انتقاد فنی هاشمی از بانک مرکزی

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۵۸۰
انتقاد فنی هاشمی از بانک مرکزی

گروه راه و شهرسازی|

تعیین تکلیف اوراق مشارکت 1500 میلیارد تومانی، انتشار بوی بد در تهران، پیدا کردن متولی برای مقبره شهدای مشروطه، تجلیل از شهید هسته‌ای فخری زاده، حسابرسی از شهرداری و سازمان‌های تابعه و تعهدات دولت در تامین مالی مترو از جمله مهم‌ترین مباحث نشست علنی دیروز شورای شهر تهران بود. محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ارسال نامه به رییس کل بانک مرکزی درباره اوراق مشارکت گفت: وقتی ماده 62 مطرح است و وقتی بر اساس مصوبات مجلس دولت 50 درصد بازپرداخت اوراق مشارکت را تضمین می‌کند دیگر تضمین خواستن از شهرداری خطاست و این کار یعنی بی‌اعتبار کردن دولت.

هاشمی درباره اینکه تا کنون تنها 200میلیارد تومان از 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت محقق شده و تکلیف مابقی این اعتبارات چه می‌شود گفت: مشکلی که وجود دارد برای تضامین بازپرداخت این اوراق است در حالی که وقتی این اوراق در مجلس مصوب می‌شود مجلس مشخص می‌کند که باپرداخت آن چگونه است. وی افزود: بر این اساس 50 درصد این اوراق مشارکت توسط دولت و 50 درصد توسط شهرداری تهران باید انجام شود ولی بانک مرکزی و سیستم بانکی بندی به ماده‌ تبصره مربوطه اضافه کرده که علاوه بر تضمین دولت تضمین شهرداری هم برای بازپرداخت‌ها انجام شود و این سوال مطرح است که آیا اعتبار دولت کم شده که از شهرداری تضمین می‌خواهند. او گفت: این بروکراسی بیش از اندازه است که از شهرداری هم تضمین می‌خواهند و لذا من به رییس بانک مرکزی هم نامه زده‌ام که وقتی ماده 62 مطرح می‌شود بانک‌ها به هیچ عنوان نباید تضمین بگیرند. حتی زمانی هم که بنده در شرکت مترو حضور داشتم هیچ تضمینی از شهرداری گرفته نمی‌شد. این کار ظلم و خطاست و شهرداری می‌تواند به کمیسیون اصل 90 هم شکایت کند. وی گفت: اخیرا طی نامه‌ای به آقای شریعتمداری وزیر صمت و پیغام به همتی رییس کل بانک مرکزی، گفته‌ام این موضوع صحیح نیست و بانک‌ها بر اساس ماده 62 نباید هیچ تضمینی از شهرداری بگیرند چرا که در غیر اینصورت ظلم و خطا انجام گرفته و شهرداری می‌تواند از طریق کمیسیون اصل 90 شکایت کند و بخشنامه باطل شود.

    بلیت مترو گران  نمی‌شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران که در حاشیه نشست علنی این شورا سخن می‌گفت، در توضیح سرانجام قیمت بلیت مترو بر اساس گفته‌های معاون شهردار اظهار کرد: ‌در جلسه هم‌اندیشی امروز آقای مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهردار تهران بیان داشتند که با توجه به اینکه افزایش قیمت‌ها رخ داده و مسافران کم شده‌اند قیمت تمام شده بلیت نیز افزایش یافته و این امر طبیعی است. لذا اکنون که در فصل بودجه هستیم یارانه دولت در بودجه برای سیستم حمل و نقل عمومی باید دیده شود. رییس شورای شهر تهران گفت: ‌به نظر من معاون شهردار به موقع این مساله را مطرح کرده چرا که قیمت تمام شده بلیت دیگر مشابه قیمت قبل نیست، در حال حاضر قیمت تمام شده بلیت مترو 15 هزار تومان بوده که یک سوم را باید دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را مردم بپردازند که البته در مورد پرداخت این میزان توسط مردم باید مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد. نظر معاون شهردار این بود که سهم مردم توسط دولت و شهرداری پرداخت شود و منظورش گران کردن بلیت و پرداخت توسط مردم نیست.

   واگذاری حق بهره‌برداری 

از مقبره صوراسرافیل 

با تصویب یک فوریت طرح اعضای شورای شهر تهران، حق بهره‌برداری از مقبره صوراسرافیل (موسوم به شهدای مشروطه) به انجمن روزنامه‌نگاران تهران واگذار می‌شود. 

