در شهر

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۵۰۳

هشدار درباره زمین‌گیر شدن ناوگان اتوبوسرانی پایتخت 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: در صورتی که دولت کمک نکند، ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در سال ۱۴۰۰ زمین‌گیر می‌شود. به گزارش فارس، محمود ترفع درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران اظهار داشت: منابع تأمین هزینه‌های ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به سه ضلع مثلث مشابهت دارد که یک ضلع این مثلث، مدیریت شهری است که با وجود مسائل و مشکلات ناشی از کاهش منابع درآمدی شهرداری تهران، به تمام تعهدات خود عمل کرده است. وی از دولت به عنوان ضلع دوم این مثلث نام برد و اعلام کرد: دولت نه تنها به تعهدات خود در زمینه تأمین ۸۲ و نیم درصد از هزینه خرید اتوبوس نو برای ناوگان اتوبوس‌های فرسوده تهران عمل نکرده است، بلکه سهم یک‌سومی خود از هزینه تمام‌شده کرایه اتوبوس‌ها را نیز نپرداخته است. ترفع، ضلع سوم مثلث مذکور را مردم دانست و تأکید کرد: سهم مسافران از مبلغ کرایه اتوبوس، یک سوم هزینه تمام شده است در صورتی که در حال حاضر، کمتر از ۱۰ درصد این هزینه از مسافران دریافت می‌شود و مدیریت شهری نه تنها کل سهم دولت را می‌پردازد، بلکه بیش از ۹۰ درصد از سهم مسافران را نیز پرداخت می‌کند.

واکنش سخنگوی شورا به  جذب ۱۶ آتش‌نشان زن در تهران

سخنگوی شورای شهر تهران خبر جذب ۱۶ آتش‌نشان زن را نوید شکسته شدن طلسم حضور بانوان تهرانی در قامت آتش‌نشان و شرکت آنان در عملیات‌ها دانست. به گزارش مهر، علی اعطا در حساب توییتری خود به خبر جذب ۱۶ آتش‌نشان زن تا پایان آذر در شهرداری تهران اشاره کرد و نوشت: «سال ١٨١٨ بود که مولی ویلیامز، زن آفریقایی-امریکایی در نیویورک برای اولین‌بار آتش‌نشان شد، درست ۲۰۲ سال پیش! سهم ایران از این حضور پرسابقه زنان در قامت آتش‌نشان، اندک بوده و اغلب شکل و شمایل یک طرح جذاب را داشته تا تصمیمی واقعی! ‌» وی نوشت: «۱۴ سال پیش بود که در پی فراخوان آتش‌نشانی کرج اولین آتش‌نشانان زنِ خاورمیانه در این شهر مشغول به کار شدند؛ البته پس از گذراندن آزمون‌های سنگین علمی و عملی. پس از آن طرح‌های مشابه دیگری هم برای جذب آتش‌نشانان زن در دیگر شهرها اجرا شد، اما مانع بزرگ بر سر آتش‌نشان شدن بانوان، تعریف آتش‌نشانی به عنوان فعالیتی مردانه بوده؛ در حالی که این تنها یک تصوّر یک بُعدی است. به باور بسیاری از آتش‌نشانان باتجربه، همه عملیات‌های آتش‌نشانی، الزاماً خاموش کردن آتش نیست و در بسیاری از موارد آتش‌نشانان با حوادث خاص دیگری روبرو می‌شوند که ضرورت حضور یک آتش‌نشان زن را دوچندان می‌کند.»

گشایش در اتصال ریلی ایران به مدیترانه

پس از توافق صورت گرفته بین راه‌آهن عراق و سوریه در 29 آبان سال جاری برای رونق دادن به حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور، خبرها از آغاز بازسازی‌ خطوط ریلی آسیب‌دیده بین دو کشور حکایت دارد؛ موضوعی که می‌تواند گشایشی در اتصال ریلی ایران به سوریه از طریق عراق نیز ایجاد کند.

