چشم شورای شهر به کمک مجلس

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۱۰
چشم شورای شهر به کمک مجلس

گروه راه و شهرسازی|

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در یک نشست خبری از برگزاری جلسه با مجمع نمایندگان تهران در مجلس برای رایزنی افزایش بودجه حمل و نقل عمومی تهران خبر داد. آنگونه که هاشمی گفته است، شورای شهر درخواست تخصیص 20 هزار میلیارد تومان داشته اما دولت در بودجه سال آینده کشور تنها 1750 میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص داده است. مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی این شورا نیز در این نشست خبر با بیان اینکه کرونا تا کنون 4500 میلیارد تومان به شهرداری تهران خسارت زده است، پیش بینی کرد که این مبلغ در سال آینده به 9 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. به گفته او، این در حالی است که علی رغم پیش‌بینی دولت حتی یک ریال از محل صندوق ذخیره ارزی برای کرونا به شهرداری پرداخت نشده است. هاشمی عصر در یک نشست خبری که با عنوان گزارش به مردم و رونمایی از دستاوردهای شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد برگزار شد درباره دریافت کمک از محل بودجه دولتی نیز با تاکید بر اینکه براساس قانون دولت باید از محل‌های مختلف، به توسعه حمل ونقل عمومی در شهر تهران کمک کند ادامه داد: ما از دولت درخواست کردیم که در بودجه سال آینده ۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل ونقل عمومی ردیف درنظر بگیرد اما در عمل در لایحه بودجه تنها ۱۷۵۰ میلیارد تومان در نظرگرفتند که رقم بسیار ناچیزی (حدود یک دهم مبلغ درخواست شده) است که در همین مورد با مجمع نمایندگان تهران صحبت کردم تا با برگزاری جلسه بتوانیم این مشکل را حل کنیم و از آنجایی که رییس مجلس و تعدادی از نمایندگان مجلس، سابقه عضویت در شورای شهر را دارند به نظر نمی‌رسد قانع کردن آنها و اثبات درخواست‌ها سخت باشد. وی با بیان اینکه شهرداری تهران ۷۰ هزار میلیاردتومان از سیستم دولتی طلب دارد، در مورد ساماندهی املاک شهرداری گفت: معتقدیم در شهرداری تهران هرجا ملکی به صورت ترجیحی واگذار شده، غیرقانونی است اما دقت داشته باشید که شهرداری یک لیست حدود ۲۰۰۰ ملکی تهیه کرده که از ۲۰۰۰ ملک، بیش از ۱۰۰۰ مورد در اختیار دولت و ارگان و... است و کمتر از ۱۰۰۰ ملک نیز دچار مشکل بوده که تا به‌حال ۴۰۰ و اندی پس گرفته شده است.

   افزایش 20 درصدی بودجه 1400 تهران

وی در مورد وضعیت بودجه شهرداری در سال آینده با بیان اینکه با توجه به وضعیت مالی به نظر می‌رسد که می‌بایست بودجه ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، افزود: البته هنوز سیاست‌های بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران احصا نشده اما براساس برنامه‌ریزی‌ها باید تا ۳۰ دی ماه لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به شورای شهر تحویل دهند اما قطعا در بودجه سال آینده موضوع محله محوری و توجه به پروژه‌های کوچک مقیاس در سطح محلات قوت بیشتری خواهد داشت. هاشمی با بیان اینکه این املاک از بعد انقلاب اسلامی واگذار شد، در مورد چرایی عدم انتشار لیست املاک گفت: اشتباهاتی در لیست است که ممکن است بعدا ما را دچار مشکلات قضایی کند که بر همین اساس تا اطمینان کافی کسب نکنیم، نمی‌توان منتشر کرد.