صبح دیروز در جریان دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر تهران طرح یک فوریتی به تصویب اعضای شورای شهر رسید که براساس آن شهرداری تهران ملزم به واگذاری حق بهره‌برداری از مقبره جهانگیرخان صوراسرافیل به انجمن روزنامه‌نگاران تهران و مشارکت در بازسازی آن می‌شود.  محمدجواد حق‌شناس به عنوان پیشنهاددهنده این طرح در دفاع از آن گفت: یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر توسط اعضای شورای شهر مدام پیگیری می‌شود، ساماندهی مکانی به نام شهدای مشروطه در کنار بیمارستان لقمان است. در زمان استبداد صغیر تعدادی از چهره‌های معروف مشروطه در باغ شاه زندانی، شکنجه و نهایتا به‌دار آویخته می‌شوند که صوراسرافیل که پدر روزنامه‌نگاری نوین ایران و نماد رسانه مشروطه است نیز در آنجا شهید می‌شود، اما متاسفانه جسدش در قبرستان شهر دفن نشده و به بدترین شکل در بیرون از شهر دفن می‌شود.  او با اشاره به اینکه اکنون این مقبره‌ها در مجاورت بیمارستان لقمان قرار گرفته ادامه داد: شهرداری تهران در راستای ساماندهی مقبره شهدای مشروطه اقدامات لازم را انجام داده و حتی دو واحد مجاور را نیز تملک کرده است اما می‌خواهیم در راستای تکریم شهدای رسانه با هماهنگی سازمان زیباسازی و منطقه ۱۱ و با موافقت شورای شهر طرح بهره‌برداری انجمن روزنامه‌نگاران تهران و بازسازی این مقبره با کمک شهرداری را تقدیم شورای شهر کنیم.  اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به واگذاری حق بهره‌برداری از مقبره جهانگیرخان صوراسرافیل به انجمن روزنامه‌نگاران تهران را تصویب کردند. بر اساس این گزارش، در رویدادی دیگر، طرح «تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام علمیات حسابرسی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن» به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

    اژدهای چند سر بوی نامطبوع 

در تحولی دیگر، سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران را به اژدهایی چند سر تشبیه کرد که هر سال، سر جدیدی به آن اضافه می‌شود و تاکید کرد: به شهرداری تهران تذکر می‌دهم یکی از معاونت‌های شهرداری به عنوان متولی اصلی پیگیری موضوع در شهرداری مشخص شود.

حسینی میلانی در تذکری به شهرداری تهران درباره انتشار بوی نامطبوع تصریح کرد: انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران حاکی از یک معضل محیط‌زیستی نوپدید در شهر تهران است که می‌توان آن را به اژدهایی چند سر تشبیه کرد که هر سال، سر جدیدی به آن اضافه می‌شود. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از فاضلاب، مرکاپتان، آزادکوه و مازوت‌سوزی صنایع تاکنون سخن گفته شده ولی هنوز پهلوانان شهر موفق به هدف قرار گرفتن اژدها نشده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به وظایف ذاتی دستگاه‌های مختلف در زمینه رفع مشکل، لازم است با هدف‌گذاری و زمان‌بندی موضوع به صورت جدی از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست و استانداری پیگیری شود. حسینی میلانی با بیان اینکه به شهرداری تهران تذکر می‌دهم یکی از معاونت‌های شهرداری به عنوان متولی اصلی پیگیری موضوع در شهرداری مشخص شود، ابراز داشت: به صورت شفاف و رسمی، نتایج پیگیری‌ها و پایش‌های سال گذشته منتشر و در اختیار افکارعمومی و مراکز تخصصی قرار گیرد و سازمان مدیریت پسماند نیز در اسرع وقت ایستگاه پایش کیفیت هوا و بو را در آرادکوه راه‌اندازی و گزارش رسمی از اقدامات انجام شده جهت بهبود فرآیندهای پردازش منتشر کند. وی در تذکر به شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز بیان کرد: یکی از عوامل موثر نیز ورود فاضلاب به آنها و کانال‌های سطحی در شهر است که در این ارتباط به شرکت آب و فاضلاب استان تهران تذکر می‌دهم در اسرع وقت برنامه اجرایی خود را برای رفع مشکل انفصال حدود ۴۰۰ نقطه در شبکه فاضلاب را تهیه و به شورای شهر ارسال کند.

    لزوم مشارکت دولت در تامین ناوگان 

سید محمود میر لوحی، رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در تذکری خطاب به آقای روحانی رییس‌جمهور گفت: حمل و نقل عمومی در قوانین متعدد به ویژه در هدفمندی یارانه‌ها و صرفه جویی سوخت و حمل و نقل ریلی مورد توجه و تاکید قانون بوده و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز مصوبات قابل توجهی در شورای اقتصاد و لوایح دولت صورت گرفته است. میر لوحی خطاب به ریاست‌جمهوری گفت: از حضرتعالی انتظار داریم به شکرانه سرنگونی ترامپ رییس‌جمهور شرور امریکا دستور فرمایید دولت محترم در تامین منابع خرید 500 دستگاه اتوبوس و تامین ساخت 110 دستگاه واگن ملی در سال 1399 مشارکت نماید تا با تزریق یک هزار دستگاه اتوبوس و 110 واگن ملی بخشی از مشکلات حمل و نقل عمومی تهران در شرایط کرونا در سال 1399 رفع گردد.


نامگذاری خیابانی به نام شهید   دکتر محسن فخری زاده

اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز با ارایه طرح دو فوریتی خیابان صنایع منطقه یک جنب وزارت دفاع را به نام شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و صنایع دفاعی کشورمان نامگذاری کردند. در رویدادی دیگر، تصاویر شهید «محسن فخری‌زاده» روی بیلبوردها و پرتابل‌های پایتخت اکران شد. برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این رابطه به ایرنا گفت: تصاویر این شهید والامقام روی ۲۵۶ پرتابل و عرشه شهری اکران شد و ۲ هزار و ۱۲۴ مترمربع از فضاهای تبلیغات شهری به این امر اختصاص یافت. 

به گفته وی، همچنین تصویر شهید فخری‌زاده طی این روزها در ۲۱ تلویزیون شهری پایتخت اکران می‌شود و در مجموع ۲ هزار و ۳۷۶ مترمربع از فضاهای تبلیغی پایتخت به اجرای طرح مربوط به این شهید با عنوان «شهید راه اقتدار ایران» اختصاص می‌یابد.

 

ارسال نظر