به گزارش میدل‌ایست نیوز، مدیرکل شرکت راه‌آهن عراق از آغاز پروژه بزرگ نوسازی خط آهن مناطق غربی عراق که در جنگ با داعش آسیب‌دیده‌اند خبر داد. طالب جواد کاظم، مدیرکل شرکت راه‌آهن عراق گفت: کمیته‌ای تخصصی از این شرکت با حضور نماینده اداره حقوقی شرکت راه‌آهن در حال پیگیری پروژه بررسی وضعیت راه‌آهن مناطق غربی و شناسایی حجم خسارت‌ها در این بخش و تعرض به حریم خط آهن در منطقه رمادی و ایستگاه‌های کرمه، فلوجه، رمادی شرقی، رمادی غربی تا فرودگاه هیت است.

روز پنج‌شنبه (29 آبان) عراق و سوریه توافق‌نامه‌ای برای همکاری در عرصه ریلی امضا کردند. این توافق‌نامه شامل ایجاد خطوط ریلی، آموزش پرسنل، انتقال فناوری، بازدیدهای علمی و برگزاری کنفرانس، حمل کالاها از طریق راه‌آهن و افزایش سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی می‌شود. 

به نظر می‌رسد که رونق گرفتن خطوط ریلی بین عراق و سوریه بتواند گشایشی در اتصال ریلی ایران به سوریه نیز ایجاد کند. حلقه مفقوده این اتصال سه‌گانه، خط آهن 32 کیلومتری شلمچه- بصره است که با تکمیل آن امکان اتصال ریلی به کشورهای شرق مدیترانه و اروپا از طریق بندر لاذقیه سوریه فراهم می‌شود؛ اتصالی که می‌تواند تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر ایجاد نماید.

هشدار طغیان رودخانه‌ها و کولاک برف در 6 استان

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در دو روز شنبه و یکشنبه‌شدت بارش‌ها در استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و ایلام است که منجر به طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب و در مناطق کوهستانی، کولاک برف خواهد شد. محمد اصغری در گفت‌وگو با فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: بارش‌ها تا یک شنبه ۹ آذر در نیمه غربی کشور و استان‌های واقع در سواحل خزر ادامه دارد، در این مدت در شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش به صورت برف خواهد بود و در جنوب و جنوب غرب کشور بارش به شکل رگبار و رعد و برق خواهیم داشت همچنین وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: در دو روز شنبه و یکشنبه ‌شدت بارش‌ها در استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و ایلام است که منجر به طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب و در مناطق کوهستانی کولاک برف خواهد شد. 

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز دوشنبه ۱۰ آذر بارش برف و باران در نوار شمالی کشور خواهیم داشت همچنین در استان‌های بوشهر، کردستان، خوزستان، کرمانشاه، زنجان و شمال فارس و کهگیلویه و بویراحمد بارش پراکنده خواهیم داشت. اصغری با بیان اینکه روز سه شنبه ۱۱ آذر در اغلب مناطق کشور جوی پایدار حاکم است، گفت: از چهار شنبه ۱۲ آذر سامانه بارشی جدیدی از جنوب غرب و غرب وارد کشور خواهد شد. وی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز شنبه ۸ آذر  نیمه ابری در بعدازظهر افزایش ابر گاهی با بارش باران پیش‌بینی می‌شود و فرداشب بارش باران در تهران خواهیم داشت، بیشینه و کمینه دما در پایتخت ۹ و ۵ درجه خواهد بود.

کاهش ۱۵ درصدی  صدور پروانه ساختمانی

مرکز آمار اعلام کرد: در بهار امسال تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور نسبت به فصل گذشته (زمستان۹۸) حدود ١٥.٠ درصد کاهش داشته است. به گزارش مهر، مرکز آمار ایران، نتایج طرح «گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» مربوط به بهار امسال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش در بهار سال ١٣٩٩ در شهرتهران، تعداد ١٢٨١٨ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته (زمستان ۹۸) حدود ٢٦.٩ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۳۹۸) حدود ١٥.٣ درصد کاهش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٧.٦ واحد بوده است. این گزارش همچنین حاکی است در بهار سال ١٣٩٩، در کل مناطق شهری کشور تعداد ١٠٢١٦٠ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ١٥.٠ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٦.٨ درصد افزایش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ٢.٧واحد بوده است‌.

ارسال نظر