   دیوان محاسبات شهری تشکیل می‌شود

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز در این نشست خبری از ارایه طرح تشکیل دیوان محاسبات شهری تهران در آینده‌ای نزدیک به صحن شورا خبر داد. فراهانی با بیان اینکه از مهم‌ترین وعده‌های شورای شهر پنجم ارتقاء انضباط مالی و اعمال حق نظارت مالی شورا بدون هیچ ملاحظه‌ای بود، گفت: بر همین اساس شورا در مسیر استفاده از این حق قانونی که بر اساس بند ۸ و بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراها مورد تاکید قرار گرفته است، دو مصوبه جدی داشت که این مصوبات از حیث فرآیند محوری، حاکم کردن قانون و شفافیت با تکیه بر تجربیات شورا در ادوار گذشته برای نخستین بار در این دوره به تصویب رسید که این دو مصوبه مهم و اثر گذار در حوزه نظارت مالی عبارتند از: «نظام نامه نحوه ارزیابی، تایید و نظارت بر عملکرد ذی‌حساب وقائم مقامان ذی‌حساب شهرداری تهران » و دیگر «نظام نامه نحوه انتخاب حسابرس و راهبری عملیات حسابرسی در شهرداری تهران » که با تصویب این دو نظام نامه نحوه اعمال نظارت مالی شورا حین خرج، از طریق قائم مقامان ذی‌حساب و پس از خرج، توسط حسابرسان سامان پیدا کرد. وی با بیان اینکه امید است تا پیش از پایان شورا طرح تشکیل « دیوان محاسبات شهری تهران » نیز تقدیم شورا شود تا ما به وعده و عهدمان با مردم تهران عمل کرده باشیم، گفت: البته همین جا لازم می‌دانم از رییس شورا تقاضا کنم تا ایین نامه صیانت و حمایت از گزارشگران فساد را که با کار کارشناسی کمیته بودجه و نظارت مالی و کمیته شفافیت و کمیسیون حقوقی تکمیل شده است را در اولویت رسیدگی و تصویب در صحن شورا قرار دهند تا شاهد صیانت، حمایت و تقدیر از گزارشگران فساد در شهرداری تهران باشیم.

   7  الزام بودجه‌ای سال آینده

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه ۷ موضوع در بودجه سال آینده در نظر گرفتیم و جزو الزامات است، گفت: از ابتدای اسفند ۹۸، کل سال ۹۹ و بخشی از سال ۱۴۰۰ درگیر کرونا هستیم. کرونا ضربه زیادی به بسیاری مشاغل و همچنین شهرداری وارد کرد؛ هر چند شهرداری مسوولیت قانونی در این زمینه ندارد ولی نمی‌تواند بی تفاوت باشد و مسوولیت اجتماعی در این زمینه دارای اهمیت است، به گونه‌ای که براساس آمارها در طول این ایام افرادی که به گرمخانه‌ها و مراکز بهاران مراجعه می‌کنند بیشتر شده است.

    تمرکز بر پروژه‌های نیمه تمام

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال آینده به جای اینکه پروژه جدید داشته باشیم تمرکز بر پروژه‌های نیمه تمام داریم، افزود: طی شش ماه اول سال ۹۹ حدود ۳۸ درصد بودجه محققق نشده است و این نشان می‌دهد که باید در حال حاضر بر پروژه‌های کوچک مقیاس محلی تمرکز کنیم که این مشکلات نیز احصا شده است. فراهانی با تاکید بر اینکه در بودجه سال آینده به اهداف برنامه سوم توسعه توجه می‌شود گفت: باتوجه به مصوبات مجلس که دست شوراها را بسته، برای سال آینده درآمدهای جدید هم مطرح است. مصوبه هفته گذشته مجلس هم دست ما را می‌بندد و باید به فکر درآمدهای جدید مانند استارت‌آپ‌ها، پارک حاشیه‌ای و وصول بدهی‌های دولت برای تهاتر باشیم. این عضو شورای شهر درباره وضعیت بودجه‌ای شهرداری در دوران کرونا نیز گفت: وضعیت کرونا باعث شد بسیاری از درآمدهای شهرداری از بین برود ولی هزینه‌ها پا برجاست. مثلا درآمد برج میلاد از همایش بوده و برنامه خاصی اجرا نشده و همچنین فعالیت‌های سازمان ورزش هم دارای وقفه است. افرادی که استخدام هستند حقوق می‌گیرند ولی درآمدی وجود ندارد. وی در خصوص وضعیت تحقق بودجه ۹۹ با بیان اینکه درآمدهای شش ماه دوم بیش از شش ماه اول محقق می‌شود، گفت: شهرداری تهران باید اصلاحیه بودجه بیاورد و پیشنهاد ما این است تا برای سه ماه آخر سال برنامه جدیدی بیاورد. با توجه به شرایط جدید باید برنامه داشته و برنامه‌ها هم لازم است پویا باشد و در جلسه آینده الزمات بودجه ۱۴۰۰ با توجه به کرونا احصا و بررسی می‌شود.

   هزینه 4500 میلیارد تومانی کرونا 

برای شهرداری

وی با اشاره به بودجه کرونا برای سال ۱۴۰۰ گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم در ستاد شهرداری برای مقابله با کرونا پرداخت شده است و علی رغم پیش بینی دولت حتی یک ریال هم از محل صندوق ذخیره ارزی برای کرونا به شهرداری پرداخت نشده است و این در حالی است که هزینه‌های غیرمستقیم کرونا بر شهرداری حدود ۴۵۰۰ میلیارد بوده یعنی به عبارت دیگر کرونا به شهرداری تهران ۴۵۰۰ میلیارد تومان خسارت کرده است و پیش بینی می‌شود تا سال آینده این رقم به ۹۰۰۰ میلیارد تومان برسد. 

 

ارسال نظر