ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۷۵

  سفرها در محدودیت‌های کرونایی چقدر بود؟

سفرهای مردم در محدودیت‌های گذشته حدود ۳۴ درصد نسبت به دو هفته قبل از اعلام آنها و ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای کشور از آخرین وضعیت تردد جاده‌ای در دو هفته اعمال محدودیت‌ها (اول تا ۱۴ آذرماه)، ۱۴ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۹۸ تردد انواع وسایل نقلیه از ۳۱ استان کشور انجام شده است که ۳۴ درصد نسبت به دو هفته قبل از اعمال محدودیت‌ها و ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. در این بازه زمانی در مجموع حدود ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار پلاک یکتا در استان‌های کشور تردد کرده‌اند که ۲۰ درصد نسبت به دو هفته پیش از اعمال محدودیت‌ها و ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش را تجربه کردند و در این میان استان تهران با حدود یک و نیم میلیون پلاک در صدر جدول پلاک‌های مشاهده شده قرار دارد و استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد در انتهای این جدول قرار داشته و کمترین تردد را انجام داده‌اند. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای کشور روند کاهشی تردد بین استانی در روزهای پایانی هفته به دلیل حذف سفرهای تفریحی در ایام اعمال محدودیت‌ها بوده است چراکه آمار و ارقام نشان می‌دهد ترددهای بین استانی در طول ۱۴ روز مورد بررسی در این گزارش در روزهای پنجشنبه و جمعه با کاهش مواجه شدند و به‌طور متوسط روزانه حدود یک میلیون تردد بین استان‌های کشور انجام شده که نسبت به دو هفته قبل از اعمال محدودیت‌ها وسایل سبک و سنگین به ترتیب ۴۰ درصد و ۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۲ درصد و ۱۰ درصد کاهش را تجربه کرده است. همچنین استان‌های مازندران با ۵۳ درصد، گیلان با ۴۹ درصد، قم با ۴۶ درصد، قزوین با ۴۳ درصد و گلستان با ۴۱ درصد بیشترین کاهش مجموعه تردد ورود و خروج به استان نسبت به دو هفته قبل از شروع محدودیت‌ها را تجربه کردند و در دو هفته اعمال محدودیت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته استان‌های مازندران با ۵۲ درصد، قم با ۴۹ درصد، گیلان با ۴۸ درصد، قزوین با ۴۴ درصد و خوزستان با ۴۳ درصد بیشترین میزان کاهش مجموع تردد ورود و خروج به استان را داشته‌اند.

با توجه به ادامه اعمال محدودیت‌ها به ویژه در حوزه ترددهای بین استانی و درون‌شهری در استان‌های قرمز و نارنجی باید دید که کاهش سفرهای برون‌شهری و درون‌شهری مردم باعث کمتر شدن شیوع ویروس کرونا در کشور می‌شود؟

   چقدر آزادراه و راه‌آهن با بودجه ۱۴۰۰ ساخته می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با وجود محقق نشدن پیشنهاد ۱۵ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درصددیم تا ۱۹ پروژه را در حوزه‌های راه اصلی، بزرگراه، آزادراه و خطوط ریلی در اولویت قرار دهیم. در پی ارایه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس در هفته گذشته، برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ردیف بودجه دستگاه‌های اجرایی، مبلغی حدود ۷۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. البته این به غیر بودجه‌ای است که در قالب طرح‌های اولویت‌دار دولت برای سال آینده برای همه دستگاه‌های اجرایی از جمله این شرکت در نظر گرفته شده است. خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: درخواست و پیشنهاد ما برای بودجه سال آینده با توجه به طرح‌های در دست اجرا ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان بود اما این عدد محقق نشده و به اندازه سنوات گذشته و حدود ۱۵ درصد افزایش داشتیم که البته با توجه به محدودیت‌های دولت در این زمینه قابل درک است. وی افزود: بر این اساس می‌توانیم پروژه‌های خود را مجددا اولویت‌بندی کنیم و به میزانی که بودجه و اعتبار در اختیار ما و برای هر یک از آنها اختصاص داده شده در هر یک از طرح‌های مذکور فعالیت انجام دهیم. البته با این لایحه بودجه مسلما برای سازمان برنامه و بودجه نیز اولویت با پروژه‌هایی بوده که پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته‌اند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در همین راستا هشت پروژه ریلی به طول هزار و ۵۵۰ کیلومتر، ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر و دو پروژه در حوزه راه‌اصلی و بزرگراه به طول هزار و ۸۶۰ کیلومتر در اولویت قرار خواهند گرفت. خادمی گفت: پروژه‌های اولویت‌دار همگی جزو آن دسته از طرح‌های جهش تولید و مهم است که قطعا مد نظر همه قرار دارد.

