایه لایحه بودجه سال 1400 ضروری است بودجه‌ریزی در سایه کرونا به عنوان وجه تمایز بودجه سال 1400 با بودجه سال‌های گذشته مورد توجه قرار گیرد. او افزود: بدیهی است غفلت از این مهم در فرآیند بودجه‌ریزی سبب خواهد شد تا غافلان با چوب بودجه از رویا پردازی بیدار شوند. فراهانی تصریح کرد: بودجه در بردارنده برنامه‌های ما برای دستیابی به اهداف به همراه پیش‌بینی مالی مورد نیاز در دستیابی به اهداف است، بر همین اساس ما در سال 1400 به عنوان سال سوم اجرای برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران نیازمند توجه به تکالیف مقرر برای اجراء در این سال هستیم. او تاکید کرد: پنج جهت‌گیری کلان و اساسی بودجه سال 1400 شهرداری را با لحاظ نظرات کارشناسی کمیسیون‌ها تهیه کردیم که در دستور کار قرار دارد، امیدوارم با تصویب این الزامات شاهد توجه شهرداری در تدوین بودجه1400 باشیم. به‌رغم این موارد یکی از مفقوده‌های مهم مدیریت شهری که اثرش را اکنون و در نتیجه شیوع کرونا بیش‌ازپیش نشان می‌دهد، سیاست اجتماعی و رفاهی شهری است که باید مورد توجه شورای شهر و مدیران شهری قرار گیرد.

فراهانی ادامه داد: باید برای شهرداری سیاست‌گذاری اجتماعی در دستور کار قرار گیرد و براساس آن شهرداری در قالب «ایفای مسوولیت اجتماعی شهری» بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات خود را بازآرایی کند.

او بیان کرد: حوزه‌هایی مانند توانمندسازی اجتماعی، مسکن اجتماعی و استیجاری، مشاغل غیررسمی، سلامت اجتماعی، بی‌خانمان‌ها، کارگران فصلی، کودکان کار و مهاجران، ازجمله حوزه‌های ضروری برای توجه به ایفای مسوولیت اجتماعی شهری به شمار می‌روند که شهرداری باید با تسهیل‌گری زمینه حضور، اقدامات مشترک با حضور شرکت‌ها و موسسات غیر دولتی برای ایفای مسوولیت اجتماعی را فراهم کند.

    پرداخت حقوق؛ اولویت اصلی در شهرداری 

سید حسن رسولی خزانه‌دار شورا اما در واکنش به پیشنهاد مطرح شده در ارتباط با در نظر گرفتن بودجه برای سازمان‌های اجتماعی شهرداری بیان کرد: فرض همکاران محترمی که این بند را پیشنهاد را کردند، این است که متاثر از ویروس کرونا پرداخت‌های حقوق و دستمزد سازمان‌ها و شرکت‌های مورد نظر متوقف شده است. او افزود: اولا به روال همیشگی در کمیته تخصیص منابع شهرداری به همان دلایلی که در جلسه ذکر شد، اولویت اول با حقوق و دستمزد است. هیچ تفاوتی بین ستاد، صف، سازمان‌ها و شرکت‌ها نیست.

رسولی گفت: در حال حاضر که آبان به اتمام رسیده و آخرهای آذرماه هستیم، با هر زحمتی بوده حوزه مالی تامین منابع کرده   و حقوق را پرداخت کرده است.

او اضافه کرد: نکته بعدی اینکه ما وقتی که لایحه بودجه را شهرداری بدهند، در ردیف‌های درآمد و هزینه سازمان‌ها و شرکت‌های مورد نظر لحاظ خواهیم کرد.

    حمایت از آسیب دیدگان از کرونا

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه شورا با اشاره به تصویب الزامات بودجه سال 1400 شهرداری تهران گفت: همانطور که می‌دانید ما نزدیک به زمانی هستیم که شهرداری باید لایحه بودجه سال 1400 را به شورا ارسال نماید لذا قبل از آن باید الزامات بودجه را در قالب مصوبه به شهرداری ابلاغ کنیم که این امر با فوریت مطرح شد و به دلیل کمی وقت اکثر پیشنهاد‌ها در صحن شورا مطرح شد. هاشمی گفت: از قبل روال بر این بود که این مسائل در کمیسیون‌ها هم اندیشی شود اما به دلیل کمی وقت بیشتر پیشنهاد‌ها در صحن مطرح شد که از مرز 20 پیشنهاد هم گذشت. الزامات بودجه سال 1400 بیشتر سمت و سوی اجتماعی دارد و به سمت حمایت از کسانی است که از کرونا آسیب دیده‌اند.

هاشمی با اشاره به بودجه سال 1400 شهرداری تهران گفت: لایحه بودجه باید تا 30 دی ماه به شورا ارسال شود و بر اساس پیش بینی‌ها بودجه سال آینده نیز بر مدار بودجه سال قبل یعنی حول و حوش 30 هزار میلیارد تومان خواهد چرخید. او همچنین اظهار کرد: جلسه هم اندیشی اعضای شورا با شهردار تهران و برخی از معاونانشان صبح یکشنبه برگزار شد که حول دو موضوع بود. موضوع اول حول مصوبه جدیدی بود که از سوی وزارت و راه شهر سازی در خصوص منطقه جماران مطرح شده بود. بررسی شبهات موجود و اینکه با این مصوبه چگونه باید برخورد شود، محور گفت‌وگوهای اعضا با شهردار و معاونانشان بود. 

