در شهر

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۱۳

املاک واگذارشده از سوی حاکم شرع سنددار می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی نسبت به صدور اسناد مالکیت ساکنان املاک واگذارشده از سوی حاکم شرع در مناطق مختلف تهران و کشور که تاکنون نهایی نشده است دستوری را صادر کرد. به گزارش تسنیم، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشستی با حضور زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پس از بررسی پرونده واگذاری املاک حاکم شرعی که پس از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی با حکم حاکم شرع و یا ذیل ماده 147 و 148 به افراد محروم و مستضعف از جمله مناطق تهرانسر، فرحزاد، سعادت‌آباد و دیگر مناطق تهران و یا سایر شهرها واگذار شده است و بنا به دلایلی تا کنون موفق به تسویه حساب و اخذ سند نشده‌اند، دستور داد اسناد مالکیت این املاک برای افراد مذکور در اسرع وقت صادر و واگذار شود. گفتنی است که این املاک با متراژ کمتر از 200 متر در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی به دستور حاکم شرع به خانواده‌های محروم و مستضعف منطقه واگذار شده‌اند و بعضی از افراد به‌دلایل مختلفی با گذشت بیش از سی سال از واگذاری و ساخت مسکن در آن موفق به اخذ سند نشده‌اند و طی دو سال اخیر نیز به‌جای روال گذشته نرخ کارشناسی روز ملاک محاسبه قرار گرفته است که از توان مالکان خارج است. محمد اسلامی همچنین دستور داد اراضی مذکور به‌قیمت منطقه‌ای به افراد ساکن در آن واگذار شود و اسناد مالکیت برای آنها صادر شود، همچنین نسبت به تکمیل و صدور اسناد خانواده‌های دارای افراد معلول و ناتوان تسریع شود.

پیشنهاد ورود دیوان محاسبات به بدهی‌ دولت به شهرداری 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشنهادی مبنی بر ورود دیوان محاسبات به موضوع بدهی‌های دولت به شهرداری تهران در بخش حمل و نقل عمومی مطرح کرد. اسماعیل حسین‌زهی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره بدهی‌های دولت به شهرداری تهران در بخش حمل و نقل عمومی با بیان اینکه هر ساله دولت موظف به پرداخت مبلغی از بودجه سالانه به حوزه حمل و نقل عمومی است، اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که دیوان محاسبات به این موضوع ورود کند و با پیگیری موضوع گزارشی در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.  او تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی گزارش دیوان محاسبات درباره اقدامات و عملکرد دولت بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌کند. برای ورود به این موضوع از طریق دیوان محاسبات باید کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه و اصل 90 نیز اقدام کند. وی ادامه داد: بنده پیگیر موضوع مطالبات شهرداری از دولت در حوزه حمل و نقل عمومی خواهم بود.

تذکر به شهرداری درباره تعیین ‌تکلیف ساختمان روزنامه اطلاعات

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری شورای شهر تهران نسبت به بلاتکلیفی ساختمان روزنامه اطلاعات به شهردار تهران تذکر داد. صدراعظم نوری در جریان دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری خطاب به شهردار تهران مبنی برعدم توجه کافی به منابع در اختیار شهرداری گفت: در شرایط فعلی که با رکود اقتصادی مواجه هستیم و مشکلات عدیده‌ای نیز وجود دارد و هزینه‌های شهرداری به قوت خود باقی است، باید از منابع در اختیار حداکثر استفاده را کرد. بعضا در شهرداری منابعی وجود دارد که ارزش سرشاری دارد اما سال‌هاست که بلاتکلیف مانده که از جمله می‌توان به ساختمان روزنامه اطلاعات اشاره کرد. 

او ادامه داد: این ساختمان ارزش قابل توجه مادی دارد و از بعد معنوی نیز سابقه و تاریخچه‌ای پشت آن است و اینگونه بلاتکلیف ماندن آن طی چند سال و تلف شدن این سرمایه اقدام درستی نیست.  نوری با بیان اینکه در این شرایط یا باید از ساختمان بهره‌برداری شود و درصورت‌عدم نیاز باید آن را واگذار کرد در ادامه متن تذکر خود را با عنوان تعیین تکلیف ساختمان سابق روزنامه اطلاعات قرائت کرد.  رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: در تاریخ ۲۲ شهریور ۹۹ از ساختمان خیام به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته در این ملک بازدید کردم. این ملک مشتمل بر دو ساختمان اصلی با مساحت حدودی ۲۲ هزار متر مربع در دو طبقه زیر زمین و ۸ طبقه روی همکف و ساختمان جدید الاحداث با مساحت حدودی ۳۰ هزار متر در ۵ طبقه زیر زمین با کاربری پارکینگ و ۹ طبقه روی همکف با زیربنای حدودا ۲۰ هزار مترمربع با کاربری اداری است.  نوری ادامه داد: تهیه طرح مطالعات و عملیاتی ساختمان جدید همزمان با بهسازی و بازسازی روزنامه اطلاعات از بهار سال ۹۳ آغاز و تا بهار سال ۹۶ با مدیریت معاونت فنی و عمرانی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۷ درصد ادامه داشت و به دلیل مشکلات مالی و حقوقی پروژه متوقف شد.  او افزود: طرح معماری ابتدایی ساختمان برای استقرار سه معاونت شهرسازی و معماری، خدمات شهری و محیط زیست و توسعه منابع انسانی و همچنین سازمان بازرسی با ظرفیت حدود هزار نفر در نظر گرفته شد که علی رغم وجود نقشه‌های جانمایی مصوب به دلیل شروع عملیات ساختمانی اجرایی جدید موضوع بلاتکلیف و متوقف ماند.  نوری با اشاره به بودجه‌ای که برای باقی‌مانده عملیات عمرانی اعلام شد گفت: در سال ۹۸ معاونت عمرانی بودجه ۸۰ میلیارد تومانی برای اجرای اقدامات عمرانی باقی مانده پیش بینی کرده است که در سال جاری این رقم به ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است. سازمان فاوا نیز دو میلیارد پیش‌بینی تجهیزات داشته است که این رقم در سال جاری به ۴ میلیارد رسیده است. 

 

ارسال نظر