  تکمیل مسکن مهر تا قبل از پایان دولت

تاکنون ۲ میلیون و ۴۵ هزار واحد که ۹۳ درصد کل پروژه مسکن مهر را شامل می‌شود افتتاح شده و واحدهای باقی مانده که عمده آن در شهرهای اطراف تهران است تا قبل از پایان دولت روحانی تکمیل خواهد شد. به گزارش ایسنا، بر اساس آماری که یکم آبان ماه ۱۳۹۹ ارایه شد از حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون ۲ میلیون و ۴۵ هزار واحد معادل ۹۳ درصد از کل پروژه به بهره‌برداری رسیده است. ۱۲۰ هزار واحد از تعداد باقی مانده در مراحل نازک کاری، نصب انشعابات و ۶۰ هزار نیز در مراحل مختلف پیشرفت فیزیک قرار دارند. ۹۰ هزار مسکن مهر هم دارای مشکلات حقوقی و پرونده آن در محاکم قضایی است. از کل پروژه مسکن مهر سهم دولت احمدی‌نژاد از تحویل واحدها ۶۹۰ هزار معادل ۳۱ درصد و تاکنون سهم دولت روحانی حدود ۶۲ درصد بوده و مابقی در مرحله ساخت قرار دارد. عمده واحدهای تکمیل نشده در شهرهای اطراف تهران است که طبق برنامه تا قبل از پایان دولت دوازدهم افتتاح خواهند شد. در پردیس از ۸۳ هزار واحد مسکن مهر ۶۰ هزار تحویل شده و قرار است در بهمن ماه ۱۳۹۹ نیز ۱۰ هزار واحد دیگر تحویل شود. مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفته که سایر واحدها اوایل سال آینده و قبل از اتمام دولت تکمیل و به مردم تحویل داده می‌شود. در شهر جدید پرند هم از حدود ۹۰ هزار واحد مسکن مهر ۱۰ هزار واحد باقی مانده که ۷۰۰۰ واحد مربوط به پروژه کیسون و ۳۰۰۰ واحد در دیگر نقاط شهر است. پیمانکاران جدول زمان‌بندی ارایه کرده و قول داده‌اند که تا پایان سال تمامی واحدها را تحویل می‌دهند.

   بارش برف و باران در جاده‌های ۲۰ استان کشور

مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای از بارش بارف و باران در جاده‌های ۲۰ استان کشور خبر داد. به گزارش ایرنا، بررسی آخرین وضعیت جوی از بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، زنجان، قزوین، قم، مازندران، مرکزی، همدان، خراسان شمالی و خراسان رضوی خبر می‌دهد. بارش باران در برخی از محورهای استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، گیلان، گلستان، کرمان جنوب و یزد نیز ادامه دارد. در همین حال، صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: ‌از روز سه شنبه تا پایان هفته در شرق و جنوب‌شرق کشور کاهش دما بین 5 تا 10 درجه پیش بینی می‌شود و در سایر نقاط کشور هوای سرد ماندگار خواهد بود.  ضیاییان در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: روز چهارشنبه 19 آذر با ورود سامانه بارشی جدید به شمال‌غرب کشور، بارش در شمال‌غرب و بخش‌هایی از غرب کشور و غرب سواحل خزر را خواهیم داشت. ضیاییان ادامه داد: روز پنج‌شنبه 20 آذرگستره بارش‌ها علاوه بر شمال‌غرب و سواحل خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در استان‌های زنجان، تهران، البرز، قزوین و شمال سمنان را دربرمی‌گیرد و به بخش‌هایی از مرکز کشور خواهد رسید.  وی اضافه کرد: روز جمعه 21 آذر بارش‌ها فقط محدود به سواحل خزر را خواهد بود.  مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: ‌از سه شنبه تا پایان هفته در شرق و جنوب‌شرق کشور کاهش دما بین 5 تا 10 درجه خواهیم داشت و در سایر نقاط کشور هوای سرد ماندگار خواهد بود. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران در روز سه شنبه صاف تا کمی ابری، به تدریج همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود. بیشینه و کمینه دما در تهران 8 و صفر درجه خواهد بود. 

 

ارسال نظر