اوافزود: موضوع دوم بحث املاک بود که در چند روز اخیر سوء تفاهماتی را پیش آورده البته باید توجه داشت در اینگونه مسائل کسی هدف تخریب نیست و دو طرف باید آرامش خود را حفظ کنند. رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته شهرداری تهران باید نظرش را نسبت به تک تک املاک، چه آنها که می‌خواهد پس بگیرد و چه آنها که نمی‌خواهد پس بگیرد و نظرش این است که این‌ها بر اساس ضوابط واگذار شده به شورا اعلام کنند تا شورا در این خصوص تصمیم‌گیری بهتر و صریح‌تری داشته باشد.

    هکتارها زمین و فضا 

هنوز پس گرفته نشده است

حجت نظری، رییس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران نیز در دویست و پنجاه و پنجمین جلسه شورا و در تذکری خطاب به شهردار تهران گفت: تذکر امروز بنده پیرامون اتفاقی است که طی یکی، دو روز اخیر و پس از مصاحبه شهردار تهران پیرامون پس گرفتن برخی از املاک شهرداری باعث ایجاد سر و صدا در فضای مجازی شده و ما واکنش‌هایی را در مورد آن شاهد بودیم.  وی ادامه داد: جا دارد تاکید ‌کنم که جناب آقای شهردار تهران موضوعی را مطرح کردند که شورا از سه و سال و نیم پیش پیگیر آن است و اتفاقاً باید محکم‌تر از این هم موضوع را مطرح می‌کردند. نظری افزود: ما از زمان حضور در شورای شهر تهران به دنبال پس گرفتن این املاک بودیم و اما متاسفانه شاهد این بودیم که ظرف مدت کوتاهی موضوع توسط یکی از مدیران شهرداری به‌نوعی پس گرفته شد و به عبارت بهتر عقب‌نشینی صورت گرفت.

نظری اظهار کرد: من به جناب آقای شهردار تذکر می‌دهم حال که از پس گرفتن ۶ هزار متر مربع فضا صحبت کردند چرا از پس نگرفتن هکتارها زمین و فضا در طول سه سال و نیم اخیر با وجود تاکید شورای شهر صحبت نکردند؟ از شهردار تهران می‌خواهم که در این مورد محکم‌تر بایستند و سند و مدرکی که دوستان مدعی هستند وجود ندارد و شهرداری مدعی است که وجود دارد و تا امروز منتشر شده را  منتشر ‌کنند. این عضو شورا تاکید کرد: من از شهردار تهران می‌خواهم که در مسیر پس گرفتن این فضاها و املاک با قدرتمند یا فاقدان قدرت بدون تعارف رفتار کرده و این روند زودتر جلو برود.

    خطر تخریب و ریزش ده‌ها خانه 

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در دویست و پنجاه و پنچمین جلسه شورا در تذکری نسبت به عدم وجود سازوکار لازم برای صدور پروانه‌های اضطراری مقاوم سازی برای خانه‌های در حال تخریب که نیاز به تخریب و نوسازی ندارند تذکر داد. او با بیان اینکه متاسفانه نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور سازوکار مقاوم سازی هنوز تعریف نشده است، اظهار کرد: تنها یک الگوی تخریب و نوسازی برای خانه‌ها در کل کشور وجود دارد و این یک اشکال اساسی است. در جلسه‌ای که با آقای ترکان به عنوان مسوول بافت فرسوده در دولت اول آقای روحانی داشتیم، ایشان نیز اعلام کردند که بسیاری از خانه‌های موجود نیاز به پروانه مقاوم سازی دارند.

    کوه‌های تهران

در معرض آسیب «شهری‌سازی»اند

سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور، با قرائت روایتی از مسافرت تفریحی فتحعلیشاه به توچال در 203 سال پیش گفت: در شرایطی که محیط‌زیست تهران وضعیت سختی را تجربه کرده و به سختی نفس می‌کشد، کوه‌های مجاور تهران به آخرین سنگرهای طبیعت شهری تبدیل شده‌اند و در افزایش توان طبیعی شهر، کمک به پالایش هوا، تامین آب شرب، افزایش تنوع زیستی و در یک کلام، زیست‌پذیرتر کردن شهری چون تهران نقش مهم و بسزایی دارند.

وی تصریح کرد: کوهستان‌ها علاوه بر آنکه یک اندوختگاه کم‌مانند تنوع زیستی هستند، فرصت دستیابی به طبیعت و رسیدن به آرامش و فراغت انسانی که دربند فضاهای بتنی و گرفتارِ خودرو و اقسام و انواع ماشین شده و برایش چشم‌اندازهای طبیعی کم‌وبیش دست‌نیافتنی و دیریاب است را می‌دهد که نعمت بزرگ و بی‌بدیلی برای کلانشهر تهران است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری با تاکید بر اینکه محیط‌های بکر و ارزشمند کوهستان، همانند دیگر زیست‌بوم‌های اطراف شهر در معرض آسیب «شهری‌سازی»اند، خاطرنشان کرد: کشیده شدن جاده تا نزدیک قله، توسعه‌ تله‌کابین و پیست‌های اسکی، راه دادنِ وسایل موتوری به ارتفاعات و انواع ساخت‌وسازها، می‌روند که این آخرین پناه را هم از ما بگیرند. وی با اشاره به کوهخواری‌های اطراف تهران بیان کرد: مساله تخریب کوهستان‌های مجاور تهران که به شکل کوه‌خواری‌هایی به اسم گردشگری و توسعه اما به کام رانت‌خواران انجام شده، به گونه‌ای است که ما برای تأمین آب شرب شهروندان، حفظ میراث طبیعی، تاریخی و هویتی و همچنین صیانت و ماندگاری از فضاهای سبز شهری و تنوع زیستی چاره‌ای جز جراحی‌های بزرگ نداریم تا بتوانیم ضمن کنترل وضعیت، به تثبیت حداقل‌های موجود بپردازیم.


 

ارسال نظر