ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۰۵

ممنوعیت فروش بلیت قطار  به بیماران کرونایی

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن درباره دستورالعمل اخیر ستاد ملی کرونا در خصوص منع فروش بلیت به مبتلایان کووید ۱۹ اظهار کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا به وزارت راه ابلاغ کرده که سامانه‌های فروش بلیت قطار به سامانه‌های وزارت بهداشت متصل شود تا آنهایی که تست کرونایشان مثبت است، شناسایی شده و بلیت قطار برای آنها صادر نشود.

وی در گفت‌وگو با مهر افزود: قرار نیست ما از متقاضیان خرید بلیت قطار، تست کرونا بگیریم.

او درباره گلایه برخی فعالان اقتصادی و صاحبان بار که از محاسبه کرایه حمل ریلی بار با فرانک سوییس انتقاد می‌کردند، گفت: این خبر از اصل اشتباه است. فرانک سوییس، مبنای محاسبه کرایه حمل کالای ترانزیتی است و این پروتکل کشورهای مقصد است. تنها مربوط به ایران هم نیست و در همه کشورها کرایه حمل بار ترانزیتی با فرانک سوییس محاسبه می‌شود.وی تأکید کرد: کرایه حمل بار داخلی به هیچ عنوان ارزی نبوده و کاملاً ریالی محاسبه می‌شود اما ترانزیت قاعده و مبنای محاسباتی ثابتی در دنیا دارد و توافق شده تا در همه کشورها، ارز مبنای محاسبه کرایه حمل ریلی بار، فرانک سوییس باشد. رسولی با بیان اینکه نرخ‌های حمل ریلی مرتباً اصلاح می‌شود و سعی می‌کنیم تا در مقایسه با کرایه حمل جاده‌ای بار، رقابتی‌تر باشد، تصریح کرد: ما حتی برای کمک به توسعه ترانزیت ریلی کالا، مصوباتی داریم که به تجار داخلی برای افزایش صادرات با استفاده از حمل ریلی کمک زیادی می‌کند، به این صورت که تخفیف‌های خوبی برای بازرگانانی که اقدام به صادرات با حمل ریلی کنند داده می‌شود؛ ما دیدگاه بنگاهی به حمل و نقل ریلی نداریم و بیشتر به دنبال افزایش درآمد برای کشور هستیم.

بازگشت  چینی‌ها  به پروژه ریلی تهران- اصفهان

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان گفت: چینی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا این پروژه را متوقف و کشور را ترک کرده بودند اما در حال حاضر چینی‌ها برگشته‌اند و این پروژه از مسیر اصفهان به قم پیشرفت فیزیکی 20 درصدی دارد و قطعه قم - تهران هم بعدا ساخته می‌شود.

به گزارش ایلنا، خادمی با اشاره به پروژه‌های ریلی در اولویت اجرا گفت: 3400 کیلومتر ساخت ریل جدید در دست ساخت است که 8 پروژه ریلی در اولویت قرار دارد که از بین آنها راه‌آهن خواف- هرات در آذر ماه به بهره‌برداری می‌رسد. البته این پروژه قرار بود 29 آبان ماه افتتاح شود اما کشور افغانستان آمادگی لازم برای افتتاح را نداشت.

او با بیان اینکه طول راه‌آهن خواف- هرات 220 کیلومتر است که در قالب 4 قطعه به اجرا می‌رسد که ساخت 3 قطعه آن برعهده ایران بود و یکی از این قطعات که در داخل خاک افغانستان است به طول 62 کیلومتر را ایران می‌سازد. قطعه دیگر به طول 80 کیلومتر هم در تعهد کشور افغانستان است.

خادمی گفت: ریل این پروژه از سال‌های گذشته تامین شده است. البته از سال 97 به بعد در پروژه‌های راه‌آهن از ریل ملی استفاده می‌کنیم اما از آنجایی که ریل مورد نیاز این پروژه از سال‌های گذشته تامین شده، در خواف- هرات ریل ملی مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: طبق برآوردها، میزان جابه‌جایی بار از خواف- هرات در طول یک سال به 6 میلیون تن بار می‌رسد و کشور افغانستان پروژه اتصال مسیر ریلی هرات به مزار شریف را در دستور کار دارد و با تکمیل این مسیر ریلی ما به یک کریدور شرقی- غربی به طول 1500 کیلومتر در دو کشور ایران و افغانستان می‌رسیم که ما را از طریق ریلی به ترکمنستان، قرقیزستان و چین متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: موضوع راه‌آهن خواف- هرات فقط اتصال یک کشور به افغانستان نیست و این مسیر ریلی بخشی از کریدور غربی- شرقی است که می‌تواند ما را به اروپا و حوزه قفقاز متصل کند.خادمی در پاسخ به اینکه ایران در خاک افغانستان برای راه‌آهن خواف- هرات چقدر هزینه کرده است، بیان کرد: از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان برای ساخت قطعه راه‌آهن خواف- هرات در خاک افغانستان هزینه کرده‌ایم که 62 کیلومتر آن را در خاک افغانستان، ایران ساخته است که با قیمت امروز حدود 1100 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

آمار جان‌باختگان کرونا در تهران کاهشی  شد

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران اظهار کرد: یکشنبه 18 آبان 172 نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند که یکشنبه هفته جاری 25 آبان و طی یک هفته این آمار به 149 نفر رسیده که نشان می‌دهد همین محدودیت‌های نصفه نیمه هم اثر داشته و امیدواریم با سختگیری‌هایی که از ابتدای آذر انجام می‌شود، از گسترش این بیماری به‌طور موثر جلوگیری به عمل آید.

 

ارسال نظر