ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۳۸

قیمت دلاری مسکن کاهش یافت

مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مقایسه رشد قیمت خانه با نرخ ارز طی سه سال گذشته نشان می‌دهد که ارزش دلاری مسکن کاهش یافته است، گفت: با این حال ارزش اسمی ملک ۵.۵ برابر شده و در صورت کاهش نرخ ارز می‌توان به ثبات بازار مسکن امیدوار بود. روانشادنیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن هیچ مبنای اصالتی در این بازار ندارد؛ زیرا هیچ متغیر اساسی در این بخش ایجاد نشده، به جز اینکه با کاهش ارزش پول ملی و تراز کردن دارایی‌ها با ارزش جدید مواجهیم. طبیعتا هر اتفاقی در بازار ارز بیفتد اثرات خود را در بازارهای دیگر خواهد داشت. وی افزود: وقتی قیمت مسکن را با قیمت ارزهای خارجی مقایسه کنیم قیمت دلاری مسکن حتی از سه سال گذشته کمتر شده اما ارزش اسمی آن رشد ۵.۵ برابری داشته است؛ در حالی که نرخ ارز در همین بازه زمانی ۷.۵ تا ۸ برابر شده است. یعنی اگر ارز در همین قیمت بماند ارزش واقعی مسکن هنوز با آن تراز نشده است. در نتیجه اظهارنظر کردن درباره آینده بازار مسکن جدا از بحث‌های اقتصاد کلان غیرممکن است. این کارشناس با بیان اینکه بازار مسکن نمی‌تواند به این روند ادامه دهد، گفت: حتی اگر نرخ رشد قیمت ارز ادامه داشته باشد مسکن نمی‌تواند با آن همپا شود. اگر هم قیمت ارز کاهش پیدا کند، به دلیل چسبندگی که در بازار مسکن وجود دارد امکان کاهش قیمت ملک بعید است. می‌شود اینطور ارزیابی کرد که اگر دلار صعودی باشد مسکن هم صعودی می‌شود ولی نه به سرعت. اگر دلار نزولی شود مسکن به ثبات می‌رسد. روانشادنیا درباره تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بر بازار مسکن در ایران اظهار کرد: انتخابات امریکا انعکاس خود را در قیمت ارز نشان خواهد داد. نرخ ارز در حال حاضر یک متغیر بسیار بااهمیت در تعیین قیمت دارایی‌ها از جمله مسکن است. البته تنها متغیر موثر در قیمت ارز فقط بحث انتخابات امریکا نیست. مسائل دیگر از جمله نقدینگی و اقتصاد داخلی هم دخیل است. با این حال انتخاب هریک از دو نامزد ریاست‌جمهوری امریکا از لحاظ روانی می‌تواند اثرات کاهشی یا افزایشی بر بازار ارز بگذارد.

برقراری پرواز 2 ایرلاین خارجی به ایران

تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از مذاکره و تفاهم برای برقراری پروازهای خارجی به مقاصد جدید خبر داد. دهقانی زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال رایزنی و مذاکره برای اضافه کردن پروازهای خارجی هستیم و با برخی از کشورها در این زمینه به توافق رسیده‌ایم. وی افزود: منتظر تبادل پروتکل‌های بهداشتی دو جانبه و مشترک بین دو وزارتخانه بهداشت هستیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی ایران در آن کشورها و پروتکل‌های بهداشتی مد نظر آنها در ایران در حال بررسی است و پس از تایید شدن آنها از سوی طرفین، پروازها از سر گرفته می‌شود. دهقانی زنگنه گفت: دو ایرلاین خارجی به زودی پروازهای خود به ایران را از سر می‌گیرند و البته برخی مشکلات در داخل وجود داشت که برطرف شده است.

متقاضیان وام اجاره تا پایان آبان مدارک خود را تکمیل کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا پایان آبان ماه فرصت دارند اطلاعات خود را در سامانه اقدام ملی تکمیل کنند. محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مرحله دوم ثبت نام وام ودیعه مسکن حدود ۲۰۰ هزار نفر در سامانه اقدام ملی به نشانی  tem.mrud.ir ثبت نام کردند که در مجموع با مرحله اول به بیش از ۶۵۰ هزار نفر رسید. وی افزود: کسانی که در سامانه ورود کردند به فوریت حداکثر تا پایان آبان ماه اطلاعات خود را تکمیل کنند و اگر این کار را انجام ندهند امکان پالایش و به تبع آن امکان معرفی به بانک وجود ندارد. این موضوع هم فقط در اختیار خودشان است که پرونده را تکمیل کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گفت: از کل ثبت نام‌کنندگان تاکنون ۲۳۵ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شدند که حدود ۷۰ هزار نفر توانستند تسهیلات را دریافت کنند. به گفته محمودزاده، سرعت پرداختی‌ها تقریبا ثابت است. در بانک نیز متقاضیان باید یک سری مدارک برای تکمیل پروسه پرداخت ارایه کنند.  

 

ارسال نظر