در شهر

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۵۴

نامه شهردار تهران به شورای نگهبان 

مشاور شهردار تهران در امور مجلس اعلام کرد که شهردار تهران در مورد مصوبه مالیات بر ارزش افزوده به شورای نگهبان نامه نوشته است. به گزارش ایسنا، پروانه مافی گفت: در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها سعی کردیم مواد به گونه‌ای تنظیم شود که اختیارات شوراها حفظ شود. متاسفانه این لایحه از سوی شورای نگهبان با یک ایراد کلی مواجه شد. 

وی افزود: دو نگاه و رویکرد در بین اعضای شورای نگهبان است یک رویکرد به نگاه ما نزدیک است و بر حفظ اختیارات شوراها تاکید دارد و دوم مخالف این نظر است، تلاشمان این بود که با کمک اعضای موافق، نظر اعضای مخالف را موافق کنیم و در این رابطه نامه‌ای را با امضای شهردار تهران برای اعضای مخالف شورا که آقایان کدخدایی و ره‌پیک بودند، ارسال و از آنان در خواست نشست کارشناسی داشتیم؛ اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. 

مافی توضیح داد: الان هم دو نظر مطرح است، نخست اینکه وزارت کشور معتقد است با تصویب ماده ۵۳ مشکلی برای تنظیم عوارض برای شوراها رخ نمی‌دهد در حالی که اعضای شوراهای شهر نظرشان خلاف این است اما امور مجلس شهرداری با هیات رییسه تماس داشته و از آنجایی که بررسی این موضوع روز پنجشنبه در دستور شورای نگهبان است، قرار شده که هیات رییسه همه تلاش خود را برای تغییر تصمیم حقوقدانان شورای نگهبان انجام دهد. باید کاملا توجیه‌اش برای همه روشن باشد که آیا با تصویب این قانون که وزارت کشور با همکاری شورای عالی استان‌ها عوارض وضع کنند؛ در قوانین بالادستی می‌تواند اشکالی ایجاد و قوانین قبلی را نقض کند یا نه و اتفاق جدی رخ نمی‌دهد؟

مشاور شهردار تهران در امور مجلس که در یک وبینار تخصصی صحبت می‌کرد، در واکنش به برخی انتقادها مبنی بر اینکه شهرداری در این زمینه کوتاهی انجام داده است، افزود: هیچ کوتاهی انجام نشده و ۶ ماه است که وزارت کشور، شهرداری و بنده با نمایندگان مجلس و فراکسیون‌های تخصصی و حتی حقوقدانان شورای نگهبان در حال رایزنی و نشست هستیم. اما کمیسیون اقتصادی در برخی جلسه‌های خود اطلاع‌رسانی نمی‌کرد با این حال تلاش‌ها همچنان ادامه دارد که البته بعید است نظر شورای نگهبان تغییر کند.

جایزه به تهرانی‌ها  برای تفکیک پسماند

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران از جایزه شهرداری به تهرانی‌ها برای تفکیک پسماند خبر داد. ‌ به گزارش فارس، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، درباره اجرای طرح کاپ و تاثیر آن بر میزان تفکیک زباله‌های خشک در مبدا گفت: طرح جداسازی زباله‌های‌ تر و خشک از مبادی تولید از قبیل منازل مسکونی، مراکز تجاری و ادارات، مدارس چند سالی است که در مناطق 22گانه اجرا می‌شود، اما در ادامه اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند)، پروژه «شنبه‌های بدون پسماند» با هدف تسهیل در تعامل شهروندان با مدیریت شهری، چند ماهی است که در مناطق اجرا می‌شود.

وی با اشاره به شرایط کنونی و محدودیت افراد برای حضور در مراکز عمومی و مواجهه مستقیم با یکدیگر خاطرنشان کرد: ‌شهروندان می‌توانند در طول هفته پسماندهای خشک را جداسازی کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به غرفه‌های بازیافت یا ‌خودروهای ملودی‌دار تحویل دهند. همچنین می‌توانند پسماندهای خود را در طول هفته جمع‌آوری و روزهای شنبه بین ساعت 7 تا 9 ‌صبح جلوی درب منزل گذاشته تا به خودروهای ملودی‌دار تحویل دهند.  مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به تاثیر اجرای طرح کاپ بر جلب مشارکت شهروندان، ارتقای پاکیزگی شهر و کاهش ‌مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تولید پسماند گفت: با اجرای طرح کاپ و ‌جمع‌آوری مخازن پسماند از معابر، تفکیک از مخازن ‌توسط زباله گردها کاهش و در کنار آن تفکیک پاک در مبدا با اجرای طرح شنبه‌های بدون پسماند افزایش یافت.‌

علیپور در ادامه تفکیک پسماند در مبدا، کاهش حجم پسماند خشک، کم کردن رطوبت زباله تولیدی و در نهایت کاهش میزان ‌ورودی پسماند به مقصد نهایی آن در آرادکوه و حفاظت از محیط زیست را از اهداف اجرای طرح شنبه‌های بدون پسماند اعلام و عنوان کرد: این ‌طرح با سیاست‌های تشویقی نیز همراه بوده که در همین زمینه علاوه بر ارایه وجه نقد به شهروندانی که پسماند خشک خود را به ‌غرفه‌های بازیافت تحویل می‌دهند کد پیگیری نیز به آنها ارایه شده که باید تا اعلام نتایج قرعه‌کشی سازمان مدیریت پسماند نزد خود نگه‌ ‌داشته باشند. منتخبان با ارایه کد، دوچرخه اهدایی سازمان را دریافت می‌کنند‎. 

وی با تاکید بر اینکه منظور از شنبه‌های بدون پسماند عدم وجود زباله خشک در منازل است، افزود: این طرح حدود دو ماه است که در مناطق 22 گانه با هدف جمع‌آوری پسماندهای خشک ‌تفکیک شده و با تلفیق طرح‌های تشویقی از سه طریق غرفه‌های بازیافت، اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند خشک (جاروب و کاپ زی) و ‌خودروهای ملودی‌دار بازیافت اجرا می‌شود. میزان مشارکت مناطق هم متفاوت بوده اما در همین مدت کوتاه شاهد افزایش میزان ‌تفکیک پاک در مبدا بوده‌ایم.

 

ارسال نظر