درخواست حذف محدودیت ۶۰ درصدی در پروازها

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۰۷
درخواست حذف محدودیت ۶۰ درصدی در پروازها

گروه راه و شهرسازی|

همزمان با غربالگری مکانیزه مسافران کرونایی در ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای و عدم فروش بلیت به آنها، ایرلاین‌های داخلی از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌اند که سقف 60 درصدی مسافرگیری در هواپیماها که از ابتدای آبان ماه سال جاری اجرایی شده است، لغو شود. شیوع کرونا در کشور درآمد تمام شقوق حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای، دریایی و حتی درآمد حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ را کاهش داده است. کاهش درآمدهای ناشی از افت تعداد مسافران در شقوق حمل و نقل شهری و بین شهری با افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ناوگان در پی نوسان‌های دلاری نیز دچار جهش شده و بیش از پیش بر سیستم فرسوده و ضعیف حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور اثر گذاشته است.

در چنین شرایطی است که معاون سازمان هواپیمایی کشوری از ارایه درخواست برای حذف شدن محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی خبر داده و گفته است: با توجه به رعایت کردن همه پروتکل‌های بهداشتی صادر شده داخلی و بین‌المللی این درخواست را به وزیر راه و شهرسازی ارایه داده‌ایم اما اگر ستاد ملی مقابله با کرونا نپذیرد، ایرلاین‌ها همچنان آن را اجرایی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد که در همه پروازهای داخلی باید تنها ۶۰ درصد ظرفیت کابین هواپیما مسافر پذیرش شود و فاصله‌گذاری اجتماعی در حین پرواز نیز رعایت شود. اما پیش از این ابلاغیه تنها دو ردیف آخر هواپیما برای بیماران احتمالی خالی نگه داشته می‌شد. به غیر از این ابلاغیه، مصوبه دیگری نیز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای مسافران اعلام شد و آن اجباری شدن استعلام همه مردم برای انجام سفرهای هوایی، زمینی و دریایی با وسائل حمل و نقل عمومی در سامانه تعریف شده از سوی وزارت بهداشت است. در همین زمینه ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: با توجه به اینکه همه پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و دیگر مراجع بین‌المللی را رعایت کرده و بر اجرای درست آنها از سوی ایرلاین‌ها نظارت می‌کنیم، درخواست داده‌ایم تا محدودیت ۶۰ درصد برای مسافرگیری در پروازها حذف شود تا شرکت‌های هواپیمایی ضمن رعایت همه موارد و نکات بهداشتی ابلاغ شده، بتوانند وضعیت بهتری در زمینه جذب مسافر داشته باشند. وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی همواره خود را ملزم به اجرای پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌دانند و اگر این درخواست تایید نشود برای اجرای دقیق محدودیت ۶۰ درصدی نظارت لازم را انجام می‌دهیم. معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و اگر ایرلاینی در این زمینه کوتاهی کند نه‌تنها برخورد لازم با آنها از جمله لغو مجوز صورت خواهد گرفت بلکه نام آنها را به مردم اعلام می‌کنیم.

  جلوگیری از سفر 61  بیمار کرونایی

 با عدم صدور بلیت

در همین حال، شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با پیاده‌سازی سامانه استعلام کد ملی مسافران در راستای عدم صدور بلیت برای بیماران کرونایی، روز گذشته صدور بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس، برای 61 بیمار کرونایی انجام نشد.

آدم‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات پیاده‌سازی غربالگری مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی برون‌شهری در انواع مدل‌های حمل و نقلی ریلی، هوایی و جاده‌ای، اظهار کرد: با توجه به مصوبه هفته گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، با همکاری بسیار نزدیک وزارت بهداشت و آقای رییسی همچنین همکاری سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، هفته گذشته استعلام وضعیت مسافران و غربالگری مسافران کرونایی از طریق کد ملی، در انواع مدل‌های حمل و نقل عمومی برون‌شهری آغاز شد.

وی افزود: ‌از روز چهارشنبه 28 آبان ماه در کل شرکت‌های ریلی فروش بلیت از طریق استعلام کد ملی مسافران از سامانه وزارت بهداشت انجام و عدم صدور بلیت برای مسافران کرونایی آغاز شد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: این سامانه روز پنج‌شنبه 29 آبان برای فروش بلیت بخش عمده‌ای از شرکت‌های هواپیمایی اجرا شد و از روز شنبه یکم آذر، صدور بلیت هواپیما و قطار برای مسافران به‌طور کامل از طریق رصد کد ملی مسافران از سامانه وزارت بهداشت انجام شد.

آدم‌نژاد تأکید کرد: طبق مصوبه قبلی ‌مسافران 

حمل و نقل عمومی برون‌شهری باید حتماً برای سفر کد ملی ارایه دهند و با بررسی این کد ملی مشخص می‌شود که این مسافر طبق سامانه وزارت بهداشت مبتلا به کرونا بوده است یا خیر.

   امکان استعلام کد ملی مسافران بین‌راهی 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از روز دوشنبه سوم آذر این سامانه، در فروش بلیت اتوبوس‌ها هم پیاده‌سازی شد و از شب گذشته با همکاری وزارت بهداشت و سازمان فناوری وزارت ارتباطات، الگویی در سازمان راهداری و 

حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شد که به نظر می‌رسد الگویی مناسب است که برای دیگر بخش‌های حمل و نقل کشور قابل استفاده است، بدین ترتیب که رانندگان ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای اگر بخواهند مسافر بین‌راهی نیز سوار کنند امکان استعلام وضعیت آن مسافر را دارند.

وی توضیح داد: در واقع رانندگان ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای به سامانه‌ای در تلفن همراه خود مجهز هستند که می‌توانند وضعیت مسافر بین‌راهی را از نظر ابتلا به کرونا مطلع شوند، استعلام کد ملی مسافر بین راهی ‌از سامانه وزارت بهداشت انجام می‌شود و سپس مسافر می‌تواند سوار اتوبوس شود.

‌معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روز دوشنبه 61 مسافر مبتلا به کرونا در سه مدل حمل و نقلی موفق به اخذ بلیت نشدند و در واقع بلیت برای آنها صادر نشد.

آدم‌نژاد تأکید کرد: پایش مسافران طبق کد ملی و از طریق سامانه وزارت بهداشت در هنگام صدور بلیت، با قدرت و اولویت در انواع مدل‌های حمل‌و‌نقل عمومی بین‌ شهری اجرا می‌شود؛ ‌توصیه می‌کنیم افرادی که مبتلا به کرونا هستند و آثار این بیماری را در خود حس می‌کنند حتما از انجام سفر خودداری کنند تا این زنجیره قطع شود.

    عدم فروش بلیت قطار به کرونایی‌ها

در همین رابطه، معاون اجرایی شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد: بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از فروش بلیت قطار به مبتلایان به ویروس کرونا خودداری می‌کنیم.

علیرضا عصاری در این باره گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از فروش بلیت به افرادی که کمتر از ۱۴ روز از تست مثبت کرونای آنها می‌گذرد، ممانعت می‌کند. این شرکت به منظور قطع زنجیره بیماری کرونا، با به روز رسانی نرم‌افزارهای فنی خود و استفاده از سرویس برخط استعلام الکترونیکی ارایه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اساس پارامترهای ورودی (کد ملی و تاریخ سفر)، فروش بلیت بیماران کرونایی را ممنوع اعلام کرده است.

وی افزود: نتیجه تست کرونای افراد متقاضی سفر هنگام خرید بلیت قطار، بر اساس کد ملی‌های ارسالی، تطبیق داده شده و در صورتی‌که هر یک از متقاضیان سفر با قطارهای رجا، دارای تست مثبت کرونا باشند، با ارسال پیامکی به وی اعلام می‌شود که امکان صدور بلیت برای ایشان به دلیل تست مثبت کرونا میسر نیست.

بر اساس این گزارش، پس از اینکه فروش اینترنتی بلیت سفر هوایی به بیماران کرونایی ممنوع شد، استعلام کرونایی مسافران جاده‌ای نیز از روز دوشنبه در تمام کشور اجرایی شده است.


 

ارسال نظر